עבור לתוכן העמוד
Menu

המניע של חמאס להסלמה מול ישראל

באחרונה גובר המתח בין חמאס לישראל – חמאס יוזמת ירי רקטות על ישראל וישראל מגיבה בפגיעה במטרות של חמאס. עד כה ההסלמה מוגבלת וניכר כי שני הצדדים מנסים להכיל התפרצות של עימות ממשי. אין ספק כי חמאס יזם את הסבב הנוכחי וכי במקביל הוא נזהר שלא  להביא לידי הסלמה. מדוע? בכל הקשור לפעילות החמאס אין לפתור את הדבר ב"מקריות", הכל מחושב. […]


באחרונה גובר המתח בין חמאס לישראל – חמאס יוזמת ירי רקטות על ישראל וישראל מגיבה בפגיעה במטרות של חמאס. עד כה ההסלמה מוגבלת וניכר כי שני הצדדים מנסים להכיל התפרצות של עימות ממשי.

אין ספק כי חמאס יזם את הסבב הנוכחי וכי במקביל הוא נזהר שלא  להביא לידי הסלמה. מדוע? בכל הקשור לפעילות החמאס אין לפתור את הדבר ב"מקריות", הכל מחושב. כך, למשל, במבט לאחור העימות הגדול שהוביל למלחמת "עופרת יצוקה" אף הוא היה מחושב בידי חמאס. העימות היה בתקופת החפיפה בין הממשל היוצא של הנשיא בוש וכניסת הממשל החדש של הנשיא אובמה. כזכור, שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם, ג'ון בולטון, אמר כי לדעתו ישראל תתקוף את איראן בדיוק על התפר שבין הממשלים. לפיכך, חמאס, בהוראת איראן, יזם את המלחמה כדי להעסיק את ישראל בעזה ולא לאפשר לה להפנות את חיל האוויר מול איראן. ואכן המלחמה הסתיימה בדיוק ביום שבו הושבע הנשיא אובמה כנשיא החדש.

גם עכשיו יש לחפש את המניע של חמאס. חמאס מאוכזב שהסכם הפיוס עם פתח איננו מתקדם, ולמעשה שום דבר ממנו איננו מתגשם. כמו כן, הוא מאוכזב מעמדת מצרים כלפי פתיחת מעבר רפיח. מצרים הודיעה על פתיחת המעבר בהודעה חגיגית, אבל הלכה למעשה המצב השתפר אך במעט ביחס לתקופה שקדמה להכרזה. אמנם, החמאס רשמה הישג גדול מהבחינה שכעת הממשלה בעזה מוכרת על ידי מצרים כצד  הרשמי המנהל את המסוף, אבל מעבר לזה מעבר העוברים מצומצם מאוד ואין מעבר שוטף של סחורות.

בנוסף לשתי האכזבות האלה ניצב חמאס מול סכנה אמיתית שבספטמבר, במצב של חוסר אחדות אמיתי בין עזה לגדה, תכיר העצרת הכללית של האו"ם במדינה פלסטינית. זאת לא רק בעיה של ישראל, אלא גם בעיה של חמאס, מכיוון שחמאס תואשם בידי הקהיליה הבינלאומית כגורם המעכב את מימוש החלום הגדול של הקמת המדינה הפלסטינית. דבר זה מהווה איום אסטרטגי על חמאס.

ההסלמה הנוכחית עדיין מבוקרת והיא מתבצעת בידי ארגונים שאינם במסגרת חמאס. חמאס למעשה מאותת לכל הגורמים כי אם לא יתחשבו בעמדותיו ובאינטרסים שלו, הוא יפוצץ את פרויקט המדינה הפלסטינית בספטמבר על ידי עימות כולל עם ישראל.