עבור לתוכן העמוד
Menu

עלילת הרעלת ערפאת: הנהגת הרשות הפלסטינית כחשודה

הגילויים של רשת אלג'זירה בדבר נסיבות מותו של ערפאת באו בעיתוי מאוד קשה לרשות הפלסטינית. בשבוע שעבר חשפה רשת הטלוויזיה הפופולארית כי בגדיו של ערפאת היו רוויים בחומר הרדיואקטיבי פולוניום, ומכאן נוצר החשד כי מנהיג אש"ף לשעבר הורעל בצורה מתוחכמת. כמובן ש"האשמה" הטבעית היא ישראל, משום שהיא אשמה בכל מקרה בכל דבר ומשום שמיוחסות לה […]

הגילויים של רשת אלג'זירה בדבר נסיבות מותו של ערפאת באו בעיתוי מאוד קשה לרשות הפלסטינית. בשבוע שעבר חשפה רשת הטלוויזיה הפופולארית כי בגדיו של ערפאת היו רוויים בחומר הרדיואקטיבי פולוניום, ומכאן נוצר החשד כי מנהיג אש"ף לשעבר הורעל בצורה מתוחכמת. כמובן ש"האשמה" הטבעית היא ישראל, משום שהיא אשמה בכל מקרה בכל דבר ומשום שמיוחסות לה יכולות גרעיניות מפותחות. ואולם, מבדיקת שערותיו של ערפאת שנמצאו בכובעו לא נמצאו שרידי פולוניום ובעקבות זאת הועלתה הדרישה להוציא את עצמותיו מן הקבר על מנת לבדוק את הגופה עצמה. אלמנתו, סוהא ערפאת, דרשה מיד להוציא את הגופה על מנת לבדוק אם אכן יש בה משרידי החומר הרדיואקטיבי.

אם ישראל היא ה"אשמה", מהי הבעיה שנוצרה כאן עבור הרשות הפלסטינית? הבעיה היא שמישהו מחוגו הקרוב של ערפאת, שהיה עימו במוקטעה בימי המצור באינתיפאדה השנייה, היה חייב לשים את הרעל במזונו. מכאן, שהנהגת הרשות הפלסטינית שהייתה במוקטעה באותם ימים חשודה בהרעלה. כמובן שכל אלה דיבורים אבסטרקטיים, אין הוכחה לכך שערפאת באמת הורעל, גם לא ידוע מתי הונחו החומרים הרדיו אקטיביים בבגדיו ומכאן לא ידוע בכלל עם הוא אכן הורעל. בית החולים הצרפתי בו ערפאת אושפז ובו מת, טיפל בו טיפול אחר לגמרי ודו"ח מחלתו – על אף שלא פורסם – לא הכיל שום רמז בכיוון הזה.

מכל מקום, גילויים אלה באו בימים קשים במיוחד ברשות הפלסטינית. בשבוע שעבר היא הייתה אמורה לשלם משכורות ולא היה לה כסף לממן אותן. גם לא ידוע מהיכן תקבל את הכסף עבור המשכורות הללו. הבנקים אינם יכולים עוד להלוות לרשות כספים עבור המשכורות והרשות לא שלמה כבר כחצי שנה לקבלנים ולנותני השירותים, ולמעשה כל עבודות הבנייה בגדה הושעו. ברמאללה התחילו להתארגן הפגנות נגד הרשות הפלסטינית בסגנון האביב הערבי בדרישות מדרישות שונות, והאחרונה שבהן הכריחה את אבו מאזן לבטל פגישה עם שאול מופז.

אם כך, הגילויים על נסיבות מותו של ערפאת, חוסר היכולת לשלם משכורות ולממן עבודות פיתוח ולשלם עבור נותני שירותים וניצני האביב הפלסטיני ברמאללה – קלעו את הרשות הפלסטינית באחד המשברים החמורים ביותר בתולדותיה.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה