עבור לתוכן העמוד
Menu

היחס הכפול לאחים המוסלמים במצרים

עוד קודם שיצאה הכרזה רשמית על ניצחונו של מועמד האחים המוסלמים במירוץ לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, כבר החלו רבים ברחבי המזרח התיכון לנסות לנתח את ההשלכות של הניצחון האיסלאמיסטי במדינה הערבית החשובה והמשפיעה ביותר. במערב, קשה להאמין ששרי החוץ הוכו בתדהמה, שכן בשנים האחרונות היתה מגמה גוברת והולכת להכיר באחים המוסלמים כגוף לגיטימי. בפברואר 2011 יצא ג'יימס […]

עוד קודם שיצאה הכרזה רשמית על ניצחונו של מועמד האחים המוסלמים במירוץ לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, כבר החלו רבים ברחבי המזרח התיכון לנסות לנתח את ההשלכות של הניצחון האיסלאמיסטי במדינה הערבית החשובה והמשפיעה ביותר. במערב, קשה להאמין ששרי החוץ הוכו בתדהמה, שכן בשנים האחרונות היתה מגמה גוברת והולכת להכיר באחים המוסלמים כגוף לגיטימי.

בפברואר 2011 יצא ג'יימס קלאפר, יועצו הבכיר של הנשיא ברק אובאמה לענייני מודיעין, בהצהרה מבישה לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים ולפיה: "המושג 'אחים מוסלמים'… הוא מושג כללי שכולל מגוון תנועות; במקרה של מצרים, קבוצה הטרוגנית ביותר, ברובה חילונית, שנמנעה מאלימות וגינתה את אל-קאעידה כעיוות של האיסלאם". שלושה חודשים לאחר מכן גינו האחים המוסלמים במצרים את ארה"ב, באתר האינטרנט הרשמי, בעקבות חיסולו של בן לאדן.

אף שנראה כי קלאפר חזר בו במידה מסוימת מדבריו, הערכותיו לגבי האחים המוסלמים מצביעות ככל הנראה על מגמת שינוי בקרב מעצבי מדיניות בארה"ב ובבריטניה. את תחילת השינוי אמנם אפשר לתארך ל-2007, אך נראה שהשינוי תופס תאוצה לאחרונה לאחר נפילתו של חוסני מובארק.

כך, בסוף יוני 2011, הסבירה מזכירת המדינה הילארי קלינטון שמימשל אובאמה "ממשיך במדיניות של קשרים מוגבלים עם האחים המוסלמים שהיו קיימים לסירוגין במשך כחמש-שש שנים". קלינטון הוסיפה כי "התקשרות, עם כל הגורמים שוחרי השלום המחויבים נגד אלימות, עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ארה"ב".

אך כיצד נתפס ארגון האחים המוסלמים בתוך המזרח התיכון? ב-2005 כתב שר החינוך לשעבר של כוויית, ד"ר אחמד אל-ראבי, בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט": "המקור של כל הטרור הדתי שאנו עדים לו היום הוא באידיאולוגיה של האחים המוסלמים…" והוסיף: "כל מי שעבד עם בן לאדן ועם אל-קאעידה הגיח מתחת לגלימתם של האחים המוסלמים". שנתיים לאחר מכן כתב חוסיין שובוקשי, בעל טור מוביל באותו עיתון: "עד עצם היום הזה האחים המוסלמים לא תרמו דבר מלבד פנאטיות, מחלוקות ובמקרים מסוימים רציחות".

ניתוחים אלו היו מדויקים. עבדאללה עזאם, מי שהיה מורו ורבו של בן לאדן, הגיע מהאחים המוסלמים בירדן. איימן א-זוואהירי, מי שהיה סגנו של בן לאדן וכיום עומד בראש הארגון, הגיע מהאחים המוסלמים במצרים. חאלד שייח' מוחמד, האדריכל של פיגועי 11 בספטמבר, התחנך בסניף הכוויתי של האחים המוסלמים. לאחר שנים של תמיכה כספית בחברי האחים המוסלמים, ערב הסעודית החלה לגנות אותם. נאיף, יורש העצר הסעודי שמת לפני כמה ימים, הכריז לאחר פיגועי 11 בספטמבר כי האחים המוסלמים הם "מקור כל הצרות של העולם האיסלאמי".

אין ספק שבמזרח התיכון קיימת הבנה מדויקת יותר של ארגון האחים המוסלמים. הרטוריקה של מנהיגות האחים המוסלמים היא ההוכחה הנחרצת ביותר כי מדובר בארגון שדוגל באלימות. המדריך הכללי במצרים, מוחמד בדיע, פירסם מסר שבועי באתר האחים המוסלמים ב-23 בדצמבר 2010 ובו הוא מתנגד למו"מ עם ישראל. הוא הוסיף: "פלסטין לא תשוחרר באמצעות תקוות ותפילות, כי אם על ידי ג'יהאד והקרבה". כאשר בדיע הפך למנהיג האחים המוסלמים בינואר 2012, בניגוד לניתוחים בוושינגטון ובלונדון, פרשנים רבים הגיעו למסקנה שהארגון מקצין. הדבר היה נכון גם לגבי הסניפים של האחים המוסלמים בסוריה ובירדן.

לכאורה, בהתחשב במגמות האזוריות הללו בקרב האחים המוסלמים, אין זה מפתיע שבאירוע ההשקה של מסע הבחירות של מורסי, ב-1 במאי 2012, הכריז איש דת מצרי בשם ספואת חיגאזי: "אנו חוזים בהתגשמותו של חלום הח'ליפות האיסלאמי, בעזרת אללה, על ידי ד"ר מוחמד מורסי ואחיו, תומכיו ומפלגתו… בירתנו לא תהיה קהיר, מכה או מדינה. היא תהיה ירושלים".

לעלייתו של ארגון האחים המוסלמים במצרים יהיו השלכות כבירות על המזרח התיכון. בעשור האחרון, כאשר אבו מאזן נזקק לתמיכה פוליטית במסגרת המו"מ מול ישראל, הוא בדרך כלל פנה אל הנשיא מובארק. אל מי יפנה אבו מאזן כעת? אםהאחים המוסלמים יעלו לשלטון גם בסוריה, הדבר יכניס את עבדאללה מלך ירדן בין שני משטרים של האחים המוסלמים, דבר שיגביר את הלחץ עליו להאציל סמכויות רבות יותר לפרלמנט הירדני, כולל הסמכות למינוי ראש ממשלה וקבינט. ברור שבמציאות זו גם חמאס יתחזק.

לעיתים יש נטייה לשכוח שלאחים המוסלמים יש אג'נדה עולמית. דוברי הארגון הצהירו פעמים רבות שהאיסלאם "יפלוש" לאירופה ולאמריקה על ידי הטפה. האם האחים המוסלמים במצרים יפעילו את הרשתות האירופיות שלהם כדי לקדם את האג'נדה הפוליטית הבינלאומית?

ועדיין נותרה השאלה: האם האחים המוסלמים ימתנו את העמדות שלהם לאחר שיתפסו את מושכות השלטון? ניסיון העבר מלמד כי משטרים אחרים של האחים המוסלמים, בסודאן וברצועת עזה, דבקו באדיקות באג'נדה האיסלאמיסטית. בראשית שנות ה-90 המשטר בחרטום, בהנהגת חסן טורבי, נתן מחסה לעשרות ארגוני טרור, מחמאס ועד אל-קאעידה. האם האחים המוסלמים יעשו אותו הדבר בסיני?

האופן שבו תנהג מצרים תלוי במה שתשמע מהקהילה הבינלאומית. אם המערב יאמץ אל חיקו את תנועת האחים המוסלמים כ"תנועה מתונה" ללא כל ביקורת, ספק אם היא תצליח למתן את האופי הלוחמני של תוכניותיה הפוליטיות העתידיות.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

דרור רמת גן (26/06/2012 14:41:30)
2. אין סיבה שהאחים המוסלמים ימתנו את עמדותיהם
דרור רמת גן (26/06/2012 14:46:18)
3. אחים המוסלמיים
zadok rizon (07/07/2012 18:25:39)