עבור לתוכן העמוד
Menu

פתח נוחל כשלון חרוץ בבחירות המוניציפליות בגדה

בשבת נערכו בגדה המערבית הבחירות למועצות המקומיות והתברר כי המוסדות הרשמיים של ארגון פתח – המועצה המרכזית והוועדה המהפכנית – נחלו כשלון חרוץ. בעצם, בהיעדר המתמודד האמיתי, תנועת חמאס, תנועת פתח התמודדה נגד עצמה. מצד אחד היו הרשימות הרשמיות שהוכנו אצל המוסדות העליונים של הארגון ברמאללה, ומצד שני התארגנו רשימות אד הוק של מועמדים שהיו […]

בשבת נערכו בגדה המערבית הבחירות למועצות המקומיות והתברר כי המוסדות הרשמיים של ארגון פתח – המועצה המרכזית והוועדה המהפכנית – נחלו כשלון חרוץ. בעצם, בהיעדר המתמודד האמיתי, תנועת חמאס, תנועת פתח התמודדה נגד עצמה. מצד אחד היו הרשימות הרשמיות שהוכנו אצל המוסדות העליונים של הארגון ברמאללה, ומצד שני התארגנו רשימות אד הוק של מועמדים שהיו אמנם חברי ארגון פתח אבל לא צייתו לצו התנועה ולמעשה מרדו בה. התברר כי "המורדים" כבשו את העיריות החשובות ביותר בגדה ובראש ובראשונה את עיריית שכם. הכשלון של תנועת פתח בשכם הוא צורב במיוחד מכיוון שמול המנצח, ראסן שקעה, התייצב לא פחות מאשר ראש הוועדה המהפכנית של תנועת פתח – אמין מקבול. עד לרגע זה (יום שני אחה"צ) לא התפרסמו התוצאות הסופיות משכם. על פי ידיעות לא רשמיות, במקרה הטוב זכתה רשימת פתח הרשמית ב-5 מתוך 15 מנדטים, ובמקרה הרע ב-3 בלבד. יש להעריך כי מאחורי הקלעים מתנהל משא ומתן נמרץ על מנת לשפץ את התוצאות כדי לא לבייש לגמרי את אמין מקבול.

רשימות פתח הרשמית הובסו גם בג'נין ובחברון. בחברון נוצר מצב מיוחד. ראש הרשימה שזכתה הביע נאמנות למוסדות הרשמיים של פתח, אבל כל יתר חבריו לרשימה מסרבים לעשות כן. ויתרה מזאת, גם הרשימה של "המורדים" זכתה להישג נאה ותהיה ככל הנראה חלק מהקואליציה העירונית. תבוסה קשה במיוחד ספגה תנועת פתח ברמאללה, שבה יש רוב מכריע לכמה רשימות מורדות, ובאל-בירה, הסמוכה לרמאללה, רק 30 אחוזים מבעלי זכות הבחירה הטריחו עצמם לקלפיות. גם באל-בירה לא ברורה עדיין התוצאה וכנראה שבעיר זאת, הסמוכה מאוד למוקטעה, דווקא תומכי חמאס זכו, למרות שתנועת חמאס לא התערבה כלל בבחירות.

תנועת פתח הרשמית מהרה להוציא הודעות ניצחון. פורמאלית, ייתכן והם צודקים, שכן במרבית המועצות זכו תומכי המוסדות הרשמיים. אבל זו אשלייה מכיוון שמדובר באיזור הכפרי שבו התנהלה מערכה בין חמולות, כאשר ברוב המקרים החמולות השונות הגיעו להסכמה מוקדמת ביניהן – "תזכייה" – ובעצם לא היו שם בחירות של אמת.

בשבוע שעבר עמדנו על העובדה כי הבחירות התנהלו רק בגדה, כאשר חמאס אדישה לחלוטין לגביהן, ופירוש הדבר היה כי הגדה ועזה מתקרבות מאוד לנתק הסופי ביניהן. הבחירות האחרונות הוכיחו כי הפלסטינים בגדה מאסו בתנועת פתח ואינם מוכנים לקבל עוד את מרותה. שיעור ההשתתפות הנמוך, בסביבות 50 האחוז, יש בו כדי להעיד על כך וגם שבהיעדר המתמודד האמיתי, חמאס, הפלסטינים בגדה לא מצאו בבחירות אלה עניין רב.