עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן מנצלת את המשא ומתן

הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מתאר את מצבה העדכני של תוכנית הגרעין האיראני. ממצאי הדו"ח האחרון מ-25 במאי מפתיעים בחומרתם, בעת שבה המערב והמשטר האיראני נמצאים במו"מ מתוח. כזכור, מה שהוביל לסבב השיחות הנוכחי הוא סידרת הסנקציות המחריפות והולכות של המערב שהחלו בסוף 2011. בהתחשב במצבה הכלכלי, היה אפשר לצפות שטהראן תהיה […]

הדו"ח התקופתי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) מתאר את מצבה העדכני של תוכנית הגרעין האיראני. ממצאי הדו"ח האחרון מ-25 במאי מפתיעים בחומרתם, בעת שבה המערב והמשטר האיראני נמצאים במו"מ מתוח.

כזכור, מה שהוביל לסבב השיחות הנוכחי הוא סידרת הסנקציות המחריפות והולכות של המערב שהחלו בסוף 2011. בהתחשב במצבה הכלכלי, היה אפשר לצפות שטהראן תהיה זהירה ביותר בכל הקשור להתקדמות בתוכנית הגרעין ככל שמתקרבים למועד תחילת הסנקציות האירופיות ב-1 ביולי. הפעם האחרונה שבה ניצבה איראן מול לחצים דומים הייתה ב-2003 לאחר נפילת בגדאד. האיראנים חששו שהנשיא בוש יורה לכוחות האמריקניים לתקוף את איראן. המשטר בטהראן סגר מתקנים שבהם תוכננה ההתחמשות הגרעינית, אבל אלה נפתחו מחדש שנתיים לאחר מכן במקום אחר, כאשר רווחה ההערכה שהאיום האמריקני הוסר.

ואולם, על פי דו"ח סבא"א האחרון נראה שהפעם איראן בחרה בדפוס פעולה אחר. באופן מפתיע, במהלך החודשים האחרונים הגבירה איראן בצורה משמעותית את ייצור האורניום ברמה נמוכה של 3.5% במתקן בנתנז. הדו"ח מתייחס לתקופה המקבילה להכרזה על שיחות הגרעין במארס 2012 ולסבב המו"מ הראשון שהתקיים באיסטנבול באפריל. השוואה לדו"ח סבא"א מפברואר מלמד שאיראן הגדילה את כמות האורניום בדרגה נמוכה מסך כולל של 5,451 ק"ג ל-6,197 ק"ג. יתר על כן, כדי להגיע לכמות זו איראן הגבירה את קצב הייצור שלה ב-60%. איראן גם המשיכה בהעשרת אורניום לרמה של 20%.

מכיוון שאפשר להעשיר אורניום לרמה של 20% לשימוש צבאי במחצית הזמן שאפשר להעשיר אורניום בדרגה נמוכה לאותה רמה, המערב מתמקד כעת בעיקר בהפסקת הייצור של האורניום ברמה של 20%. התקשורת באיראן טוענת כי המערב עשוי להתיר לאיראן להמשיך לייצר אורניום ברמה נמוכה אם היא תקפיא את ייצור האורניום ברמה של 20%. אם המערב יסכים לנוסחה זו, הוא יאפשר בפועל את המשכה של תוכנית שכבר העשירה אורניום המספיק לייצור של שש פצצות. בסיכומו של דבר, עריכת הבחנה בין אורניום ברמה נמוכה לאורניום ברמה של 20% תהיה טעות גדולה. העשרת האורניום בכל הרמות חייבת להיפסק, כפי שקוראות שש החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם.

ההסבר הסביר ביותר לכך שאיראן ממשיכה בשלה הוא שהיא בוחנת את תגובת צוות המו"מ. ייתכן שהאיראנים העריכו שבשל המיקוד של המערב באורניום בדרגה של 20% הם לא יראו בהמשך ההעשרה הנמוכה פרובוקציה. בכל מקרה, השורה התחתונה מעידה על כך שהאיראנים מזלזלים במערב ומאמינים שהם לא יצטרכו לשלם מחיר על המשך פעילותם.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"