עבור לתוכן העמוד
Menu

פרויקט המדינה הפלסטינית עומד בפני פשיטת רגל כלכלית

  ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אמור לצאת, אולי אפילו היום, לסעודיה בשליחות להציל את פרויקט המדינה הפלסטינית מפשיטת רגל כספית. הרשות הפלסטינית לא הצליחה לגייס החודש די כסף על מנת לשלם משכורות לעובדיה ושילמה רק מחצית המשכורת. ראש הרשות, אבו מאזן, אמר כי ספק אם תוכל הרשות הפלסטינית לשלם משכורות בחודשים הקרובים, ואין מנוס מלעשות קיצוצים עמוקים בתקציבה. […]


 

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד אמור לצאת, אולי אפילו היום, לסעודיה בשליחות להציל את פרויקט המדינה הפלסטינית מפשיטת רגל כספית. הרשות הפלסטינית לא הצליחה לגייס החודש די כסף על מנת לשלם משכורות לעובדיה ושילמה רק מחצית המשכורת. ראש הרשות, אבו מאזן, אמר כי ספק אם תוכל הרשות הפלסטינית לשלם משכורות בחודשים הקרובים, ואין מנוס מלעשות קיצוצים עמוקים בתקציבה.

פרשנים פלסטינים העלו תמיהה כיצד מתיישבת פשיטת רגל הכלכלית של הרשות הפלסטינית עם היציאה לעצמאות. ואכן, חרף כל הדו"חות הבינלאומיים, כמו של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, כי ראש הממשלה סלאם פיאד הצליח להכשיר את הקרקע לממלכתיות, מתברר כי כל הרשות הפלסטינית, עוד לפני הכרזת העצמאות, עומדת על כרעי תרנגולת.

יש משמעות מיוחדת לעובדה כי מדינות ערב העבירו לרשות רק שליש מהתחייבויותיהן וערב הסעודית לא העבירה ולו אגורה שחוקה. כמובן שמדינות ערב מביעות בגלוי תמיכה נלהבת בפרויקט המדינה הפלסטינית, אבל הימנעותן מלמלא את התחייבויותיהן כלפי הפלסטינים מעבירה מסר הפוך. הן בעצם מטילות אמברגו כלכלי על מנת לסכל את פרויקט העצמאות. פיאד מבין זאת היטב והוא מקווה שסעודיה תיחלץ ברגע האחרון להצלת פרויקט המדינה.

מדוע מדינות המפרץ, וסעודיה בראשן, אינן מעבירות את הכספים לרשות הפלסטינית דווקא כעת, ערב המבחן הגדול של הקמת המדינה? יש כמה סיבות: ראשית כל, הן אינן מאמינות בפרויקט המדינה הפלסטינית ויש להן ניסיון מר ביחס לניקיון הכפיים של ראשי אש"ף. הם לא משוכנעים שהכספים שיועברו לרשות הפלסטינית אכן יופנו למימוש המטרות להן יועדו. סעודיה נעלבה קשות מהדרך שבה הפרו הפלסטינים ברגל גסה את הסכמי מכה בדבר האחדות הפלסטינית. הם לא רק פגעו ביוקרתם של הסעודים, אלא אף הפרו, על פי תפיסת הסעודים, את קדושתה של מכה שבצילה חתמו על ההסכם. מאז, סעודיה לא רוצה להתעסק יותר בענייניהם של הפלסטינים.

הסכנה שלפניה ניצבת כעת הרשות הפלסטינית היא שציבור המועסקים המאורגן הגדול ביותר, ציבור עובדי המדינה, יצא נגד המוקטעה בכיכר מנרה של רמאללה, שתהפוך להיות כיכר תחריר של הפלסטינים, במקום לצאת להפגנות המוניות נגד הגדר וההתנחלויות.