עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים: האם התחיל העימות הגדול בין הצבא לאחים המוסלמים?

הבנה שבשתיקה בין האחים המוסלמים לצבא השבוע התברר כי האחים המוסלמים והמועצה הצבאית העליונה נתונים במשבר חמור ומורכב העלול לעצור את תהליך העברת השלטון למוסדות האזרחיים החדשים ולדרדר את מצרים לעימות פנימי כוחני. בשנה שחלפה מאז הדחת מובארק, טענו פרשנים רבים כי קיימת הבנה שבשתיקה בין האחים למועצה הצבאית: הגנרלים הבינו כי האחים המוסלמים הם הכוח הפוליטי המרכזי שישלוט במצרים בשנים הקרובות ועל […]

הבנה שבשתיקה בין האחים המוסלמים לצבא

השבוע התברר כי האחים המוסלמים והמועצה הצבאית העליונה נתונים במשבר חמור ומורכב העלול לעצור את תהליך העברת השלטון למוסדות האזרחיים החדשים ולדרדר את מצרים לעימות פנימי כוחני. בשנה שחלפה מאז הדחת מובארק, טענו פרשנים רבים כי קיימת הבנה שבשתיקה בין האחים למועצה הצבאית: הגנרלים הבינו כי האחים המוסלמים הם הכוח הפוליטי המרכזי שישלוט במצרים בשנים הקרובות ועל כן כדאי ורצוי להגיע איתם לכלל הבנה לגבי העתיד. הצבא מעוניין לשמור על עצמאותו וחסינותו מול המשטר החדש, גם במחיר של הסכמה עם האחים ותמיכה בעמדותיהם לגבי עיצוב המסגרת השלטונית החדשה. רק בדרך זו, אמרו הפרשנים, יוכל הצבא לשמור על האימפריה הכלכלית שלו ולהתחמק מחקירת פעולותיו בתקופת מובארק. סימנים רבים העידו על כך: הכנת החוקה הזמנית שהופקדה בידי וועדה בה לאישים אסלאמיים הייתה השפעה מכריעה, הייתה רק אחד מהם. לאחר מכן, התגייסו האחים לתמוך באישור החוקה במשאל עם, אשר זכה לתמיכה של 77% והעניק למועצה הצבאית ניצחון חשוב בדעת הקהל. החוקה הזמנית כללה גם לוח זמנים  לבחירות למוסדות המדינה שהיה מקובל על האחים. בנוסף לכך, הם גם נמנעו מלהצטרף לרבות מן ההפגנות הגדולות בכיכר אלתחריר.

האחים המוסלמים "חושפים שיניים" ודורשים את פיטורי הממשלה

עכשיו, כאשר אנו מגיעים לישורת האחרונה ששלביה הם ניסוח החוקה והבחירות לנשיאות, פרץ עימות חריף בין האחים לצבא. מפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים, שזכתה ב-47% ממושבי הפרלמנט, קוראת להתפטרותה של ממשלת כמאל גנזורי ומאיימת ליזום הצבעת אי-אימון, אשר ללא ספק תתקבל ברוב מכריע ותתפתח לעימות פוליטי חמור עם המועצה הצבאית. הפרלמנט כבר קבע כי ממשלתו של גנזורי אשמה בהידרדרות הכלכלית. בהודעה שפרסמו האחים נטען כי הממשלה, אשר המועצה הצבאית כה דבקה בה, עלולה לשמש כלי בידה לזיוף תוצאות הבחירות לנשיאות ומשאל העם על אישור החוקה. אלה, כמובן, האשמות חמורות המצביעות על כך כי האחים, שביטחונם העצמי גבר על רקע ניצחונם הגדול בבחירות לפרלמנט, סבורים כי הגיע הזמן לחשוף שינים ו"להראות" לצבא כי הם ולא אחרים מייצגים מעתה והלאה את הלגיטימיות במצרים. בתגובה פרסמה המועצה הצבאית הודעה הדוחה מכל וכל את ההאשמות ומזכירה כי תחת הנהגתה נתקיימו בחירות הוגנות ונקיות לפרלמנט, שאפשרו לאחים להשיג בו רוב. עוד נאמר כי הצבא עוקב מקרוב ובמורת רוח אחרי פרסום הודעות האחים המשתלחות בהגינות ובניקיון הכפים של הצבא והמועצה העליונה שלו. פרסום זה מטיל דופי בנאמנותה של הממשלה ומטיל ספק בדבר עצמאותו של בית הדין העליון – שהרי הוא הממונה הישיר על ניהול הבחירות.

הצבא מסרב להדחת הממשלה, האחים ממשיכים למתוח ביקורת

יצוין עוד כי דרישת האחים לפטר את הממשלה נוגדת לחלוטין את הנאמר בחוקה הזמנית, שכאמור נתמכה על ידם ואשר לפיה הצבא הוא שמחזיק בידיו את סמכויותיהן של הרשות המחוקקת ושל הרשות המבצעת עד להשלמת תהליך המעבר. המשמעות היא כי הממשלה, שמונתה על ידי המועצה הצבאית, אינה חייבת בדין וחשבון בפני הפרלמנט ורק המועצה הצבאית עצמה רשאית לפטרה. הצבא חזר והודיע כי ממשלתו של גנזורי תמשיך להתקיים עד לאחר בחירת הנשיא.

האחים ראו בהודעת הממשלה איום והודיעו כי הם דוחים אותה וכי זכותם למתוח ביקורת על מוסדות המדינה. מחמד בדיע, המדריך העליון של האחים, אמר כי "לא היה בינינו ובין המועצה הצבאית ירח דבש, לא התחתנו עימה ולכן לא היה שום ירח דבש". הוא חזר והדגיש כי "אין מנוס מלפטר את הממשלה ומייד". בדבריו הוא הכחיש למעשה כי היה הסכם כלשהו בין האחים לצבא ורמז כי הוא נחוש להתמודד עם המועצה הצבאית מתוקף היותו מנהיג מפלגת הרוב בפרלמנט.

הרכבת המועצה לניסוח חוקה: מעוררת זעם בציבור

בעוד "משבר הממשלה" מחריף נוסף עליו "משבר הרכבת המועצה לניסוח החוקה" ו"משבר הצגת מועמד לנשיאות מטעם האחים". בשתי הסוגיות הללו משתקף מאמצם של האחים להשתלט על כל מוסדות המדינה.

בהתאם לחוקה הזמנית התכנס השבוע הפרלמנט החדש על שני בתיו (מועצת העם ומועצת השורא) לבחור את המועצה לניסוח חוקה חדשה, אשר אמורה לקבל את אישורה במשאל עם. האחים המוסלמים, בעלי הרוב בפרלמנט, קבעו יחד עם המפלגה הסלפית "אלנור" (לשתי המפלגות יחדיו יש רוב אסלאמי של 73% במועצת העם ו-85% במועצת השורא), כי 50% מחברי המועצה ימונו מבין חברי הפרלמנט ו-50% הנותרים ממגזרים שונים בציבור. מעשית, התברר כי 75% מחברי המועצה שמונו בסופו של דבר הם אישים אסלאמיים למיניהם. יתר על כן, היא כוללת שש נשים בלבד והיא בעלת ייצוג מזערי של הקופטים, המהווים 10-12% מן האוכלוסיה המצרית. ברור לכל כי בהרכב זה החוקה תהיה בעלת מאפיינים אסלאמיים עמוקים, מה שגרם לתגובה נזעמת בציבור. 25 מחברי המועצה החרימו את הישיבה הראשונה של המועצה, ביניהם נציגי אלאזהר. שישה מהם הגישו את התפטרותם. היה גם מי שהגיש תביעה לבית הדין העליון לפרק את המועצה, אך הדיון בה נדחה ל-10 באפריל בתקווה שתמצא פשרה עד אז. הצבא אכן מנסה להרגיע ודורש כי שני הצדדים יתפשרו – מה שלא נראה ברגעים אלה. לגבי הליבראלים, זו הזדמנות אחרונה לעצור את הגל האסלאמי לפני שמצרים תבלע בשלטון רודני אסלאמי.

הבחירות לנשיאות: האחים המוסלמים מעמידים מועמד מטעמם

בתוך כל זאת החליטו האחים, אחרי היסוסים רבים, להציג מועמד מטעמם לנשיאות, לאחר שבמשך חודשים רבים הם  "הבטיחו" כי לא יעשו כדבר הזה, זאת במטרה להרגיע את דעת הקהל הפנימית והבינלאומית. לפני שבועות ספורים התחילו "במהלך זוחל": הם הודיעו כי יעדיפו לתמוך במועמד בעל רקע אסלאמי. השבוע צעדו צעד נוסף בדרך המאשרת את אי אמינותם הבסיסית. יוזכר כי לפני הבחירות לפרלמנט הם הודיעו כי יציגו מועמדים רק ל- 30% ממחוזות הבחירה, אבל ברגע האחרון הציגו מועמדים ברוב המחוזות וזכו כאמור ברוב בפרלמנט.

נראה כי התיאבון בא עם האכילה – לאחר שזכו ברוב כה גדול בפרלמנט וגם כפו רוב אסלאמי על המועצה לניסוח החוקה, הנשיאות נראית להם בהישג יד. על כן, מועצת השורא של הארגון החליטה ב-31 במרץ, בכינוס שלא מן המניין, למנות כמועמד לנשיאות את ח'יירת אלשאטר, סגן המדריך העליון. הדיון לא היה קל ומינויו של שאטר הושג ברוב זעום של 56 קולות מול 52 – מה שמרמז שלא הכל היו שלמים עם מהלך הפוגע באמינות האחים וגם מפצל את ההצבעה ביו ארבעה מועמדים אסלאמיים – כולם מוכרים לציבור ובעלי סיכויים להשיג מספר נכבד של קולות. ייתכן כי הפעם האחים הלכו צעד אחד רחוק מדי. גם המועצה הצבאית העליונה אינה מרוצה, שהרי השתלטות האחים על כל מוסדות השלטון מעניקה להם כוח רב עוצמה אשר ללא ספק יהיה בעל פוטנציאל לפגוע בעצמאותו של הצבא.

מצרים מוצאת את עצמה במצב משברי מורכב כאשר הכל רבים עם הכל: האחים נגד הממשלה ונגד המועצה הצבאית, הליבראלים נגד האחים, כל צד מגיב בחריפות והמצב הולך ומסתבך.

הגנרל מחמוד נצר, חבר בכיר במועצה הצבאית: "העם אחראי למשבר הכלכלי"

מול תמרונים אלה של האחים והחשדות הרווחים בציבור כי הצבא חותר להישאר בשלטון, יזמה המועצה הצבאית תרגיל מעניין. היא שיגרה את אחד מחבריה הבכירים, הגנרל מחמוד נצר, המשמש כעוזר שר ההגנה לענייני כספים, לתדרוך דיסקרטי תחת הכותרת "פרספקטיבות לרפורמה כלכלית" אליו הוזמנה קבוצה נבחרת של עיתונאים ואנשי ציבור. בדבריו, התייחס נצר במישרין למציאות המצב הכלכלי ולכל ההאשמות, החשדות והשמועות שהופנו נגד הצבא בשנה האחרונה. הוא גם איים כי אלה שינסו לפגוע בצבא ישלמו מחיר.

גנרל נצר פתח ואמר כי אין להאשים את המועצה הצבאית או את הממשלה במצב הכלכלי ויש לכולם אחריות משותפת: העם הוא האחראי למה שקורה. העם, אמר, אינו רוצה לעבוד. "מדוע האנשים אינם שואלים את עצמם למה הם אינם עובדים?" שאל והמשיך: "הם נסחפו לכיוונים פוליטיים שונים ושכחו מי יביא את האוכל". הוא הציג בפני מאזיניו 234 דפים של סטטיסטיקות כלכליות על תשעה מסכי מחשב ואמר כי תיקון המצב הכלכלי הוא הבסיס לשיפור המצב הפוליטי וכי "אי אפשר להבטיח בחירות חופשיות והוגנות כאשר העוני מאיים במהפכה של רעבים".

לדבריו, אכן קיימים חילוקי דעות קשים בממשלה ובמועצה הצבאית לגבי הפתרונות, וזאת מאחר שהמצב חמור ולא קל להחליט. הצמיחה בשנת התקציב 2011-2012  הייתה 0.6% בלבד, הגירעון בתקציב 9.3%, הירידה ברזרבות מטבע חוץ הייתה מ-35 מיליארד דולר ל-15 מיליארד, בריחת הון של 12 מיליארד דולר ועוד. הוא גם סיפר כי מדינות ערב, כגון סעודיה ומדינות המפרץ הרוגזות על משפטו המתמשך של בן בריתם לשעבר מובארק, מתנות את סיועם למצרים בדרישות פוליטיות. הוא ציין, עם זאת, כי הם נמצאים ערב חתימת הסכם עם קרן המטבע הבינלאומית על הלוואה של 3.2 מיליארד דולר בתנאים נוחים. נצר חזר והדגיש כי המחאות והשביתות מקשות על הטיפול במצב.

מערכת הכלכלה הצבאית: מקלה על העול הכלכלי של המדינה

גנרל נצר התייחס גם לניהול מערכת עסקית-כלכלית על ידי הצבא ואמר שזו הצלחה כבירה. לדבריו, הצבא הקים מפעלים המספקים לו את  צרכיו בהלבשה ובמזון ועוד. העודפים נמכרים לאוכלוסייה האזרחית במחירים מסובסדים ובכך מקל הצבא על עולה של הממשלה. הוא סיפר כי לצבא רווחים נאים ובשנה האחרונה הוא העניק למשרדי הממשלה השונים הלוואות בסך כולל של 12 מיליארד לי"מ. הוא הוסיף כי תקציב הצבא מהווה 4.8% מן התקציב הכללי, סכום זעום ביחס לצרכיו, ושאר הוצאותיו ממומנות מתוך המערכת הכלכלית שלו.

בנוסף לכך, ציין נצר כי כל הפעילות נמצאת בפיקוח המנגנון המרכזי של חשבונות המדינה והראה על המסך את פעילותו של המנגנון. הוא אף אמר כי הכנסות הצבא עלו מ-11 מיליון לי"מ בשנת 1979, ל-6.3 מיליארד לי"מ ב-2011, כאשר הרווח הנקי בשנים 1990-2011 היה 7.7 מיליארד לי"מ. הוא הדגיש כי הצבא יאבק לשמור על פעילותו הכלכלית ובשום אופן לא יוותר עליה. היא הייתה נדבך מרכזי של הצבא במשך 30 שנים. "לא ניתן להרסה ולא נאפשר לאיש להתקרב לפעילות זו ולפגוע בה", אמר בהתכוונו לאלה המבקשים להכפיף אותה לפרלמנט. הוא גם אמר כי מדובר במאמץ כן והוגן של הצבא ו"אנו משלמים מיסים ומי שמתנגד לכך מתנגד גם לביטחון הלאומי המצרי".

הצבא מזהיר ומבהיר כי אינו חושש מעימות עם המנסים לפגוע בו

זו הפעם הראשונה שנציג בכיר של המועצה הצבאית מדבר בגילוי לב לציבור על מצבה החמור של מדינתו וחושף את הפעילות העסקית של הצבא, שהייתה חסויה עד כה. יש להניח כי הוא לא חשף את כל הפרטים, אך נתן להבין כי הצבא לא יירתע מנקיטת כל האמצעים כדי להבטיח את המשך הפעילות, אף במחיר של עימות עם מי שינסה לפגוע בה. זו ללא ספק אזהרה חמורה לאחים המוסלמים ולקבוצות אחרות המשתעשעות ברעיון להעמיד לדין את הגנרלים לאחר שיעבירו את השלטון לנשיא החדש וישובו לקסרקטיניהם.

מעניין שהתקשורת המצרית נתנה כיסוי מצומצם לדברים אלה ורק אתרי אינטרנט פרטיים הרחיבו על מה שנאמר באותו תדרוך. נראה כי התקשורת המצרית עדיין איננה מסוגלת לנהל דיון חופשי וביקורתי וחוששת מתגובת הצבא.

הזירה הפנימית המצרית מגיעה עכשיו לרתיחה. מצד אחד האחים המוסלמים חושפים שרירים ומנסים לתפוס את כל מנופי השלטון ומאידך הצבא משדר כי הוא מתכוון לשמור על עצמאותו ומעמדו במשטר החדש שיוקם, וקורא תיגר על כל מי שיעזו לפגוע בשמורה הכלכלית שהקים לעצמו. נראה כי המשבר הגדול בין האחים לצבא נפתח ומאיים על השלמת תהליך המעבר למוסדות אזרחים נבחרים ומקובלים.