עבור לתוכן העמוד
Menu

מתקרבת שעת ההכרעה בדמשק

בשלושת הימים האחרונים שינה הצבא הסורי החופשי, המאגד את הכוחות המורדים, את טקטיקת הלחימה נגד משטרו של בשאר אסד. ממערכת התשה, שנועדה לזנב בכוחות הצבא הסורי הסדיר, לשחוק את עוצמתו הצבאית באמצעות תקיפה של הכוחות, הרק"מ והשתלטות על עמדות ובסיסים ולפגוע במורל, עבר הצבא הסורי החופשי ליוזמה התקפית, שתכליתה להשיג הכרעה צבאית. מפקד הצבא הסורי […]

בשלושת הימים האחרונים שינה הצבא הסורי החופשי, המאגד את הכוחות המורדים, את טקטיקת הלחימה נגד משטרו של בשאר אסד. ממערכת התשה, שנועדה לזנב בכוחות הצבא הסורי הסדיר, לשחוק את עוצמתו הצבאית באמצעות תקיפה של הכוחות, הרק"מ והשתלטות על עמדות ובסיסים ולפגוע במורל, עבר הצבא הסורי החופשי ליוזמה התקפית, שתכליתה להשיג הכרעה צבאית.

מפקד הצבא הסורי החופשי, ריאד אל-אסעד (رياض الاسعد), שרטט  בהנחיותיו לכוחות המורדים את קוויה העיקריים של תכנית הפעולה. בסרטון וידאו שהועלה ליוטיוב ביום שני (16.7.12) הנחה אסעד את הכוחות המורדים הפועלים בדרום סוריהובאזור הכפרי של דמשק להגיע לשכונות העיר דמשק, ולנהל בה את המערכה המכרעת נגד כוחותיו של אסד. את הכוחות המורדים הפועלים בגזרה הצפונית והמזרחית הנחה אסעד להגיע לעיר חאלב, הבירה הכלכלית של סוריה, במאמץ להכריע את הצבא הסורי.

דבריו של אסעד משקפים את הביטחון ההולך וגובר בקרב המורדים, המעודדים מסדרת ההצלחות בשדה המערכה נגד הצבא הסורי, הבאים לידי ביטוי בהשמדת מספר גדול של רק"מ, מספר מסוקים, הריגת אלפי חיילים וקצינים ולקיחה בשבי של רבים אחרים, ובעיקר פגיעה אנושה במורל של כוחות הצבא הסורי, הנראים במקרים רבים מותשים, חסרי מוטיבציה, נעדרי אמונה בצדקת הדרך ונחישות. מגמת העריקה משורות הצבא הסורי הולכת ומתרחבת גם בקרב הקצונה הבכירה וחוגים המקורבים למשטר.

החלטת הנהגת הצבא הסורי החופשי למקד כעת את מאמץ הלחימה בדמשק ובחאלב, המוח והלב של סוריה, נועדה בראש ובראשונה ליצור שינוי תודעתי בקרב כוחות הצבא, לשדר להם מסר, כי סופו של המשטר קרוב וכי עליהם לקבל הכרעה מהירה אם להילחם עד מוות או להציל את עצמם ומשפחותיהם בחבירה למורדים.

הנהגת המורדים רוצה אפוא להשיג את המיטוט המהיר של המשטר ע"י עריקה המונית של חיילים וקצינים סונים ועלאווים כאחד, ובעיקר של הקצונה הבכירה שתיצור אפקט דומינו מהיר של קריסת הצבא כולו. לשם כך, הדגיש אסעד בנאומו לצד האמירה "דמשק האומיית", הווה אומר הסונית ולא העלאווית, כי האויב הוא אסד ומקורביו בלבד, וכי המורדים מייחסים חשיבות עליונה לשמירה על "האחדות הלאומית" כמסר של רצון טוב כלפי העדה העלאווית, להבדיל מהמעורבים בפשעי מלחמה. מסיבה זו, נמנעו הכוחות המורדים, על אף שביכולתם הייתה האפשרות לעשות כן, ממעשי נקם המוניים (היו פעולות נקם נקודתיות) באוכלוסייה העלאווית על מעשי הטבח, ההרג, העינויים והאונס שבוצעו בסונים.

העתקת מאמץ הלחימה המרכזי לדמשק ולחאלב היא גם מסר מדיני של הנהגת המורדים, המתנגדת ליוזמתו של שליח האו"ם קופי ענאן, ולמאמצים האחרונים לקדם מהלך מדיני ליישוב המשבר. המורדים אינם נותנים עוד אמון בענאן, אשר לשיטתם משרת את האינטרסים של משטר אסד. יוזמת הפסקת האש הקודמת של ענאן העניקה לאסד פסק זמן להתאוששות ובלמה את תנופת המרד נגדו. כעת מצויים המורדים בתנופה ולהבנתם השגת יעדיהם נמצאת בטווח הנראה לעין, לאור הישגיהם בשדה המערכה, ובעיקר בתמיכה הרחבה שהם זוכים בקרב הציבור הסורי, ואליהם הצטרפו השבוע באופן חד משמעי גם הפלסטינים במחנות הפליטים בדמשק.

המורדים מנסים לנצל הצלחה ואילו מבחינתו של המשטר מדובר בקרב הישרדות, כאשר הוא נאלץ להתמודד בבירה דמשק גם עם אבדן גורם הפחד של האוכלוסייה המתקוממת. סוריה מצויה כיום הלכה למעשה תחת כיבוש צבאי של משטר אסד, המשוחרר בהדרגה בידי כוחות הצבא הסורי החופשי. אסד יידרש לקבל הכרעה קרובה מאוד אם לנסות להמשיך לשמור את כוחותיו המדלדלים בפריסה רחבה או לרכזם בזירות המערכה העיקריות ובאזורים העלאוויים על מנת להגן עליהם לפני מעשי נקם וטבח. לאור ההתפתחויות, ובהתבסס על ניתוח הישגי המורדים בחודשים האחרונים, נראה כי הקרב על סוריה מצוי בישורת האחרונה וכי משטרו של אסד לא יאריך עוד ימים רבים.