עבור לתוכן העמוד
Menu

לזכור ולא לשכוח

כמדי שנה, בסוף ינואר, נערך במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה, טקס אזכרה צנוע להרוגי המלכות בעיראק. 80 יהודים מסרו את נפשם, מיום הקמתה של מדינת ישראל. הם הוצאו להורג בתלייה, מתו בעינויים או תוך כדי בריחתם לישראל. טרגדיות דומות וקשות  חוו היהודים  בכל מדינות ערב: אלג'יריה, תוניסיה, לבנון, לוב, מרוקו, מצרים, סוריה ותימן. יהודים רבים שילמו […]


כמדי שנה, בסוף ינואר, נערך במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה, טקס אזכרה צנוע להרוגי המלכות בעיראק. 80 יהודים מסרו את נפשם, מיום הקמתה של מדינת ישראל. הם הוצאו להורג בתלייה, מתו בעינויים או תוך כדי בריחתם לישראל. טרגדיות דומות וקשות  חוו היהודים  בכל מדינות ערב: אלג'יריה, תוניסיה, לבנון, לוב, מרוקו, מצרים, סוריה ותימן.

יהודים רבים שילמו בחייהם על יהדותם לפני קום מדינת ישראל, וגם לאחר הקמתה אבדו את חייהם כנקמה על ניצחונותיה של ישראל את צבאות ערב בשדות הקרב.

ערב הקמת מדינת ישראל שררה אווירת אימים אנטי יהודית בכל מדינות ערב, אשר לוותה בהצהרות אנטי יהודיות מתלהמות גם מעל לבימת האו"ם. בעקבותיה באו התנכלויות קשות מצד השלטונות ופגיעות אישיות וחומריות מצד ההמונים. כל אלה לא הותירו ברירה בפני יהודי ערב  ואלצו אותם לברוח ולהגר מכל  מדינות ערב, תוך השארת רכושם הפרטי ורכוש קהילותיהם מאחור. מתוך אוכלוסיה שמנתה כמיליון נפש עם קום המדינה, כיום נותרו במדינות ערב יהודים בודדים.

אסונם של יהודי ערב כמעט נשכח

מעטים הם הזוכרים את הטרגדיות האנושיות הנוראיות שחוו היהודים במדינות ערב. אסונם כמעט נשכח, לא נלמד כראוי בבתי ספר, לא נדון בתקשורת, לא  מצוין באופן ממלכתי וגם לא נדון במסגרת מוסדות האו"ם. כמחצית מאוכלוסיית ישראל מוצאה במדינות ערב, בהן חיו יהודים במשך אלפי שנים, אך מעטים בעולם יודעים על כך.

התעמולה הערבית השכילה להעלים מהשיח הבינלאומי את מסכת חילופי האוכלוסין שהתרחשה בין ישראל לבין מדינות ערב במהלך מלחמת הקוממיות. היא חזרה וטענה  ל"זכות השיבה" לערביי פלסטין שנלחמו בישראל, וחלקם נס על נפשו מחשש פן יבולע להם. במקביל הצליחה התעמולה הערבית לנטוע בקרב ציבור רחב  בעולם את התפיסה לפיה יהודי ישראל "באו מפולין וגרמניה…", ואילו "הנכבה הפלסטינית", שהתרחשה באשמת הערבים בלבד, היא האסון היחיד שארע עם קום המדינה.

העיוות ההיסטורי נוצר באשמתינו

העיוות ההיסטורי של המציאות הדמוגראפית והמדינית נוצר באשמתינו. ישראל – הן הממשלה והן ארגוני היהודים יוצאי מדינות ערב – חייבת להעלות על סדר היום את סוגיית יהודי ערב כחלק מרכזי מההיסטוריה של עם ישראל בארצו. יש לפעול לארגון טקס אזכרה ממלכתי למאות הקורבנות היהודיים שנפלו במדינות ערב. חובה ללמד את המורשת של יהודי ערב בבתי ספר בישראל, ובד בבד להעלות את סוגיית יהודי ערב מעל בימות העולם.

בעקבות לחצי ארגונים יהודיים בחו"ל והחלטה שהתקבלה בקונגרס האמריקאי, נחקק בכנסת לפני שנתיים, ב-22 בפברואר 2010, חוק למתן פיצוי לפליטים יהודים מארצות ערב במסגרת תהליך השלום. אין כל ספק שזהו צעד ראשון בכיוון הנכון, אך יש להמשיך ולקדם את החוק, כדי להשיג פיצוי לרכוש היהודי הרב שהושאר במדינות ערב.

סוגיית יהדות ערב הוזנחה בישראל, מסיבות לא מובנות, זמן רב מדי. ככל שנקדים לתקן את העוול, כן ייטב.

הכותב הינו שגריר וסמנכ"ל משרד החוץ לשעבר