עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים במבוכה לקראת סיום תקופת המעבר

בראשון ליולי אמורה המועצה הצבאית העליונה להעביר את השלטון למוסדות הנבחרים החדשים במצרים. מועד זה נקבע על ידי המועצה עצמה, לאחר שבלחץ הפגנות הרחוב היא קיצרה בכשישה חודשים את תקופת המעבר, אשר בהתאם לחוקה הזמנית, הייתה מתוכננת להסתיים בתחילת 2013. אלא שההתפתחויות המפתיעות האחרונות, פסילת שלושה מועמדים מרכזיים במרוץ לנשיאות ופיזור המועצה המיוחדת לכתיבת החוקה, […]

בראשון ליולי אמורה המועצה הצבאית העליונה להעביר את השלטון למוסדות הנבחרים החדשים במצרים. מועד זה נקבע על ידי המועצה עצמה, לאחר שבלחץ הפגנות הרחוב היא קיצרה בכשישה חודשים את תקופת המעבר, אשר בהתאם לחוקה הזמנית, הייתה מתוכננת להסתיים בתחילת 2013.

אלא שההתפתחויות המפתיעות האחרונות, פסילת שלושה מועמדים מרכזיים במרוץ לנשיאות ופיזור המועצה המיוחדת לכתיבת החוקה, מעמידות בספק את התחייבותה של המועצה הצבאית לעמוד בלוח הזמנים. מדובר בשני נושאים כבדים הנוגעים לעתידה של מצרים אשר נמצאים בלב הדיון הציבורי והעלולים גם להדרדר לעימותים אלימים ברחוב שיחייבו הפעלת כוח על ידי כוחות הביטחון.

פסילת המועמדים לנשיאות: הנפסלים מוחים על ההחלטה ומאיימים להגיב בכוח

ביטול המועמדות של עומר סולימאן בשל חסר של 31 ייפויי כוח, מתוך 30,000 הדרושים, נראה כבלתי הגיוני וייתכן שמלכתחילה הייתה כוונה להגיש את מועמדותו של מי שנחשב כמייצג הצבא כדי לפסולה יחד עם מועמדותם של ח'יירת אלשאטר, נציג האחים המוסלמים, וחאזם אבו איסמאעיל, נציג הקבוצות הסלפיות. באופן זה הושג "האיזון הקדוש" בין הצבא לזרמים האסלאמיים הקיצוניים המאיימים לתפוס את כל מרכזי השלטון במצרים. התגובות של הכוחות האסלאמים לא איחרו להגיע. הסלפים כבר פתחו בשביתת שבת מול משרדי הוועדה העליונה של הבחירות לנשיאות וכוחות הביטחון מיהרו להתפרס סביבם. דובריו של חאזם איסמאעיל, שנפסל בשל היותה של אמו אזרחית אמריקאית, אמרו כי אינם מקבלים את ההחלטה בטענה שזו מזימה והם יעשו הכל כדי לבטלה. הם אף רמזו כי יפעיל כוח.

גם האחים המוסלמים הודיעו כי ימשיכו במאבקם להחזיר למרוץ לנשיאות את אלשאטר, שמועמדותו הוסרה מכיוון שלא סיים לרצות את תקופת הקלון של שש השנים המחוייבת אחרי מאסר בגין עברות פליליות. הם הודיעו על כוונתם לארגן "הפגנת מיליון" ביום ו' הקרוב 20/4. האחים אמנם הציגו מועמד נוסף מטעמם, מוחמד מורסי, ראש מפלגת "החירות והצדק" – הזרוע הפוליטית שלהם אשר זכתה ב-47% ממושבי הפרלמנט – אבל מבחינתם מדובר בברירת מחדל, שכן הוא חסר הכריזמה והפופולאריות המיוחסות לח'יירת אלשאטר.

הרשימה הסופית של המתמודדים אמורה להתפרסם ב-26 בחודש והסיבוב הראשון של הבחירות צפוי להיערך ב-23 וב-24 במאי. הסיבוב שני יתקיים ב-8 ביוני, במידה ואיש מן המועמדים לא יזכה ב-50% מהקולות. לוח זמנים זה עדיין נראה סביר ובר יישום, אלא אם כן יפרוץ עימות אלים בין האסלאמיסטים לבין מועצה הצבאית. מכל מקום, על רקע הערכות המפלגות האסלאמיות למאבק נוסף, נראה כי בעיית המועמדים עדיין לא נפתרה סופית.

המועצה הצבאית מפזרת ומחייבת להרכיב מחדש את המועצה לניסוח חוקה

בד בבד תצטרך המועצה הצבאית למצוא פתרון לניסוח החוקה בהקדם האפשרי. תהיה זו משימה לא פשוטה, שכן, כאמור לעיל, המועצה המיוחדת לניסוח החוקה, המונה 100 חברים וכבר נבחרה על ידי הפרלמנט, פוזרה בהוראת בית הדין אשר קבע כי יש לבחור את חבריה שלא מן הפרלמנט, שם יש לאסלאמיסטים רוב מכריע של 73% בבית התחתון ו-85% בבית העליון.

בהתאם לחוקה הזמנית, על המועצה לדאוג להשלים את ניסוח החוקה החדשה לפני שהנשיא הנבחר החדש יכנס לתפקידו, זאת מאחר והחוקה אמורה להגדיר מחדש את סמכויותיו. ידוע שקיימת כוונה לצמצם את סמכויותיו כדי למנוע ממנו להפוך לדיקטטור כל יכול כקודמו. האחים המוסלמים מצידם רוצים להבטיח כי הסמכות להרכבת הממשלה תהיה נתונה בידי הרוב בפרלמנט, ולא פריבילגיה של הנשיא, כדי שיוכלו להקים ממשלה בראשות איש משלהם. כמו כן, החוקה אמורה גם להיות מובאת לאישור במשאל עם.

הקרב על ניסוח החוקה: האחים המוסלמים מול הכוחות הליבראליים

מטבע הדברים, קביעת עקרונות החוקה וניסוחה הן בעיות מורכבות ביותר המעלות לדיון את כל סוגיות החברה, בייחוד במצב הנוכחי לאחר הפלתו של המשטר הקודם וציפיות העם המצרי לשינוי מהותי ולקמת משטר דמוקרטי שיניע את ארצם לעבר הקידמה. דיון טעון זה אמור להתקיים על רקע עימות קשה בין המפלגות האסלאמיות המעוניינות לקדם אג'נדה דתית, מול הכוחות הליבראלים הקטנים שיזמו את המהפכה, ואמנם הובסו בבחירות, אך אין לצפות כי יכנעו בנקל לתכתיבים אסלאמיים. על כן, צפוי קרב עיקש על החוקה משני הצדדים וספק רב אם בחודשיים שנותרו אפשר יהיה להגיע להסכמה או פשרה שתספק את שניהם.

המצרים דואגים: הצבא ינצל את המצב הרגיש כדי להישאר בשלטון

המרשל טנטאווי, ראש המועצה הצבאית, כינס בתחילת השבוע את ראשי המפלגות והודיע להם באופן חד משמעי כי עליהם להשלים את החוקה לפני ה-30 ביוני, דהיינו לפני הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות. הוא לא פירט אם אי עמידה במועד תגרום לדחיית הבחירות לנשיאות ולהמשך ניהולה של המדינה על ידי המועצה הצבאית. דבריו הסתומים של המרשל גורמים לדאגה בזירה הפוליטית מאחר שיש הרואים בכך תירוץ של הצבא להישאר בשלטון.

אבני הדרך לכינון משטר חדש טרם הוצבו על מקומן

עקרונית, מצרים מתקרבת לסיום תקופת המעבר והקמת משטר חדש, אך חודשיים לפני המועד אבני הדרך המרכזיות עדיין לא הוצבו במקומן. לא רק שאין חוקה, שאמורה להוות את הבסיס למשטר החדש, אלא אפילו רשימת המועמדים הסופית לנשיאות איננה ידועה עדיין וכוחות פוליטיים מרכזיים ממשיכים לפעול בניסיונם להציב את מועמדיהם תוך איום בהפעלת כוח. השבועות הבאים יהיו הרי גורל לארץ הנילוס וגם ליחסים עם שכנתה הקרובה ישראל.

וכל זאת עוד לפני שדיברנו על המצב הכלכלי ההולך ומחמיר במצרים, אשר דורש פתרונות מהירים כדי למנוע קריסה.