עבור לתוכן העמוד
Menu

הגרעין האיראני ואנחנו: המשוואה השקרית

שבוע שעבר רואיין זביגנייב בז'ז'ינסקי, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל הנשיא ג'ימי קרטר, בתוכנית בוקר ברשת הטלוויזיה האמריקנית MSNBC ונשאל בנושא איראן. התוכנית "Morning Joe" לא זוכה לרייטינג גבוה בדרך כלל, אך קהל הצופים שלה הוא איכותי ומורכב ממעצבי דעת קהל, דבר שמעניק לה השפעה רבה, בייחוד בוושינגטון. בשנים האחרונות קרא בז'ז'ינסקי לממשל הנשיא ברק […]

שבוע שעבר רואיין זביגנייב בז'ז'ינסקי, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל הנשיא ג'ימי קרטר, בתוכנית בוקר ברשת הטלוויזיה האמריקנית MSNBC ונשאל בנושא איראן. התוכנית "Morning Joe" לא זוכה לרייטינג גבוה בדרך כלל, אך קהל הצופים שלה הוא איכותי ומורכב ממעצבי דעת קהל, דבר שמעניק לה השפעה רבה, בייחוד בוושינגטון.

בשנים האחרונות קרא בז'ז'ינסקי לממשל הנשיא ברק אובאמה להפעיל לחץ גדול יותר על ישראל. כאשר עלה הנושא של איראן, הוא פנה לפתע למה שכינה "סקר מעניין מאוד", אשר זה עתה פורסם על ידי מרכז סבן למדיניות המזרח התיכון שבוושינגטון, שעל פי בז'ז'ינסקי "יש לו קשרים חזקים עם ישראל". ואכן, רק בשבוע שעבר התכנסו שרים ומנהיגים פוליטיים ישראלים בוושינגטון כדי להשתתף בפורום השנתי של סבן, אשר מקבץ אליו מדי שנה מעצבי מדיניות מהממשל האמריקני, פרשנים בכירים וגורמים רשמיים לשעבר שיש להם עדיין השפעה רבה.

לדברי בז'ז'ינסקי, הסקר של מרכז סבן הראה כי כדי לגרום לאיראן לוותר על התוכנית לפיתוח נשק גרעיני, רוב הישראלים יהיו מוכנים לוותר על יכולות הגרעין, שעל פי הדיווחים יש בידי ישראל. בז'ז'ינסקי תמך ברעיון הזה בצורה נלהבת. הוא ציין כי עמדה זו מעידה על "התחכום והאינטליגנציה" של הציבור הישראלי.

בדיקה באתר האינטרנט של מרכז סבן מעלה כי נוסח השאלה היה: "בהינתן שתי אפשרויות: האחת – גם ישראל וגם איראן מחזיקות בנשק גרעיני, והשנייה – אף אחת מהן לא", 65 אחוזים מהיהודים הישראלים העדיפו את האפשרות השנייה ורק 19 אחוזים את הראשונה.

מן הראוי לציין כי הסקר אינו מעמיד אפשרות שלישית בפני הציבור הישראלי: האפשרות שאיראן תוותר על נשקה הגרעיני בעוד יניחו לישראל לנפשה. יש לציין כי הסקר, שנערך בידי ד"ר שיבלי תלחמי, לא זכה לסיקור רב בכל כלי התקשורת אבל בהחלט הפך לשיחת היום בקרב אליטות שעוסקות במזרח התיכון.

בלון ניסוי

אך יש שאלה יסודית שחייבים להעלות לגבי הסקר: מדוע מלכתחילה נשאלה השאלה הזו שיצרה זיקה בין ישראל לאיראן בנושא הגרעין? סקרי דעת קהל בישראל בדרך כלל מנסים לבחון את תמיכת הציבור הישראלי במהלכים ריאליים שייתכן שיעמדו בפני אזרחי ישראל. אף מפלגה מהזרם המרכזי בכנסת לא העלתה הצעה דיפלומטית שכזו בעניין ההתמודדות עם איראן.

לחלופין, ניתן להשתמש בסקרים כ"בלון ניסוי", כלומר להעלות על סדר היום הלאומי רעיון שמזמין הסקר רוצה לקדם. זה מה שהופך את הסקר הזה למוזר כל כך – מדוע שמישהו ירצה לקשר בין תוכנית הגרעין האיראנית לישראל?

הזיקה הזו אינה מופיעה בשש ההחלטות שקיבלה מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להקפאת תוכנית העשרת האורניום האיראנית.

כמובן שבחוגים דיפלומטיים רשמיים תמיד מתנהל השיח על הצורך באזור מפורז מנשק גרעיני כחלק מחזון ארוך טווח, אך כיום אפילו הסעודים לא דרשו להכניס את ישראל לתהליך פיקוח נשק כתנאי מוקדם לעצירת המירוץ האיראני לגרעין. עם זאת, כאשר סקר כזה הופך לחלק מהדיון הציבורי בוושינגטון, כבר אי אפשר לשלול את האפשרות כי רעיון זה יחלחל בעתיד לזירה המדינית בבירות המערב.

גם העולם הערבי מתנגד לאיראן

בעולם הערבי הסכנות הטמונות באיראן הופכות ברורות יותר ויותר. סקר שפורסם ביולי 2011 על ידי ג'יימס זוגבי, בחסות המכון הערבי-אמריקני, הראה כי התמיכה הערבית באיראן צנחה בשנה האחרונה, ורוב משמעותי מאמין כי איראן ממלאת תפקיד שלילי בעיראק ובמפרץ הפרסי.

אם 85 אחוזים מהסעודים ראו את איראן באור חיובי בשנת 2006, שיעור זה צנח בצורה דרמטית לשישה אחוזים ב-2011. במצרים השיעור ירד מ-89 אחוזים ל-37, ואילו בירדן היתה ירידה מ-75 אחוזים ל-23. לנוכח החששות הגוברים מהשאיפה האיראנית להגמוניה אזורית בקרב הציבור הערבי כולו, ולא רק בקרב האליטות הממשלתיות, הרעיון שלפיו ישראל תצטרך לשלם מחיר על מדיניות מערבית נוקשה יותר כלפי איראן – מנותק מהמציאות.

הכשל הלוגי האמיתי שעומד בבסיס השאלה על ישראל ואיראן בסקר של מרכז סבן, הוא הרעיון שלפיו שאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני קשורה בעיקר למדינת ישראל ולצעדיה. העובדה שאיראן מנסה להשיג יכולת גרעינית כדי להשתלט על המזרח התיכון לא מהווה גורם במשוואה על פי ניתוח זה.

לעומת זאת, מדינות ערב לא שכחו שאיראן טוענת שבחריין היא המחוז ה-14 שלה, והן היו עדות למעורבות האיראנית במרד השיעי שהתרחש בה. ערב הסעודית מודאגת מהתמיכה האיראנית בתסיסה של השיעים במחוזה המזרחי העשיר בנפט ובתימן השכנה. כל מדינות ערב נושאות עיניהן בחשש מפני מה שיקרה ברגע שארה"ב תסיג את כוחותיה מעיראק החודש וממשלתו של אל-מאליכי תהפוך את המדינה למדינת לוויין איראנית.

התפשטותה של התפיסה המעוותת לפיה ישראל היא המפתח לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית, היא מסוכנת ביותר. רבים במערב מחפשים תירוצים כדי להימנע מהתמודדות עם האתגר האיראני. הם מניחים כי הטלת חרם מלא על הנפט האיראני יכול להשפיע על מחיר הנפט העולמי ולהפוך את התאוששותה של הכלכלה המערבית למאתגרת הרבה יותר.

למדינות רבות יהיה קל יותר ללחוץ על ישראל לעשות ויתורים מאשר להתמקד באיראן לבדה. מסיבה זו חשוב לגדוע באיבו את הרעיון הקושר בין ישראל לתוכנית האיראנית, בין שהוא מופיע בתקשורת הבינלאומית ובין שהוא מסתנן לתוך סקר דעת קהל שנוצר על ידי מכון מחקר מוושינגטון.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום".

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג