עבור לתוכן העמוד
Menu

מתקפת הטילים של הג'יהאד האסלאמי על ישראל נועדה לעצור את ניתוקה של חמאס מאיראן

מתקפת הטילים של הגי'האד האסלאמי נגד ישראל איננה אתגר עבור ישראל בלבד אלא גם עבור החמאס. אחרי ביצוע עסקת שליט, תנועת חמאס קיוותה להיכנס למסלול של נורמאליות עבור תושבי עזה, כדי להוכיח שהיא ממשלה, הדבר החשוב ביותר לתנועת האחים המוסלמים במצרים, מכיוון שכעת עומד על הפרק צרופה לשלטון, ואפילו כגורם מרכזי. אם תנועת חמאס תיכשל בעזה הדבר עשוי להשליך גם על […]

מתקפת הטילים של הגי'האד האסלאמי נגד ישראל איננה אתגר עבור ישראל בלבד אלא גם עבור החמאס. אחרי ביצוע עסקת שליט, תנועת חמאס קיוותה להיכנס למסלול של נורמאליות עבור תושבי עזה, כדי להוכיח שהיא ממשלה, הדבר החשוב ביותר לתנועת האחים המוסלמים במצרים, מכיוון שכעת עומד על הפרק צרופה לשלטון, ואפילו כגורם מרכזי. אם תנועת חמאס תיכשל בעזה הדבר עשוי להשליך גם על קשריה של תנועת האחים המוסלמים במצרים עם ארה"ב והמערב.

אבל יותר מכך, חמאס נחשפה לסכנה מצידה של איראן. על פי סימנים רבים, איראן לא אשרה את עסקת חילופי השבויים. חמור מכך, האיש שנחשב למקורב לה ביותר בעזה, אחמד אל-ג'עברי, התקרב במהלך העסקה למצרים, וכל המהלך נתפס באיראן כניסיון של חמאס בעזה להתנתק מאיראן ולחבור לטורקיה ולמצרים. עניין זה הינו קריטי לאיראן מכיוון שהיא מסתמכת על כוח האש הגדול שבנתה בעזה כהרתעה מול ישראל מלתקוף את מתקניה הגרעיניים. על רקע המגעים בחילופי השבויים, היו גם מפגשים בטורקיה בין אנשי האחים המוסלמים במצרים לבין אישים טורקים ואמריקנים ואיראן יכלה הייתה לחשוד שבשורה התחתונה כוונת הדברים היא לנתק את חמאס ממנה וליצור מצב שבו חמאס תהיה ניטראלית אם תפרוץ מלחמה סביב תוכנית הגרעין של איראן. חשדותיה של איראן בחמאס אינם חדשים והם באו לידי ביטוי בצמצום הסיוע לחמאס והגברתו לג'יהאד האסלאמי.

לפיכך, המתקפה של הג'יהאד האסלאמי על ישראל נועדה לעצור, את מה שנראה בטהראן, כגלישת חמאס אל מחוץ לתחום השפעתה.

יכול מאוד להיות שאיראן טועה ולחמאס אין כוונה כזאת. מכל מקום, בעבר חמאס לא היססה להתעמת קשות עם הג'יהאד האסלאמי סביב שיגור טילים על ישראל. הימים הקרובים יגידו אם תנועת החמאס תשליט את ריבונותה על עזה בכוח או, על מנת לפייס את איראן, תעצום עין מול מעשיו של הג'יהאד האסלאמי.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. ואני דווקא חשבתי משהו אחר לגמרי…
אייל תל אביב-יפו (01/11/2011 12:57:11)