עבור לתוכן העמוד
Menu

לסעודים נמאס מהאחים המוסלמים

בשנה שאחרי ה-11 בספטמבר עברה גישת הסעודים כלפי האחים המוסלמים שינוי משמעותי. ב-2002 אמר שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, את הדברים הבאים: "הענקנו תמיכה גדולה מדי לארגון הזה. האחים המוסלמים הרסו את העולם הערבי". ההערה היא בעלת חשיבות. השנה נאיף התקדם בהיררכיית בית המלוכה הסעודי, והוא כעת נסיך הכתר שלו. בהתחשב בכך שהמלך עבדאללה בן 87, […]

בשנה שאחרי ה-11 בספטמבר עברה גישת הסעודים כלפי האחים המוסלמים שינוי משמעותי. ב-2002 אמר שר הפנים הסעודי, הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז, את הדברים הבאים: "הענקנו תמיכה גדולה מדי לארגון הזה. האחים המוסלמים הרסו את העולם הערבי".

ההערה היא בעלת חשיבות. השנה נאיף התקדם בהיררכיית בית המלוכה הסעודי, והוא כעת נסיך הכתר שלו. בהתחשב בכך שהמלך עבדאללה בן 87, סביר להניח שנאיף יהיה המלך הבא. התנגדותו של נאיף לאחים המוסלמים מפתיעה לאור ההיסטוריה הסעודית. בשנות ה-60 נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר דיכא את האחים המוסלמים. באותן שנים פעילי הארגון קיבלו מקלט מדיני בערב הסעודית. הסעודים רצו אז לחזק את הארגון כנגד הנאצריזם והסוציאליזם הערבי.

הסעודים סיפקו לאחים המוסלמים שהגיעו לארצם תעסוקה במערכת החינוך ובארגוני הצדקה הגלובליים שלהם, שבאמצעותם הפיצו את התורה הוואהבית של האיסלאם הסוני. מוחמד קוטוב ממצרים, אחיו של סעיד קוטוב, ועבדאללה עזאם מ"האחים" בירדן הפכו למרצים באוניברסיטה של המלך בג'דה. בין תלמידיהם היה סטודנט סעודי בשם אוסאמה בן לאדן.

בין ארגוני הצדקה בלטה האסיפה העולמית של הנוער המוסלמי (WAMY), שהיתה גם צינור להעברת כסף לחמאס.

לאחרונה התגברו הסימנים לכך שהברית בין השלטון הסעודי לאחים המוסלמים מגיעה לקיצה. ה-CNN דיווח בינואר שערב הסעודית חוקרת כיצד משתמש הארגון בכספי תורמים סעודים כדי להרחיב את השפעתו במדינות איסלאמיות. הסעודים גם בדקו איך כסף של הארגון עושה דרכו לאל-קאעידה.

השנה דיווח גם "אל-חיאת" ששר החינוך הסעודי הוציא מהספריות את הספרים הקיצוניים של חסן אל-באנה, שייסד את האחים המוסלמים, ושל סעיד קוטוב. המעשה הוא אינדיקציה נוספת לכך שהסעודים מבקשים לבדל את עצמם מבעלי בריתם הישנים.

למעשה, הסעודים קישרו בין האידיאולוגיה של "האחים" לבין התחזקות הטרור העולמי. ב-2005 טען שר החינוך לשעבר של כוויית מעל דפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", הנמצא בבעלות סעודית, שהמייסדים של רוב ארגוני הטרור המודרניים במזה"ת הגיעו מ"הגרעין" של האחים המוסלמים. שנתיים אחר כך כתב חוסיין שובוקשי בעיתון כי "עד היום הארגון לא הביא דבר מלבד פנאטיות, מחלוקות וקיצוניות, ובמקרים מסוימים גם שפיכות דמים ורציחות".

לאחרונה כינה עיתונאי סעודי אחר את "האביב הערבי" בשם "האביב של האחים המוסלמים". בהתחשב בגישה הסעודית בשנים האחרונות, אין פלא שהם מובילים את ההתנגדות למהפכות. הם נתנו מקלט לנשיא המודח של תוניסיה, בן עלי, ומסרבים להסגיר אותו. הסעודים מבינים את מאמצי האיראנים להרחיב את השפעתם על האחים המוסלמים. התגובה הסעודית מדגימה שלא ניתן לכלול את המגמות האיסלאמיות בעולם הערבי היום תחת הגדרה אחת, ושמתחת לפני השטח יש יריבויות והבדלים עמוקים בין האחים המוסלמים למדינות שעד היום היו בעלות הברית הקרובות ביותר שלהם.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום".

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג