עבור לתוכן העמוד
Menu

האופוזיציה הסורית מתקשה למצוא את דרכה

האופוזיציה הסורית טרם גיבשה אסטרטגיה בחודשים האחרונים, ארגוני האופוזיציה הסוריים הנאבקים במשטרו של אסד עשו מאמץ להתגבר על הפיצול בשורותיהם, אך עדיין לא הצליחו למצוא את המחנה המשותף שיענה על שאיפותיהם של כל שכבות האוכלוסייה והעדות המרכיבות את מה שמכונה "העם הסורי". אולי בשל כך הם לא זכו בינתיים להכרה בינלאומית, כפי שניתנה בזמנו למועצת […]

האופוזיציה הסורית טרם גיבשה אסטרטגיה

בחודשים האחרונים, ארגוני האופוזיציה הסוריים הנאבקים במשטרו של אסד עשו מאמץ להתגבר על הפיצול בשורותיהם, אך עדיין לא הצליחו למצוא את המחנה המשותף שיענה על שאיפותיהם של כל שכבות האוכלוסייה והעדות המרכיבות את מה שמכונה "העם הסורי". אולי בשל כך הם לא זכו בינתיים להכרה בינלאומית, כפי שניתנה בזמנו למועצת המעבר הלובית על ידי מדינות המערב אשר גם סייעו לה להפיל את משטרו של קדאפי. נראה כי מעמדה המעורפל של האופוזיציה מעודד את אסד אשר סבור כי הוא עדיין בעל הלגיטימיות השלטונית בארצו וכי הוא יכול להציל את משטרו תמורת ויתורים מתאימים.

השבוע אירעו שתי התפתחויות המלמדות כי אכן האופוזיציה הסורית עדיין לא גיבשה אסטרטגיה במישור הלאומי לאיחוד השורה וגם אינה מסוגלת להציג את חזונה ביום שלאחר נפילתו של אסד.

המועצה הלאומית הכורדית משעה את חברותה באופוזיציה

ראשית, המועצה הלאומית הכורדית (המייצגת חלק נכבד מן המיעוט הכורדי), הודיעה ב-18.1 כי היא משעה את חברותה בכל ארגוני האופוזיציה לאחר שנכשלו מאמציה להשיג הכרה בקיומו של העם הכורדי כלאום נפרד ומרכיב יסודי של סוריה. המועצה הלאומית הכורדית הוקמה על ידי הוועידה הלאומית הכורדית, שהתכנסה בסוריה ה-26 באוקטובר, והיא כוללת עשר מפלגות ו-150 אישים עצמאיים. דובר המועצה, שדיווח על ההתכנסות ליומון "אלווטן", אמר כי הוועידה הלאומית הטילה על המפלגות להידבר עם ארגוני האופוזיציה ולהציג בפניהם את הצורך למצוא פתרון לבעיה הכורדית ברוח דמוקרטית, על בסיס הכרה בהגדרה עצמית במסגרת סוריה המאוחדת. לדבריו, הוועידה נתנה למועצה הלאומית הכורדית אורכה של חודשיים, אך מאמציה עלו בתוהו. אף אחד מארגוני האופוזיציה לא היה מוכן לדון בנושא.

הדובר הכורדי הוסיף ואמר כי המועצה אינה מתכוונת לקיים דיאלוג עם השלטון הנוכחי, לאחר שכל ערוצי ההידברות עימו נסגרו, וכי במסגרת החנינה עליה הודיע אסד, בעקבות דרישותיה של הליגה הערבית, הוא אפילו לא שחרר את הפעילים הכורדים שנעצרו במהלך ההפגנות.

מדיניות דיכוי מתמשכת כלפי המיעוט הכורדי

המיעוט הכורדי מונה כ-9% מכלל האוכלוסיה בסוריה, כלומר כשני מיליון איש. לפחות כחצי מיליון מהם נטולי אזרחות ולכן משוללי כל זכויות סוציאליות. השלטון מנהל נגדם תהליך של ערביזציה – השפה הכורדית אסורה ומשרד הפנים אינו מוכן לרשום ילודים הנושאים שמות כורדים. על רקע הדיכוי המתמשך פורצים מפעם לפעם עימותים בין הכורדים לשלטון המסתיימים באלימות קשה. זמן קצר אחרי פרוץ ההפגנות נגד משטרו של אסד, בראשית השנה שעברה, הבטיח הנשיא הסורי, במטרה לנטרל את עוינות הכורדים, כי יבדוק את בעיית משוללי האזרחות, אך עד כמה שידוע לנו עד כה, מאומה לא נעשה בנידון.

מה שמטריד הוא כי אפילו ארגוני האופוזיציה הנאבקים בדיקטטורה של אסד והטוענים כי מטרתם היא להקים מדינה דמוקרטית אזרחית, אינם מוכנים להבטיח לכורדים למצוא פתרון הוגן לבעיותיהם.

אינטלקטואלים עלאווים מצהירים בריש גלי כי הם תומכים ב"אינתיפאדת החירות" של העם הסורי

ההתפתחות השנייה הינה פרסום גילוי דעת של מאה אינטלקטואלים עלאווים בפייסבוק ב-18.1, שהודיעו כי הם תומכים ב"אינתיפאדת החירות" של העם הסורי וקראו לבני עדתם להשתתף בהפלת השלטון המדכא ובהקמת רפובליקה סורית חדשה שתהיה מדינת חוק דמוקרטית המבוססת על שוויון בין כל אזרחיה. בהודעתם ציינו החותמים כי הם מבטאים את רצונם של רבים מבני עדתם החוששים שהעימותים בארצם יגלשו למלחמה בין עדתית. עוד נאמר בהודעה כי ארגוני האופוזיציה מתבקשים לגנות כל גילוי של שנאה עדתית המסכנת את המדינה. נראה שזו הפעם הראשונה שקבוצה נכבדה של העלאווים, בני עדתו של אסד והקבוצה השלטת בסוריה, מודיעה קבל עם ועדה כי הם מתנתקים מאחיהם שבשלטון מאחר שמעשיהם עלולים להביא למלחמת אזרחים שתסכן את העדה כולה. ללא ספק, יש כאן ביטוי לספקות ההולכים וגוברים בעדתו של אסד כי הוא יצליח להשתלט מחדש על המדינה ולהחזיר את המצב לקדמותו. ארגוני האופוזיציה הסורית טרם הגיבו.

הרכבה של האופוזיציה הסורית

האופוזיציה הסורית מורכבת משלושה גופים עיקריים: 1. המועצה הלאומית הסורית. 2. מסגרת התיאום הלאומית הסורית לכוחות הפועלים לשינוי דמוקרטי. 3. הצבא הסורי החופשי.

"המועצה הלאומית הסורית", שהוקמה באיסטנבול -ב-2 באוקטובר 2011, היא ארגון האופוזיציה המרכזי המבוסס על איחודן של מספר תנועות אופוזיציה, בעיקר סוניות: 1. "הצהרת דמשק לשינוי דמוקרטי", שהוקמה ב-2005 על ידי קבוצת ליבראלים, במטרה להיאבק בשלטון. 2. תנועת האחים המוסלמים, שהם כנראה הרוב במועצה, בראשות המדריך הכללי שלהם מחמד ריאד אלשקפה, 3. אישים סונים עצמאיים. 4. נציגים של המיעוטים הכורדים (מוסלמים סונים, אך לא ערבים) והאשורים (נוצרים). בראש המועצה עומד בורהאן ע'ליון, אופוזיציונר עצמאי המתגורר בצרפת.

מטרתה המוצהרת של המועצה היא הפלת שלטונו של אסד והקמת מדינה אזרחית שלא תפלה את אזרחיה על בסיס מין, לאום, דת או אידיאולוגיה פוליטית. מדובר במצע כללי המסתיר יותר מאשר הוא חושף. נראה שיד האחים המוסלמיםעומדת מאחורי ניסוח עמום זה. הסירוב לדון עם הכורדים על גורלם אחרי שנים כה רבות של דיכוי על ידי שלטונו של אסד יכול רק להגביר את החשדות לגבי כוונותיה של המועצה ביחס למיעוטים. המועצה מתנגדת להקמת מיליציות על בסיס עדתי ולהתערבות חיצונית להפלת השלטון, אך קוראת לקהילייה הבינלאומית להגן על אזרחי סוריה מפני הצבא ומפני שירותי הביטחון של אסד. גם כאן הדברים אינם ברורים, כי ללא התערבות צבאית ספק אם ניתן להגן על אזרחי סוריה. המפקחים שנשלחו לסוריה על ידי הליגה הערבית לא הצליחו לעצור את הקטל.

"מסגרת התיאום הלאומית הסורית" היא גוף המאגד את מפלגות השמאל, מפלגת הפעולה הקומוניסטית וכן מפלגות כורדיות ואישים אופוזיציונריים. גם ארגון זה סרב לדון עם הכורדים על עתידם.

"הצבא הסורי החופשי" מורכב מעריקים של הצבא הסורי בראשותו של קולונל ריאד אלאסעד. מספר חייליו אינו ידוע. הוא טוען כי מספרם עומד על כ-20,000 איש. בשלב זה הם מצוידים בנשק קל, מבצעים פעולות חבלה במתקנים של שירותי הביטחון ומארגנים את התושבים להגן על עצמם. כוחם גדל מיום ליום, אך נראה כי הם עדיין אינם יכולים להתמודד עם הצבא במערכה חזיתית.

שלושת הגופים חתמו ביניהם על הסכמי שיתוף פעולה שטיבם איננו ברור

שני הגופים הראשונים, המועצה הלאומית הסורית ומסגרת התיאום חתמו על הסכם לשיתוף פעולה ב-31 בדצמבר 2011. בהתאם להסכם הם אמורים לקבוע במשותף את הכללים למאבק, לניהול תקופת המעבר ולאופייה של סוריה החדשה אחרי המהפכה. ההסכם הופקד לשמירה בליגה הערבית בקהיר בנוכחות המזכ"ל נביל אלערבי. עם זאת, נראה כי שני הגופים הללו, המייצגים אידיאולוגיות מנוגדות – אסלאם קיצוני ושמאל קיצוני חילוני – אינם יכולים להסכים על אסטרטגיה להקמת מדינה חדשה. במסיבת עיתונאים לרגל חתימת ההסכם אמר ע'ליון כי עכשיו, בעקבות חתימת ההסכם, הוא יפעל להכרה בינלאומית במועצה, שהיא ארגון האופוזיציה המרכזי.

הסכם נוסף לתיאום נחתם בין המועצה הלאומית הסורית לצבא הסורי החופשי ב-12 בינואר 2012. מטרת ההסכם היא לתאם את הסיוע לאופוזיציה הפנימית בתוך סוריה כדי שההפגנות תמשכנה ולהגן על האוכלוסייה האזרחית, עד להפלת שלטונו של אסד. מבחינה אופרטיבית, נראה כי הצבא הסורי החופשי שומר על עצמאותו. ההסכם מוגבל להקמת מערכת פוליטית הסברתית האמורה לקדם את עריקתם של קצינים וחיילים מהצבא הסורי וקליטתם ביחידות חדשות. המשמעות היא שהצבא הסורי החופשי לא יהווה בשלב זה זרוע של המועצה וימשיך בפעולותיו הצבאיות על פי החלטות מפקדיו.

עבד אלחלים ח'דאם: יש לערב את מועצת הביטחון ואף לפעול צבאית נגד אסד

באופוזיציה נכלל גם עבד אלחלים ח'דאם, מי שהיה סגן נשיא סוריה ושר החוץ בתקופת שלטונו של חאפז אלאסד, אביו של בשאר. הוא נחשב למנהיג הגווארדיה הוותיקה שהתנגדה למדיניותו של אסד הבן בנושאים שונים והוא נאלץ לברוח מארצו עוד ב-2006. ח'דאם הקים את ארגון "חזית ההצלה הלאומית" הפועל נגד משטרו של אסד, אך נראה כי פעילותו הצטמצמה לאחרונה. הוא עצמו מתגורר בצרפת ומשם מנהל מערכת תעמולה נגד השלטון הסורי. הוא לא צורף למועצה הלאומית הסורית, כנראה בגין היותו חלק משלטון הדיכוי של אסד בעבר, עם קופת שרצים גדולה התלויה מאחוריו. לאחרונה התראיין לערוץ 'אלערביה' ואמר כי אסד אינו מתכוון להגיע לפשרה ואם ירגיש שאין לא מוצא יעדיף להצית מלחמה בין עדתית ולהקים מדינה עלאווית באזור החוף, שם מרוכזים מרבית העלאווים. לדבריו, במועצה הלאומית הסורית קיימת קבוצה התומכת בדיאלוג עם אסד ומעוניינת להשתתף עימו בשלטון. הוא עצמו סבור כי יש לערב את מועצת הביטחון ואפילו לפעול צבאית נגד אסד.

שלטונו של אסד עדיין לא נראה כנוטה ליפול

האופוזיציה הסורית, על אף מאמציה להתאחד, אינה נחשבת כמייצגת לגיטימית של סוריה. הליגה הערבית, אף שהשעתה את חברותה של סוריה במוסדותיה, עדיין מקיימת דיאלוג עם אסד ומהססת האם לבקש את התערבותה של מועצת הביטחון. מנהיגי ערב חוששים שהתערבות חיצונית תביא למלחמת אחים עקובה מדם והרס רב, כפי שקרה בלוב.

רוסיה עדין מתנגדת לגנות את אסד ובוודאי תטיל ווטו על החלטה של מועצת הביטחון להטיל סנקציות על סוריה. אוניות מלחמה רוסיות עגנו לאחרונה בנמל טרטוס כמפגן של תמיכה באסד. איראן, בת בריתה של דמשק, ממשיכה לתמוך בה ולסייע לה בדיכוי ההפגנות. חיזבאללה, התלוי במשטר של אסד לצורך קבלת הסיוע מאיראן, גם הוא מוסיף להביע את תמיכתו באסד.

בשלב זה, על אף הכרזות הגינוי של מספר מנהיגים במערב, שלטונו של אסד עדיין לא נראה כנוטה ליפול. האופוזיציה מצידה אינה מסוגלת לגייס למערכה את שכבות הביניים הסוניות בדמשק וחלב, וגם לא את המיעוטים. הנוצרים והדרוזים עדין יושבים על הגדר. הכורדים כאמור גם הם מהססים בהעדר  הדברות עם ארגוני האופוזיציה.

ע'ליון מבקש להעביר את הטיפול בנושא הסורי למועצת הביטחון

בורהאן ע'ליון, יו"ר המועצה הלאומית הסורית, יצא בסוף השבוע שעבר לקהיר כדי לבקש ממזכ"ל הליגה ומשרי מדינות ערב, האמונים על הטיפול בנושא הסורי, להעביר את התיק למועצת הביטחון. מטרתו היא להשיג החלטה על הקמת אזורי חיץ בין הצבא לאוכלוסיה, הכרזה על איזור אסור לטיסות (No-Fly Zone) בכמה אזורים ואפילו שיגור כוח הגנה בינלאומי. עם זאת, נראה כי בשלב זה הליגה תעדיף את המלצתו של ראש משלחת המפקחים של הליגה, הגנרל מחמד אחמד אלדאבי, הטוען – ללא הוכחות חותכות – כי נוכחותם של המפקחים תרמה לצימצום פעולותיו של הצבא הסורי ולהפחתת מספרם של האזרחים שנורו. המסקנה היא כי בינתיים אין פתרון למשבר הסורי.