עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים מדינת האחים המוסלמים

חילופי גברי: אחרי הצבא מגיע תורם של המוסדות האזרחיים בעוד העיתונות הבינלאומית ממשיכה לתור אחרי "סימנים של פרגמאטיות" אצל מוחמד מורסי, הוא ממשיך, בהנחייתה של תנועתו, בתהליך שיטתי של השתלטות על מרכזי הכוח במדינה. אחרי הדחת ראשי הצבא והחלפתם באנשי האחים המוסלמים או מקורבים להם באופן שיבטיח את מרות הצבא לתנועה, בא תורם של המוסדות האזרחים. בימים […]

חילופי גברי: אחרי הצבא מגיע תורם של המוסדות האזרחיים

בעוד העיתונות הבינלאומית ממשיכה לתור אחרי "סימנים של פרגמאטיות" אצל מוחמד מורסי, הוא ממשיך, בהנחייתה של תנועתו, בתהליך שיטתי של השתלטות על מרכזי הכוח במדינה. אחרי הדחת ראשי הצבא והחלפתם באנשי האחים המוסלמים או מקורבים להם באופן שיבטיח את מרות הצבא לתנועה, בא תורם של המוסדות האזרחים. בימים אלה מוחלפים כל 50 עורכי העיתונים הממשלתיים, כאשר הידועים שבהם הינם אלאהרם, אלאח'באר ואלגמהוריה. מדובר בעשרות כלי תקשורת בכל התחומים בעלי השפעה נרחבת על דעת הקהל. השבוע גם הותחל בהחלפת מושלי המחוזות. מצרים מחולקת ל-27 מחוזות, שבראשם עמדו בזמן מובארק גנרלים בדימוס נאמנים לשלטונו. הם היו נציגי השלטון המרכזי ובאמצעותם הוא שלט על כל מגזרי החיים. תפקידי מפתח אלה מועברים בימים אלה לנאמני האחים המוסלמים. כמו כן, מתנהלת בשקט גם החלפתם של אנשי מפתח במשרדי הממשלה ובמוסדות כלכליים וחברתיים. ניתן לומר כי תנועת האחים אכן משתלטת במהירות שיא על כל מעוזי השלטון.

מוחמד מורסי אינו אלא מיישם בכך את תוכנית תנועתו להקמתה של מדינת האחים המוסלמים. זו תוכנית שהוא עצמו, במסגרת תפקידיו הבכירים בתנועה, היה שותף להכנתה בשנים האחרונות יחד עם חבריו במשרד ההכוונה – הגוף העליון של התנועה – ושחלקים ממנה כבר פורסמו בעבר בתקשורת.

החוקה המצרית החדשה: אבן יסוד להקמתה של מדינה אסלאמית

במקביל לכל הפעולות האלה נמשך ניסוח החוקה על ידי וועדה מיוחדת המונה 100 חברים בה יש לאחים המוסלמים ולסלפים רוב מכריע. עם זאת, יש לזכור שחלק מן הכוחות הפוליטיים החילונים – מפלגות פוליטיות וארגוני החברה האזרחית – מחרימים את הוועדה וכי הוגשה עתירה לבית הדין העליון של החוקה לפיזורה, מאחר שהרכבה – והכוונה כאן היא לרוב האסלאמי – נוגד את החוקה. בית הדין אמור לפסוק בעניין בחודש הבא. בהודעה שפרסם מורסי ב-12 באוגוסט, בה לקח לעצמו את כל הסמכויות של הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, הוא כלל גם את הסמכות לפקח על ניסוח החוקה, לפזר את וועדת הניסוח ולמנות חדשה אם זו הקיימת לא תסיים את עבודתה (בהתאם לראייתו האידיאולוגית כמובן) בקרוב.

מהידוע מראיונות לתקשורת של חברי הוועדה, מדובר בחוקה שתניח את היסודות להקמתה של מדינה אסלאמית. החוקים יוכפפו לעקרונות השריעה, יוקמו וועדות לפיקוח על התקשורת ותיאסר ביקורת על האסלאם ועל הנביא מוחמד. התוכנית המקורית של האחים כוללת גם וועדה מיוחדת של חכמי אסלאם אשר תפקח על החקיקה בפרלמנט וכך בעצם תבטל את סמכותו כמייצג העם. עדיין לא ידוע באיזה תנאים היא תוקם וכיצד תפעל, אבל מה שברור הוא כי פרלמנט נבחר המחוקק חוקים על ידי חבריו – אנשים בשר ודם – נוגד את השריעה המבוססת על חוקי הקוראן והחדית'ים. יש להניח כי האחים ימצאו את הדרך לטפל בנושא בהתאם לראייתם. כאן המקום לציין כי תנועת האחים אינה שואבת את הבסיס לניהול המדינה ממגילת זכויות האדם האוניברסאלית והאמנות הבינלאומיות על זכויות האדם אלא מהקוראן.

בנאומיו השונים מאז שנבחר, מדבר מורסי על "מדינה אזרחית" – מושג עמום שפירושו היחיד יכול להיות כי היא לא תהיה נמשלת על ידי הצבא. הוא הבטיח למנות קופטי ואישה לסגני נשיא, אך מינה לבסוף את מוחמד מכי, סוני, המקורב לתנועתו ואחיו של שר המשפטים, הפרופסור אחמד מכי, שהיה ידוע כאישיות עצמאית בתקופת מובארק ונתגלה כמקורב לתנועה.

האחים המוסלמים פועלים עדיין תחת סודיות מלאה

התנועה עדיין פועלת בסודיות מלאה כבעבר, בזמן שנרדפה על ידי המשטרים הקודמים. מקורות המימון שלה אינם ידועים, גם לא רשימת חבריה, אופן גיוסם ואפילו לא תהליך קבלת ההחלטות. התנועה גם אינה רשומה כאישיות חוקית והצו לפיזורה שהוציא ג'מאל עבד אל-נאצר בשנת 1954 עודנו תקף. אפילו המועצה העליונה של הצבא, שמשלה במדינה אחרי הדחתו של מובארק, לא פעלה לרישומה כחוק, כנראה מאחר שהתנועה לא בקשה זאת מכיוון שלא רצתה לחשוף את דרכי פעולתה וסודותיה. האם תנועה סודית כזו יכולה להוסיף להתקיים כאשר המפלגה שהקימה זכתה בבחירות לפרלמנט ונציגה הוא נשיא המדינה? מורסי אמנם הודיע כי התפטר מתנועת האחים, אך איזה ערך יש לצעד הפגנתי זה אם ידוע כי הוא ממשיך לדגול בתורת התנועה שעליה חונך ושהוא כפוף להנחיותיה.

עצם קיומה של תנועת האחים בתנאי הסודיות הנ"ל נוגד לחלוטין את עקרון השקיפות שעליו מבוסס המשטר הדמוקרטי שמצרים מצפה לו ושלמענו ביצע העם המצרי את המהפכה. האם יתכן שתנועת האחים תמשיך להתקיים במתכונתה הקודמת ותפעיל את מורסי ואת הממשלה שמינה? הנושא פרץ לתקשורת כאשר הסופר המצרי הידוע עלאא' אלאסואני סיפר בחשבון הטוויטר שלו כי העלה את הסוגיה במהלך דיון של מספר אישים עם מורסי. הוא אמר לו כי הוא שמח על כך שמצרים נפטרה מהשלטון הצבאי, "אבל מדוע נתת מדליה לטנטאווי במקום להעמידו לדין על הרג מפגינים?" שאל והוסיף "אתה נשיא נבחר המשתייך לתנועה בלתי לגאלית שמקורות מימונה אינם ידועים?" מורסי הסתפק בתשובה קצרה ועמומה: "איש במצרים אינו יכול לברוח מבית המשפט".

הגופים הליברליים מנסים להקים אופוזיציה לאחים המוסלמים

מול מציאות מאיימת זו חלה התעוררות אצל הכוחות המתנגדים למשטר אסלאמ, למרות שהם עדיין מפולגים. שלוש מפלגות ליברליות קטנות שהלכו לבחירות לפרלמנט כקבוצה וזכו לתמיכה מועטה הקימו השבוע גוש חדש – "הדרך השלישית" אשר מטרתו להיאבק בשליטה הגוברת של האחים. מהלך דומה נעשה על ידי חמדיין סבאחי, מייסד מפלגת "כראמה", שהיה מועמד לנשיאות והשיג את המקום השלישי עם 18%. סבאחי הוא בעל נטיות לאומניות על פי האסכולה הנאצריסטית, והוא העדיף לקחת מרחק מן הגוש הליברלי ולהקים גוש אחר "הזרם העממי" המתאים יותר לדרך חשיבתו. גם בתקשורת ראינו התגברות של הביקורת נגד מורסי. השלטונות לא היססו מלהגיב בדרך הקשה. ערוץ הטלוויזיה "אלפרעיין", שקרא לפגוע במורסי, נסגר ובעליו, תאופיק עכאשה, הידוע בעוינותו לאחים (ובשנאתו לישראל) ואשר קרא גם להפגנה נגד שלטון האחים ב-24 באוגוסט, הושם במעצר בית, כמו גם עורך היומון "אלדסתור" שמתח ביקורת על הנשיא. גם העורכים של שני יומונים נוספים, "סאות אלאומה" ו"אלפגר" הוזמנו לחקירה. בעיתונים אחרים כמו "אלאח'באר" הופסקה כתיבתם של בעלי טורים הידועים בהתנגדותם לשלטון האחים ובעלי טורים אחרים אף השאירו את טוריהם ריקים ליום אחד כמחאה וכאות סולידאריות עם עמיתיהם.

מורסי מודע היטב לכך שהשתלטות תנועתו על המדינה תגרום להתעוררותה של האופוזיציה. אחרי הכול הוא השיג בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות רק 25% מן הקולות, דהיינו 75% מן המצביעים לא רצו באחים המוסלמים. ללא ספק חלה נסיגה במעמד תנועת האחים מאז הבחירות לפרלמנט שם הם זכו כמעט במחצית הקולות. ברור גם למורסי ולתנועתו כי חל שינוי בתגובת האיש שברחוב. המצרים איבדו את הפחד מהשלטון וכעת הם מוכנים להתקומם בפני מי שינסה לחזור ולשחזר את הדיקטטורה של מובארק. רבים כבר אומרים כי אין הבדל גדול בין מובארק למורסי – ההבדל הוא שעכשיו יש לדיקטטור זקן.

בזירה המשפטית: האחים נלחמים מול בית הדין העליון לחוקה

מורסי יצטרך גם להתמודד עם מערכת המשפט המצרית הידועה בעצמאותה. לבית הדין העליון של החוקה הוגשו מספר עתירות התובעות להכריז על תנועת האחים כתנועה לא חוקית, לפרק את מפלגת החירות והצדק שהקימה ואשר זכתה ברוב בפרלמנט שפוזר, וגם לבטל את בחירתו של הנשיא מורסי, מאחר ומועמדותו הוגשה על ידי תנועה ומפלגה בלתי חוקיות. כמו כן, אישיות אסלאמית ידועה שהייתה מקורבת לאחים, טארק אלבישרי, הכריזה כי הודעתו של מורסי על לקיחת הסמכויות של הרשויות המבצעת והמחוקקת לעצמו והדחת ראשי הצבא נוגדת את החוקה. בינתיים איש לא הגיש עתירה בנושא, אך ללא ספק זו בעיה שיכולה עדיין להתעורר. מכל מקום, מורסי שיגר את שר המשפטים אחמד מכי למאבק בבית הדין העליון של החוקה. מכי תקף את בית הדין וטען שחרג מסמכויותיו בפסיקותיו האחרונות ובמיוחד בעניין פיזור הפרלמנט. בתגובה התכנסה מליאת בית הדין, דחתה את דבריו והאשימה אותו בפוליטיזציה של המשפט. בהקשר זה נודע כי מורסי פועל להגביל את סמכויות בית הדין בחוקה הנמצאת בשלבי ניסוח ולהוציא לגימלאות שופטים רבים שמונו עוד בתקופת מובארק.

ביום שישי הקרוב אמורה להתקיים הפגנה ראשונה של כוחות פוליטיים שונים נגד שלטון האחים האמורה לקרוא לפירוקה של התנועה. האירוע מדאיג את התנועה והיא כבר הודיעה כי כל משרדיה ברחבי המדינה יוקפו בכוחות ביטחון. אישיות דתית במוסד אלאזהר פרסמה פסק הלכה (פתוה) הקוראת להרוג את המפגינים נגד האחים – מה שגרם למהומה לא קטנה בתקשורת, עד שאישים בתנועה הביעו את הסתייגותם.

גם את פעולתו של הצבא המצרי לטיהור סיני ממחבלים תחת פיקודו של שר ההגנה החדש יש לראות בפרספקטיבה של הידוק השליטה על ידי משטר האחים. אם אכן יתברר שהכנסת כוחות של שריון, רקטות ומטוסים לצפון ומרכז סיני בוצעה ללא תיאום עם ישראל ובניגוד להסכם השלום, מכוונת גם כדי להראות לעם המצרי כי "מצרים החדשה" אינה "נכנעת" יותר לתכתיבי ארה"ב וישראל ופועלת לשינוי הסכם השלום. זו פעולה מסוכנת שתביא על מצרים לא רק את זעמה של ישראל אלא גם של ארה"ב המחזיקה בסיני את הכוח הרב לאומי שאחראי על יישום פירוזה של סיני, ואשר תורמת למצרים 1.5 מיליארד דולר כל שנה והשלום עם ישראל הוא אבן היסוד של נוכחותה במזרח התיכון.

מטרתם העיקרית של האחים: הקמת מדינה אסאלמית

"האביב הערבי" שאמור היה להפיל את "הדיקטטורות הלאומניות הערביות החילוניות" ולאפשר את עלייתה של הדמוקרטיה, פתח למעשה את הדרך בפני תנועת האחים המוסלמים. במצרים כיום האחים נמצאים בשלב של השתלטות מהירה על כל מוקדי הכוח. לאחר שהצליחו להגיע לשלטון "בדרכים דמוקרטיות" הם לא יאפשרו לשום כוח פוליטי לשים מכשולים בדרכם. אין לזלזל בנחישותם. ייתכן שבדרך יאלצו להתפשר פה ושם כדי לטפל במשבר הכלכלי, אך המטרה היא אחת ויחידה – הקמתה של מדינה אסלאמית הכוללת גם מאבק בישראל. יש לצפות כי האחים ישקמו את יחסיהם עם מדינות ערב ואף יפתחו בדיאלוג עם איראן. תנועת האחים כבר הודיעה כי הביקור המתוכנן של מורסי בטהראן, כמשתתף בכנס המדינות הבלתי מזדהות, הוא "מהלך מצוין". נראה שהסולידאריות האסלאמית תגבר על כל שיקול אחר, כולל הסכסוך בין הסונה לשיעה.