עבור לתוכן העמוד
Menu

בעיה עולמית: ארדואן מסתבך

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עושה שימוש ברטוריקה אנטי-ישראלית על מנת לחזק את כוחה של טורקיה כמעצמה חדשה בעולם הערבי. אך בה בשעה, המדיניות הניאו-עות'מאנית מעוררת תגובות בקרב מדינות אחרות שעלולות ליצור לו בעיות רציניות בעתיד. ארדואן אינו מאיים רק על ישראל. לאחרונה חתמה קפריסין על הסכם עם חברת נובל אנרג'י, השותפה גם בפיתוח […]

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עושה שימוש ברטוריקה אנטי-ישראלית על מנת לחזק את כוחה של טורקיה כמעצמה חדשה בעולם הערבי. אך בה בשעה, המדיניות הניאו-עות'מאנית מעוררת תגובות בקרב מדינות אחרות שעלולות ליצור לו בעיות רציניות בעתיד. ארדואן אינו מאיים רק על ישראל.

לאחרונה חתמה קפריסין על הסכם עם חברת נובל אנרג'י, השותפה גם בפיתוח שדות הגז בישראל. השר הטורקי לענייני האיחוד האירופי, אג'מן באאיס, הודיע שחיל הים הטורקי עלול להתערב אם קפריסין הטורקית לא תבטל את הפרויקט. "לזה נועד חיל הים", הבהיר. דברים אלו הובילו להודעת תמיכה של שר החוץ הרוסי בזכותה של קפריסין לפתח שדות גז ימי. קפריסין תיארה את רוסיה כ"מגן נגד איומי טורקיה".

ביום שישי האחרון פרסם היומון הרוסי "פראבדה" מאמר שכותרתו "טורקיה שואפת להקים לתחייה את האימפריה הטורקית." המאמר מזהיר שטורקיה עוברת תהליך "התחזקות" כדי לדרוש שטחים שאיבדה כשהאימפריה הטורקית התפרקה.

בנוסף, המדיניות הטורקית בבלקן הובילה להרמת גבות בקרב לא מעט מדינות. בביקור בסרייבו ב-2001 הצהיר שר החוץ אחמט דבוטוגלו, כי "המאות העות'מאניות בבלקן היו הצלחה. עלינו להמציאן מחדש". הוא דיבר על הבלקן, הקווקז והמזרח התיכון כחלק ממרחב ההשפעה הטורקי שעדיף היה לו היו תחת האימפריה הטורקית. הקווקז הוא חלק מרוסיה, דבר שמעמיד את טורקיה בפוטנציאל של עימות ישיר עם מוסקבה.

ארדואן הצליח להעיר את הדוב הרוסי מרבצו בכך שהפיח חיים בחשש ההיסטורי מכך שטורקיה בעלת שאיפות להחזיר את השפעתה. התבוננות על המזרח התיכון מנקודת מבט רוסית תראה שטורקיה בעלת מדיניות חוץ איסלאמית מהווה בעיה גדולה יותר עבור רוסיה מאשר איראן. ברוסיה יש אוכלוסיות גדולות של דוברי דיאלקטים שונים של טורקית. בשל היותם מוסלמים סונים, הם פתוחים להשפעה של ארגונים סוניים שבסיסם בטורקיה, מאשר לארגונים שיעיים הפועלים מטעם איראן.

בניגוד לטורקיה החילונית שנאבקה בקבוצות אסלאמיות, ארדואן תומך בהן, כולל ב-IHH שאחראי לאלימות במשט לעזה. לפי "הניו יורק טיימס", רבים מחברי ההנהלה של ה-IHH הם גורמים רשמיים במפלגת ה-AKP של ארדואן.

קרוב לוודאי שהרוסים הבחינו שאחד מנוסעי המרמרה, ארדינק טקיר, השתתף במתקפת הטרור על מעבורת רוסית בים השחור ב-1996, במטרה לשחרר טרוריסטים צ'צ'נים. ואכן, מייסדי ה-IHH שירתו בחטיבת המוג'הדין שלחמה בבעלי הברית הסרבים של רוסיה במלחמת בוסניה. ממשלות טורקיות קודמות תפסו מסמכים של ה-IHH שהראו שחבריה מתכוונים להילחם באפגניסטן, בבוסניה ובצ'צ'ניה.

רוסיה לא תכריז מלחמה על טורקיה וגם ישראל עוד מקווה לשקם את היחסים עימה. אך על ישראל להיות מודעת לעובדה שהיא אינה המדינה היחידה שלה יש קשיים עם טורקיה. טורקיה של ארדואן אפילו איימה על האיחוד האירופי שלא יבחר בקפריסין כנשיאה התורנית בשנה הבאה. הלקח הוא שהפוליטיקה המזרח-תיכונית נמצאת במגמת שינוי ועל ישראל לעקוב אחר הבריתות החדשות שנוצרות.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום".

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג