עבור לתוכן העמוד
Menu

מהימנות נתוני ארגוני זכויות האדם: המקרה של ח'דר ריאן, איאד א-נג'אר ואיאד קדאס

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם. בצלם: ח'דר ריאן, איאד א-נג'אר ואיאד קדאס חוסלו בפעולת "התנקשות" באתר […]


קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: ח'דר ריאן, איאד א-נג'אר ואיאד קדאס חוסלו בפעולת "התנקשות"

באתר בצלם, בפרק אודות ה"פלסטינים שהיוו יעד להתנקשות ברצועת עזה, 29.9.2000 – 26.12.2008", מופיעות הרשומות הבאות:

ח'דר פואאד איסמאעיל ריאן – בן 35, תושב ג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, נפגע ב-08.12.2005 בג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי טיל ממסוק, ומת ב-10.12.2005. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג במהלך פעולת התנקשות בעת שישב בחצר ביתו יחד עם שני חברים.

איאד חוסיין סעוד א-נג'אר – בן 30, תושב ג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, נהרג ב-08.12.2005 בג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג במהלך פעולת התנקשות בעת שישב בחצר ביתו של קדאס יחד עם שני חברים.

איאד מוחמד איבראהים קדאס – בן 33, תושב ג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, נהרג ב-08.12.2005 בג'באליא מ.פ., מחוז צפון עזה, מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: נהרג במהלך פעולת התנקשות בעת שישב בחצר ביתו של קדאס יחד עם שני חברים.[1]

ארגון בצלם מציין, כי בקטגוריה של "יעד להתנקשות" נכללים "פלסטינים שכוחות הביטחון הרגו במכוון, במסגרת פעולות התנקשות, נכללו בקטגוריה נפרדת. זאת מאחר שההחלטה להרגם התבססה על מידע מודיעיני חסוי שבצלם אינו יכול לבחון ולכן אין באפשרותו לקבוע בוודאות האם האדם השתתף בלחימה."[2]

ארגון בצלם אינו מוסר כל פרט באשר לעברם של שלושת ההרוגים, שיוכם הארגוני או פעילותם הטרוריסטית נגד ישראל והגרסה הפלסטינית הרשמית לנסיבות הריגתם. הכללתם של השניים במסגרת הקטגוריה של "יעד להתנקשות" ולא בקטגוריה "הרוגים שהשתתפו בלחימה" מגדילה את שיעור "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" ביחס למספר ההרוגים הכולל, ובכך נמסרים נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע").

ארגון PCHR: ישראל ביצעה "פשע" בהריגת שלושה פעילים בגדודי חללי אל-אקצה

ארגון זכויות האדם הפלסטיני PCHR טוען, כי התקיפה שביצע צה"ל כוונה לעבר לעבר פעילי גדודי חללי אל-אקצה. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר הרשמי של PCHR:

"כוחות הכיבוש הישראלי ביצעו במהלך השבוע שלושה פשעי הוצאה להורג שאינה במסגרת החוק 'ההתנקשות'… על פי תחקיר של המרכז (PCHR) ועדי ראייה בנוגע לפשע הראשון – בשעה 03:50 בערב אותו יום, שיגר מטוס ישראלי טיל אחד לעבר שלושה אזרחים פלסטינים, פעילים בגדודי חללי אל-אקצה, שישבו בפרדס פרי הדר שהקיף את ביתו של אחד מהם, בדרום העיירה בית לאהיא בצפון רצועת עזה. כתוצאה מכך נהרגו במקום שניים מהם והשלישי נפצע אנושות ומת מפצעיו ב-10 בדצמבר 2005. ההרוגים הם: 1. איאד מוחמד קדאס בן 33, 2. איאד חוסיין אל-נג'אר בן 33, 3. ח'דר פואד ריאן בן 35."[3]

בניגוד לבצלם, ארגון PCHR מציין את העובדה ששלושת ההרוגים היו פעילים של גדודי חללי אל-אקצה, ואולם גם הוא נמנע מלמסור פרטים על מעורבותם של השניים בזרוע הצבאית של הארגון או על הנסיבות שהובילו לתקיפה וכן את הגרסה של גדודי אל-אקצה לאירוע. יתר על כן, ארגון PCHR אינו מציין כי גדודי חללי אל-אקצה הינו ארגון טרור ומאשים את ישראל בביצוע "פשע" בעצם הריגתם של פעילי הארגון.

גדודי אל-אקצה: שלושת הפעילים חוסלו בעת פגישה בה תכננו פיגוע התאבדות

גרסת ארגון גדודי חללי אל-אקצה שונה מזו של ארגוני זכויות האדם. שלושת ההרוגים המזוהים כחברים בארגון הטרור לא נהרגו בעת שיחת רעים תמימה שניהלו בשטח חקלאי, אלא כאשר נועדו יחדיו כדי לתכנן פיגוע התאבדות נגד יעדים ישראליים. לכולם היה ניסיון רב שנים בתחום הטרור והם היו מעורבים במספר פיגועי התאבדות ותקיפה קשים נגד ישראל, שגבו קרבנות רבים. להלן תיאור קורות חייהם של ואיאד קדאס איאד אל-נג'אר וח'דר ריאן:

איאד מוחמד עבדאללה קדאס נולד ב- 1972 במחנה הפליטים ג'באליה. הוא למד בבית הספר היסודי אבו חוסיין לבנים של אונר"א, חטיבת הביניים ג'באליה א' לבנים של אונר"א ולא השלים את לימודי התיכון בבית הספר אבו עוביידה בן ג'ראח בשל מעצרו ע"י גורמי הביטחון הישראליים בשל עבירות ביטחוניות. עם בגרותו הוא עבד כחייט ולאחר הקמת הרשות הפלסטינית התגייס לשורות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, במקביל להמשך פעילותו בארגון פתח. חודש לפני שנהרג הצטרף למנגנון הביטחון הכללי.

כבר בשנות העשרה לחייו החל קדאס להיות מעורב בפעילות אלימה במסגרת האינתיפאדה הראשונה והוא היה פעיל בוועדות העממיות ובכוחות ההלם שרדפו את משתפי פעולה עם ישראל. הוא נעצר מספר פעמים ע"י גורמי הביטחון הישראליים. בפעם הראשונה שוחרר לאחר שחתם על התחייבות שלא לעסוק עוד בפעילות אלימה ותשלום קנס של אלף דולר. בפעם השנייה נדון למאסר של שישה חודשים ובשלישית למאסר של שנה וחצי.

עם תחילת אינתיפאדת אל-אקצה השתלב קדאס בפעילות של גדודי חללי אל-אקצה לצידו מפקד הגדודים ג'יהאד אל-עמארין ותחת פיקודו של חסן אל-מדהון השתתף בפיגועים. הוא היה מעורב בהוצאה לפועל של פיגועי טרור רבים, ובהם: תכנון פיגוע ההתאבדות בנמל אשדוד, פיגוע ההתאבדות של רים אל-ריאשי במעבר ארז, פיגוע תקיפה במתווה התאבדות במעבר קרני, הכנת מספר מחבלים מתאבדים לקראת ביצוע פיגועי טרור, שיגור רקטות לעבר ישובים ישראליים, לחימה נגד כוחות צה"ל באזורים זייתון, שג'עייה וג'באליה.

מקורב לקדאס סיפר, כי בימיו האחרונים "הוא לא הפסיק ולו לרגע אחד את המאבק בכובש ואת התגובה על התוקפנות שלו. אפילו ביום בו נהרג הוא שיגר שתי רקטות לעבר האדמות הפלסטינית הכבושות ואלה נפלו בגבולות העיר אשקלון, ושבוע לפני מותו הוא נלחם נגד כוחות הכיבוש בגבולות המזרחיים של מחנה הפליטים ג'באליה."

קדאס נהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי, כאשר נועד עם שני מפקדים של גדודי חללי אל-אקצה יחידת נביל מסעוד באדמה חקלאית סמוך לביתו במחנה הפליטים גב'אליה ליד מסגד אבו בכר אל-סדיק. אחד ממקורביו מסר, כי הוא עסק אותה עת בתכנון פעולת התאבדות נגד ישראל.[4]

איאד חוסיין אל-נג'אר נולד במחנה הפליטים ג'באליה. הוא למד בבית הספר היסודי לבנים אבו חוסיין א' לבנים של אונר"א, חטיבת הביניים ג' בג'באליה של אונר"א, לא השלים את לימודי התיכון ולמד מקצוע במסגרת מרכז ההכשרה המקצועית. במשך שלוש שנים עבד כחייט ועם הקמת הרשות הפלסטינית התגייס לשורות המשטרה הכחולה.

את פעילותו בתחום הטרור החל ב-1992 עת הצטרף לארגון פתח ונטל חלק בפעילות אלימה, שכללה בין היתר זריקת אבנים. נג'אר, שהיה מקורב לחסן אל-מדהון, הצטרף בתחילת אינתיפאדת אל-אקצה לגדודי חללי אל-אקצה קבוצות השהיד ג'יהאד אל-עמארין. במהלך אינתיפאדת אל-אקצה נג'אר היה מעורב בלחימה נגד כוחות צה"ל ובפיגועי טרור רבים, ובהם: פיגוע התאבדות של רים אל-ריאשי במעבר ארז, פיגוע תקיפה במתווה התאבדות במעבר קרני, הכנת מספר מחבלים מתאבדים לפעולה, שיגור רקטות לעבר ישובים ישראליים. אחיו מוחמד סיפר, כי נג'אר לא הפסיק ולו לרגע את המאבק נגד ישראל. הוא נהרג בתקיפת חיל האוויר יחד עם שני פעילים בכירים בגדודי אל-אקצה בעת שתכננו פיגוע התאבדות.[5]

ח'דר פואד ריאן נולד ב-1970 במחנה הפליטים ג'באליה. הוא למד בבית הבפר היסודי ג'באליה ב' לבנים של אונר"א, חטיבת הביניים ג'באליה א' של אונר"א, למד זמן מה בבית הספר התיכון פאלוג'א ועבר לבית הספר החקלאי בבית חנון, אך לא השלים בו את לימודיו. ריאן עבד עם אביו באחד המפעלים בישראל ובשנת 1987 נישא.

באינתיפאדה הראשונה ריאן היה פעיל בחזית העממית ולאחר זמן עבר לשורות ארגון פתח. באינתיפאדת אל-אקצה הוא היה פעיל בגדודי חללי אל-אקצה, ובמסגרת זו היה מופקד על העברת ציוד ורקטות במכוניתו הפרטית, והשתתף בתכנון ןבהוצאה לפועל של פיגועי טרור רבים ובהם: פיגוע ההתאבדות של רים אל-ריאשי במעבר ארז, פיגוע ההתאבדות בנמל אשדוד ופיגוע בישוב כפר עזה.[6]

 

[1]    http://old.btselem.org/statistics/hebrew/Casualties_Data.asp?Category=19&region=GAZA&sD=29&sM=09&sY=2000&eD=26&eM=12&eY=2008&filterby=event&oferet_stat=before

[2]    http://www.btselem.org/hebrew/statistics/casualties_clarifications

[3]    http://www.pchrgaza.org/files/w_report/arabic/2005/15-12-2005.htm

[4]    http://www.majalisna.com/w/fateh65/index.php?show=Content&CID=28116

[5]    http://www.majalisna.com/w/fateh65/index.php?show=Content&CID=28125

[6]    http://romnteak.lolbb.com/t190-topic

      http://www.saraya.ps/forum/showthread.php?t=21987

תגובות
1. מדהים אותי הרצינות התהומית שאתם מיחסים לאירגוני זכיות האדם (לת)
אשר דעדוש (24/07/2011 20:58:28)