עבור לתוכן העמוד
Menu

האם החמאס יהפוך למליציה צבאית של האחים המוסלמים במצרים?

טעות היא להעריך את סבב האלימות החדש בין ישראל לבין חמאס כעוד סבב אלימות מן הדגם שאנחנו מכירים מן העבר. השינויים הדרמטיים במצרים שינו את מעמדו של החמאס, או ליתר דיוק, חשפו את מהותו האמיתית – כיום חמאס הוא יותר חלק אינטגראלי של המצב במצרים מאשר היותו תנועה המשתייכת ללאומיות הפלסטינית. כלומר, מבטו של חמאס מופנה דרומה לעבר קהיר ולא צפונה […]

טעות היא להעריך את סבב האלימות החדש בין ישראל לבין חמאס כעוד סבב אלימות מן הדגם שאנחנו מכירים מן העבר. השינויים הדרמטיים במצרים שינו את מעמדו של החמאס, או ליתר דיוק, חשפו את מהותו האמיתית – כיום חמאס הוא יותר חלק אינטגראלי של המצב במצרים מאשר היותו תנועה המשתייכת ללאומיות הפלסטינית. כלומר, מבטו של חמאס מופנה דרומה לעבר קהיר ולא צפונה לעבר רמאללה.

כאשר איבד חמאס את מקום מושבו הקבוע בדמשק הוא חיפש אתרים חלופיים וקהיר הייתה הבחירה הראשונה. ואולם, באותם ימים האחים המוסלמים של מצרים דרשו מחמאס לשנות את אופיו הצבאי ולעבור לדפוסי התארגנות מפלגתיים-פוליטיים, מכיוון שהם האמינו שהדרך הבטוחה לכבוש את השלטון במצרים היא דרך הקלפי. הם חששו כי סיפוח ארגון צבאי ייתן עילה לכת הצבאית להוציא אותם אל מחוץ לחוק ולשלול מהם את סיכויי הניצחון בקלפי. הבחירות הסתיימו והשיקול הזה ירד מן הפרק. יתר על כן, הצעדים החוקתיים שנקט הצבא המצרי ערב הבחירות, ובהם העברת כל הסמכויות המדיניות והצבאיות אליו, מחייבים את האחים המוסלמים להתארגן אף הם במתכונת צבאית. תופעות של מליציות, המהוות את הזרוע הצבאית של מפלגה אסלאמית פוליטית, נפוצה למדי במרחב האסלאמי, כמו למשל כוחות המהפכה ופלוגות אל-קודס אצל המשטר האיראני, או גדודי אל-קסאם לצד ממשלתו של אסמאעיל הנייה. מכאן כי האחים המוסלמיםבמצרים עומדים לאמץ את הדגם הזה מכיוון שהם מבינים שנגזר עליהם להתמודד מול הצבא.

בשלב הראשון עלול חמאס להיות מעיין חיזבאללה הקשור לאחים המוסלמים בקהיר, ואחר כך עלול חמאס להיות החונך של מליציה צבאית של האחים המוסלמים במצרים עצמה. מכאן כי עזה הפכה ללוע של הר געש, כאשר הלבה המבעבעת שלו פרוסה לאורך הנילוס.

יש לשים לב לתופעה נוספת והיא הופעת אלקאעידה בסיני. עד כה ארגון אלקאעידה לא החשיב את החזית עם ישראל כחזית שמעניינת אותו. אלקאעידה התהלך בגדולות – ראה רק בברית המועצות ובארצות הברית יריבים הראויים לו ולא בישראל הקטנה. כעת, הוא מבחין כי האחים המוסלמים של מצרים אמצו את הסיסמאות של חמאס בדבר שחרור ירושלים, וכי כוונת האחים המוסלמים להפוך את שחרור ירושלים למנוע איחוד העולם המוסלמי תחת דגל הח'ליפות. אלקאעידה לא מתכוונת לפגר מאחורי האחים המוסלמים באג'נדה הזאת, ומכאן שיש להתייחס בכובד ראש לסיסמאות של אלקאעידה היוצאות ממרכזה החדש בסיני.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה