עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם דוחא מסמן פילוג בתוך החמאס

פתח וחמאס חתמו ביום ב' בדוחא, בירת קטאר, על הסכם פיוס חדש ביניהם והשאלה העומדת על הפרק היא האם זהו עוד הסכם בסדרה המתארכת של ההסכמים בין הצדדים להגיע לידי פיוס ביניהם, או שמא באמת יש פה משום פריצת דרך. עיון ראשוני בהסכם ובתגובות בזירה הפלסטינית עליו, נוטה לקראת המסקנה שלפנינו עוד הסכם אשר גורלו […]

פתח וחמאס חתמו ביום ב' בדוחא, בירת קטאר, על הסכם פיוס חדש ביניהם והשאלה העומדת על הפרק היא האם זהו עוד הסכם בסדרה המתארכת של ההסכמים בין הצדדים להגיע לידי פיוס ביניהם, או שמא באמת יש פה משום פריצת דרך.

עיון ראשוני בהסכם ובתגובות בזירה הפלסטינית עליו, נוטה לקראת המסקנה שלפנינו עוד הסכם אשר גורלו יהיה כגורל ההסכמים שנחתמו כבר בעבר. אך הדברים חמורים אף יותר, כיוון שכרגע, בצד הפילוג המתמשך בין פתח לחמאס, אנו עומדים כנראה מול פילוג חדש, והפעם בתוך החמאס, בין הנהגת הארגון בעזה לבין ההנהגה בחוץ: הפוליטביורו שברשות ח'אלד משעל. היה מאוד קשה שלא להתרשם מן העובדה שאף נציג מעזה לא השתתף בטקס החתימה. יתר על כן, ראש ממשלת החמאס בעזה, איסמאעיל הנייה, היה בדוחא ממש עד ערב ההסכם, אך הטריח את עצמו לעזוב את העיר על מנת שלא להשתתף בחתימה.

ההסכם אמנם קובע שאבו מאזן יהיה ראש ממשלת המעבר עד עריכת הבחירות, אבל איפה הבחירות? מבין השורות מתברר כי הבחירות למועצה הלאומית, הפרלמנט של אש"ף בתפוצה, לא יתקיימו כיוון שלפי ההסכם החדש, הרכב המועצה הלאומית יקבע על פי תוצאות הבחירות ברשות הפלסטינית, כלומר הם ביטלו את הבחירות במחנות הפליטים בפזורה. באשר לבחירות ברשות הפלסטינית, לנשיאות ולמועצה המחוקקת, נאמר כי הן יתקיימו במועד הקרוב האפשרי, כלומר לא במאי כפי שנחתם בהסכם קהיר המקורי.

הנהגת הפתח ברמאללה ממתינה לשובו של אבו מאזן על מנת לשמוע מפיו במה מדובר. המסקנות הראשוניות על כל פנים אינן מעודדות.