עבור לתוכן העמוד
Menu

מסמך מודיעין חושף: מעורבות האחים המוסלמים בתכנון ובהכוונת המהפכה במצרים

המהפכה במצרים התפרשה בעיני רבים כביטוי לזרמים הדמוקרטיים והליברליים התת קרקעיים בחברה המצרית, שפרצו בהשראת המהפכה בתוניסיה, נגד משטרו הדיקטטורי של הנשיא חוסני מובארק. כתרים רבים נקשרו לראשם של הצעירים המצרים, שתוארו ככוח היוזם והמניע של המהפכה העממית, ותקווה רבה נתלתה בהם כאלה אשר יובילו את מצרים לעידן של דמוקרטיה מערבית. לפייסבוק ולטוויטר יוחסה השפעה אדירה על […]

המהפכה במצרים התפרשה בעיני רבים כביטוי לזרמים הדמוקרטיים והליברליים התת קרקעיים בחברה המצרית, שפרצו בהשראת המהפכה בתוניסיה, נגד משטרו הדיקטטורי של הנשיא חוסני מובארק. כתרים רבים נקשרו לראשם של הצעירים המצרים, שתוארו ככוח היוזם והמניע של המהפכה העממית, ותקווה רבה נתלתה בהם כאלה אשר יובילו את מצרים לעידן של דמוקרטיה מערבית. לפייסבוק ולטוויטר יוחסה השפעה אדירה על הנעת ההמונים למאבק למען הדמוקרטיה, עד כדי כך שהמהפכה זכתה לכינוי "מהפכת הפייסבוק".

כך למשל, קיבלה גישה זו ביטוי מודגש במאמריו של העיתונאי האמריקני תומס פרידמן. במאמר ב-11 בפברואר ב-2011 ב"ניו יורק טיימס" כותב פרידמן, כשהוא מתאר את רישומיו מביקור בקהיר: "היא [המהפכה] החלה על ידי הצעירים והתאפשרה באמצעות פייסבוק וטוויטר… ללא ספק הייתה זו מהפכה של עשה זאת בעצמך, ומשמעות הדברים היא שכל אחד בשכונה יכול לחקות אותה על ידי חיוג ל-1-800 כיכר תחריר".

הד נוסף מדי רבים אחרים נשמע גם בישראל. העיתונאי גדעון לוי חש ביטחון רב בהתנבאו כי המהפכה היא בבחינת תהליך היסטורי דטרמינסטי המוביל בהכרח ל"דמוקרטיה ליברלית מערבית". במאמר "מברוק, מצרים" בעיתון הארץ (13.2.12) גימד גדעון לוי בתפקיד של הכוחות האסלאמיים במהפכה, וכך הוא כותב בעניין זה: "נבואות הזעם שכל שינוי דמוקרטי יוביל לעליית האסלאם רחוקות מלהתממש בינתיים. התבוננו בתמונות המהפכה מכיכר א-תחריר, נראו בהן יחסית מעט דיוקנאות דתיים. אלה התפללו בשקט, וסביבם חגורה גדולה של מהפכנים חילונים".

מסמך רשמי של גורמי המודיעין במצרים חושף את תמונת המודיעין שהייתה בידי המשטר בימים הראשונים של המהפכה, ועל פיה מסתבר כי האחים המוסלמים מילאו תפקיד מרכזי בתכנון המהפכה, בהצתתה ובהכוונתה. את המסמך פרסם אתר אינטרנט חדש (http://25leaks.com/) המעלה עותקי מסמכים אותנטיים, שנלקחו ממשרדי המודיעין המצרי שהותקפו ונבזזו בידי ההמונים בתקופת המהפכה.

מקורו של המסמך האמור במנגנון החקירות בנושאים הקשורים לביטחון המדינה (جهاز مباحث أمن الدولة) והוא מתוארך ל-28 בינואר 2011, הווה אומר שלושה ימים לאחר המועד הנחשב לתחילת המהפכה. במסמך מובא מידע אשר שופך אור על האסטרטגיה של תנועת האחים המוסלמים, תרגומה לשפת המעשה בידי בכיריה, ובכללם  מוחמד מורסי – לימים נשיא מצרים – ותגובת גורמי הביטחון לסיכול פעילות האחים המוסלמים. להלן תרגום (חופשי) של הקטע הרלוונטי במסמך:

"ממידע שהתקבל עולה כי קבוצת פעילים הנמנים על הנהגת האחים המוסלמים ערכה לאחרונה מספר ישיבות במסגרת הארגון, ודנה בהן, לאחר בחינה שבוצעה בידי שלוחות הארגון הבינלאומי של האחים המוסלמים בחוץ [בעולם], בהחלטה בדבר הצורך לנצל את האווירה השוררת בזירה הפנימית [במצרים] ואת ההשפעה שנודעת לאירועים המתנהלים בתוניס על קבוצות שונות בחברה [המצרית], באמצעות הסתה של ההמונים על מגזריהם השונים נגד המשטר [של מובארק], חתירה לגרום אנרכיה במדינה על ידי ארגון הפגנות ותהלוכות בדרישה לעריכת רפורמות פוליטיות, כלכליות וחברתיות. זאת, על מנת ללחוץ על המשטר ולהשיג מספר הישגים ויעדים של האחים המוסלמים, ובראשם ההכרה בלגיטימיות של תנועת האחים המוסלמים שפעילותה אסורה [על פי החוק] ונתינת היתר לתנועה לייסד מפלגה פוליטית".

"הנהגת התנועה [האחים המוסלמים] החלה ליישם את התכנית הזו עם תחילת ההפגנות ההמוניות בתוניס [18.12.10] על ידי הסמכת המנהיג מוחמד מורסי אל-עיאט [נשיא מצרים דהיום] כאחראי על ועדה, הנושאת את השם 'ועדת הקשר עם העולם החיצוני'. מורסי הנחה את חברי הוועדה, שנמלטו מחוץ למדינה, לפעול לפתיחת ערוצי קשר עם אמצעי התקשורת, המוסדות והכוחות הזרים, ולפעול לשכנוע נציגיהם כי האירועים בתוניס יכולים להתרחש במצרים וכי תנועת האחים המוסלמים תוכל לשלוט בהם [באירועי המהפכה] אם תהיה התמיכה הנדרשת בה [במהפכה]".

"מנהיגים אלה [של האחים המוסלמים] החלו בפעילותם זו כשהם מנצלים את הקריאה, אשר העלו צעירי הפייסבוק על האינטרנט לארגן הפגנות בדרכי שלום כדי להביע את דרישותיהם בדרכי שלום. הם החלו לדרבן את הפעילים הצעירים שלהאחים המוסלמים להשתתף בהפגנות האלה ולבצע פעולות של הפרות סדר וחבלה. כמו כן, הם קראו לארגן הפגנות במקביל במחוזות השונים של הרפובליקה, וזאת כדי לגרום למצב של אנרכיה וחוסר סדר במישור הביטחוני במדינה".

במסמך צויין כי על בסיס מידע זה נעצרו 34 בכירים באחים המוסלמים, בוצעו חיפושים בבתיהם ונתפסו מסמכים, מחשבים ניידים ומדיה דיגיטלית. שבעה מהעצורים נמנים על הדרג הבכיר של האחים המוסלמים (اعضاء بمكتب الارشاد), ובהם מוחמד מורסי, 10 בכירים בדרג השני של ההנהגה (مسؤولي واعضاء المكاتب الادارية) ו-17 אחראים על אגפים וועדות ייעודיות (مسؤولي الاقسام واللجان النوعية).

לעותק של המסמך המקורי לחץ כאן