עבור לתוכן העמוד
Menu

הקרב על סקרי דעת הקהל בקרב הקהילה היהודית האמריקאית

  שורה של סקרי דעת קהל שנערכו בקרב הקהילה היהודית, פורסמו במהלך חודש יולי ועוררו דיון סוער. הסקר הראשון פורסם ב-5 ביולי ביומון הוושינגטוני The Hill על ידי דיק מוריס, האסטרטג לשעבר של הנשיא ביל קלינטון, שבשנים האחרונות הפך למבקר חריף של הנשיא אובמה ולפרשן מבוקש בפוקס ניוז. הממצא הדרמטי ביותר, היא המסקנה שלו הבחירות היו מתקיימות […]

 

שורה של סקרי דעת קהל שנערכו בקרב הקהילה היהודית, פורסמו במהלך חודש יולי ועוררו דיון סוער. הסקר הראשון פורסם ב-5 ביולי ביומון הוושינגטוני The Hill על ידי דיק מוריס, האסטרטג לשעבר של הנשיא ביל קלינטון, שבשנים האחרונות הפך למבקר חריף של הנשיא אובמה ולפרשן מבוקש בפוקס ניוז. הממצא הדרמטי ביותר, היא המסקנה שלו הבחירות היו מתקיימות היום, היה הנשיא אובמה זוכה ב-56% בלבד מהקול היהודי, בניגוד ל-78% להם זכה ב-2008.

הקהילה היהודית האמריקאית תמכה באופן מסורתי במועמדים לנשיאות מהמפלגה הדמוקרטית. הנשיא קנדי זכה ל-82% מהקול היהודי ב-1960. יורשו, הנשיא ג'ונסון, זכה ב-92% ב-1964. תחת הנשיא ג'ימי קרטר, התמיכה היהודית האמריקאית למועמד הדמוקרטי התדרדרה לשפל עם 45% תמיכה לעומת 39% שתמכו ברונלד רייגן.

ב-1992, זכה הנשיא קלינטון ב-80% מהקול היהודי, בעוד הנשיא ג'ורג' בוש (האב) צלל ל-10% תמיכה בקהילה היהודית-אמריקאית. במידה והנתונים שמציג מוריס נכונים, הרי שהנשיא אובמה עומד בפני בעייה רצינית בקרב המצביעים היהודים ב-2012. לקול היהודי עלולים להיות השלכות על התוצאות במדינות שבהן המירוץ יכול להיות צמוד מאוד, כמו בפלורידה, אוהיו ופנסילבניה.

בתוך יומיים החלה מתקפה על אמינות הסקר של מוריס. מאמר פרשנות שהופיע ב-Washington Jewish Week, ביקר את סירובו לענות על שאלות בנוגע לסקר ולחשוף את המתודולוגיה עליה התבסס. על פי המאמר, מה שלא היה הגיוני במיוחד הוא שסקר גאלופ שהתפרסם באותו הזמן מצא, כי אחוז התמיכה (approval rating) של הנשיא אובמה בקרב יהודים אמריקאים עומד על 60%, ולא נראה כי הוא צונח דרמטית כפי שמוריס מתאר.

סקר גדול שני שהתפרסם ב-12 ביולי בוצע על ידי סוקר דמוקרטי, פאט קאדל, שהיה אסטרטג בקמפיין של הנשיא ג'ימי קרטר, ועל ידי עורך הסקרים הרפובליקני, ג'ון מקלולין, שעבד עם פוליטיקאים מובילים, כמו מנהיג הרוב של בית הנבחרים, אריק קנטור. הסקר, שהתרכז במיוחד במצביעים היהודים, הוזמן על ידי ארגון חדש ששמו SecureAmericaNow.org, ובניגוד למוריס פירסם רבים מהפרטים של הסקר באתר שלו. יתרה מזו, שני הסוקרים התראיינו לתקשורת.

כמו סקר גאלופ, סקר קאדל-מקלולין מצא שבאופן כללי המצביעים היהודים האמריקאים מחבבים את הנשיא אובמה. הם עדיין החזיקו בדיעה אוהדת כלפיו (64% מול 31%); בנוסף, 63% אמרו שהוא עושה את עבודתו נאמנה (job approval rating) . ג'יי-סטריט פירסם סקר שלישי ב-21 ביולי, בו 60% מהיהודים האמריקאים הביעו שביעות רצון מעבודתו של אובאמה.

אבל סקר קאדל-מקלולין גם מציין שרק 43% אמרו שהם יצביעו עבור אובמה לכהונה שנייה. לשיטתם, הסיבות לירידה בתמיכה באובמה נעוצות בצורה בה הם תופסים את מדיניות אובמה כלפי ישראל. סקר קאדל-מקלולין מעניין במיוחד בגלל התמיכה שהוא מראה בקהילה היהודית-אמריקאית לעמדות ישראליות בסיסיות: 81% מתנגדים להסכם שיכפה חזרה לקווי 1967; 73% מאמינים כי ירושלים צריכה להישאר בירתה הבלתי-מחולקת של ישראל; 88% מאמינים שבטרם תוענק לפלסטינים מדינה משלהם, עליהם להכיר בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית.

בעוד שהעדפות ההצבעה של המצביע היהודי אמריקאי אינם מעניינה של ישראל, סקר קאדל-מקלולין מוכיח עד כמה זה חשוב שישראל תציג מדיניות ברורה. לישראל אסור להביע את ההעדפתה לאף אחד מהמועמדים ב-2012 ועליה לשמור על קשרים טובים עם שתי המפלגות הגדולות. מה שלגיטימי הוא, שישראל תפעל להבטיח שללא קשר לתוצאות הבחירות ב-2012, המערכת הפוליטית האמריקאית תמשיך לתמוך באינטרסים החיוניים של ישראל.