עבור לתוכן העמוד
Menu

החיבוק בין מורסי ואחמדינג'אד, לאן?

בהמשך לחיבוק שהעניק נשיא מצרים מוחמד מורסי לנשיא האיראני אחמדינג'אד בפסגת ארגון המדינות האסלאמיות במכה, מדווחים מקורות במשרד הנשיא המצרי שבכוונת מורסי לבקר בטהראן בפסגת המדינות הבלתי מזדהות בסוף החודש. הביקור יהיה הביקור הראשון של נשיא מצרי באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. הדיווחים על הביקור המסתמן יצרו גל של ספקולציות בנוגע לשאלה אם מורסי, כנשיא הראשון של […]

בהמשך לחיבוק שהעניק נשיא מצרים מוחמד מורסי לנשיא האיראני אחמדינג'אד בפסגת ארגון המדינות האסלאמיות במכה, מדווחים מקורות במשרד הנשיא המצרי שבכוונת מורסי לבקר בטהראן בפסגת המדינות הבלתי מזדהות בסוף החודש. הביקור יהיה הביקור הראשון של נשיא מצרי באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.

הדיווחים על הביקור המסתמן יצרו גל של ספקולציות בנוגע לשאלה אם מורסי, כנשיא הראשון של האחים המוסלמים, יכול להוביל מהלך משמעותי של פיוס בין הסונים לשיעים, כשהוא מייצג את הסונים ואיראן את השיעים. פיוס בין סונים לשיעים הוא שאיפה של ארגון האחים המוסלמים מאז ייסד אותו חסן אלבנא ב-1928. כמו כן, היו מנהיגים איראנים שראו באידיאולוגיה של האחים המוסלמים מקור להשראה – האייתוללה עלי חמינאי אפילו תרגם את סייד כותוב מערבית לפרסית. לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, האחים המוסלמים במצרים ומי שהיה המדריך הכללי, מוחמד מהדי עאכף, החלו לתמוך באיראן באופן גלוי.

אך למרות ההיסטוריה הזאת יש כעת כמה אתגרים שעשויים להפוך תהליך של פיוס סוני-שיעי למשימה מאתגרת. ראשית, ההתקוממות בסוריה עשויה להשפיע על העולם הערבי בשנים הקרובות. נכון לעכשיו כבר אין חולק שהתמיכה של איראןבמשטרו של בשאר אסד אינה מצטמצמת למשלוחי נשק וכסף בלבד. חיילים שיעים מאיראן טובחים כעת בערבים סונים במרחב שבין חומס לחאלב, ובכך פתחו חשבון דמים עם העולם הסוני הערבי. עקב כך, קשה לדמיין כיצד יוכל מורסי לחבק את ההנהגה האיראנית. שנית, בקרב האחים המוסלמים יש קולות רמים המתנגדים לפיוס כלשהו עם איראן. מאז 2008 מזהיר השייח' יוסוף קרדאווי, הנחשב לסמכות הבינלאומית העליונה של האחים המוסלמים, כי השיעים רוצים "לפלוש" לקהילות סוניות בתמיכת איראן ולהמיר את דתם לאסלאם שיעי. הוא אף כינה את השיעים "כופרים" ונגע בעצב חשוף של הסונים הערבים.

מגבלה שלישית מגיעה מצד מדינות המפרץ, ובראשן ערב הסעודית. על פי מסמכים מבית המשפט הפדראלי בארה"ב, מבצעי הפיגוע רב הנפגעים במגדלי אל-חובאר בשנת 1996 היו סעודים שיעים, שגויסו ואומנו על ידי חיזבאללה בלבנון. ההוראות שלהם הגיעו מדרגים בכירים בממשל האיראני. השנה חשף ה-FBI ניסיון של משמרות המהפכה לשתף פעולה עם קרטל הסמים המקסיקני כדי לחסל את השגריר הסעודי בוושינגטון. כלומר, אם מורסי מעוניין לבנות מערכת יחסים עם איראן, הוא עלול למצוא את עצמו בבעיה עם בית המלוכה הסעודי, שאליו פנה רק לאחרונה בבקשה לסיוע כלכלי. בסופו של דבר, אין סיבה להיות מופתעים אם מורסי יחליט שלא לבקר בטהראן. ניסיון לאחות את הקרע בין המוסלמים הסונים לשיעים עשוי להתברר לאחים המוסלמים כמורכב הרבה יותר מאשר חיבוק במכה.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"