עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן: גרעינית, ולא רציונלית

אחת השאלות הקשות ביותר שבהן יצטרך המערב להכריע בשנה הקרובה היא אם התנהגותה של איראן מושפעת בעיקר משיקולים רציונאליים או מתפיסות אידיאולוגיות-דתיות. זו השאלה הראשונה שתעמוד לפתחם של מקבלי ההחלטות, בעיקר אם איראן תחצה את הרף הגרעיני בשנה הקרובה, כפי שהעריך שר ההגנה האמריקני ליאון פאנטה. במאמרו בעיתון "הארץ" שפורסם ב-20 בדצמבר, צידד ראובן פדהצור בצורה חד-משמעית בפרשנים הסוברים […]

אחת השאלות הקשות ביותר שבהן יצטרך המערב להכריע בשנה הקרובה היא אם התנהגותה של איראן מושפעת בעיקר משיקולים רציונאליים או מתפיסות אידיאולוגיות-דתיות.

זו השאלה הראשונה שתעמוד לפתחם של מקבלי ההחלטות, בעיקר אם איראן תחצה את הרף הגרעיני בשנה הקרובה, כפי שהעריך שר ההגנה האמריקני ליאון פאנטה.

במאמרו בעיתון "הארץ" שפורסם ב-20 בדצמבר, צידד ראובן פדהצור בצורה חד-משמעית בפרשנים הסוברים כי איראן בעלת נשק גרעיני תנהג כמדינה רציונאלית ומוסיף שייתכן כי החזקת נשק גרעיני תעודד גישה מתונה במשטר האיראני.

פריד זקריה, שנחשב לפרשן המוביל בארה"ב בנושאים בינלאומיים, מאמין אף הוא שאיראן גרעינית תפעל בצורה רציונאלית. הוא מציין שמשמרות המהפכה הפכו לגורם המרכזי בשלטון האיראני. התפתחות זו מעודדת מאוד מבחינת זקריה, שכן לשיטתו משטרים צבאיים פועלים על בסיס "אינסטינקט שימור עצמי" ולכן הם נתונים להרתעה.

אלא שהתבוננות באופן ההתנהלות של איראן בעבר מעלה שאלות קשות. סדאם חוסיין פלש לאיראן ב-1980. לכאורה, התגובה הרציונאלית מצד איראן היתה לכבוש בחזרה את השטחים שנכבשו. אולם, איראן השיגה מטרה זו עד שנת 1982 ועדיין החליטה שלא לסיים את המלחמה. במקום זאת, ומסיבות אידיאולוגיות, היא ניהלה מלחמה עיקשת במשך שש שנים נוספות, שעלתה בחייהם של מאות אלפי איראנים.

ריי טקייה, אחד הפרשנים האמריקנים המובילים בנושא איראן, הבחין שהיו אלו משמרות המהפכה שביקשו להמשיך את מלחמת איראן-עיראק גם לאחר שחומייני החליט להסכים להפסקת אש עם סדאם. מאז בחירת אחמדינג'אד לנשיא התרבו הספקולציות לגבי משמעות המרכיב הדתי בתהליך קבלת ההחלטות באיראן. אחמדינג'אד דיבר רבות על שובו הקרוב של המהדי, מהלך שיכול להיות מואץ בתנאי מלחמה.

האם יש לקחת ברצינות את האמירות האלה? ומה עם הקצינים במשמרות המהפכה ששולטים במערך הטילים?

אחד האנשים שניסה לענות על השאלה הוא מהדי חלאג'י, שלמד במדרשות שיעיות בעיר קום ועובד כעת עבור
ה-Washington Institute. הוא מאשר שיש סיעות במשמרות המהפכה שלהן נטיות אפוקליפטיות ושרואות את עצמן כ"חיילים של המהדי". אנשי דת שתומכים בתפיסה השיעית המשיחית מוצבים במכללות הצבאיות של משמרות המהפכה, בתפקידים שמטרתם אינדוקטרינציה של קצינים.

עם זאת, אין מי שהצליח למפות בצורה טובה את החדירה של האידיאולוגיות האלה לאליטות הצבאיות באיראן. המנהיג העליון חמינאי ביקר את דברי אחמדינג'אד בעניין המהדי, ועם זאת הוא עצמו התחנך במוסד השייך לאותה אסכולה.

לכן, המסקנה של חלאג'י היא שלא ניתן לומר בוודאות כיצד איראן תנהג כשתשיג נשק גרעיני: "מסובך מאוד לענות על השאלה אם מנהיגים איראנים מונעים על ידי אמונות דתיות או שהם עושים שימוש בתפיסות דתיות כדי להצדיק גישות לא דתיות". שאלת הרציונאליות של איראן טרם הוכרעה.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. ד"ר ראובן פדהצור טועה
יורם שחר (06/01/2012 19:33:53)
2. אירן קרובה מאד ליכולת גרעינית
איל ישראל (07/01/2012 22:50:39)