עבור לתוכן העמוד
Menu

הלבטים הפלסטיניים לקראת ספטמבר לאור סיכוי איבוד התמיכה של אובמה

בימים אלה מתנהלות ברמאללה ההתייעצויות על ההחלטה הסופית ביחס להליכה לאו"ם וביחס לפרויקט המדינה הפלסטינית. אתמול דן בכך הוועד הפועל של אש"ף והערב תדון בכך המועצה המרכזית של פתח. מה הן הברירות? ברירה אחת היא להתעקש על החלטה מפורשת של מועצת הביטחון על הקמת מדינה פלסטינית שגבולותיה יהיו קווי 1967, והברירה השנייה היא לוותר על […]


בימים אלה מתנהלות ברמאללה ההתייעצויות על ההחלטה הסופית ביחס להליכה לאו"ם וביחס לפרויקט המדינה הפלסטינית. אתמול דן בכך הוועד הפועל של אש"ף והערב תדון בכך המועצה המרכזית של פתח. מה הן הברירות? ברירה אחת היא להתעקש על החלטה מפורשת של מועצת הביטחון על הקמת מדינה פלסטינית שגבולותיה יהיו קווי 1967, והברירה השנייה היא לוותר על הקמה ממשית של מדינה פלסטינית ולהסתפק בהכרזה בנוסח דומה של העצרת הכללית של האו"ם.

על פי ההחלטות שהתקבלו אתמול, החלטת הפלסטינים היא שלא להקים מדינה, אלא להסתפק בהכרזה של העצרת הכללית שתיתן להם "מעמד של מדינה". הנוסח השני בעצם עדיף מהקמת מדינה ממש, מכיוון שמה שהם מבקשים באמת הוא לקבל לגיטימיות בינלאומית להמשך המאבק, שיוגדר מעתה – מלחמת שחרור.

בכל זאת, הצורך לפנות למועצת הביטחון, ולו פניה טקטית, על מנת לאפשר להם לפנות לעצרת הכללית, היא בעייתית מאוד מבחינתם בגלל עמדת ארה"ב. מבחינת הנשיא אובמה, שמדיניות החוץ שלו הושתתה על פרויקט המדינה הפלסטינית, להגיע למצב של הטלת וטו על הקמת מדינה פלסטינית ערב חנוכת מערכת הבחירות שלו, הוא כמו לחשוף אותו במלוא כשלון מדיניותו. הנשיא אובמה יראה בכך כפיות טובה מצד הרשות הפלסטינית בשעת מצוקתו. ארה"ב כבר הבהירה לפלסטינים שאם יעמידו אותה בסיטואציה כזאת, היא תגיב בחומרה. מדובר לא רק בהחלטה אפשרית של הקונגרס האמריקני להפסיק את הסיוע לפלסטינים, אלא גם בהחלטה של הבית הלבן להוריד את דרגת הנציגות הפלסטינית בוושינגטון. אם כך, אם הפלסטינים מתכננים גיוס לגיטימיות בינלאומית בהמשך המאבק בישראל, הרי הם עלולים להפסיד את תמיכתו של אובמה, שהיה בעל בריתם העיקרי עד היום.

לפיכך, אף על פי שהחלטות המתקבלות בימים האלה נראות כ"סוף פסוק", עדיין קשה לראות "סוף פסוק" אמיתי והתמונה עלולה להשתנות כהרף עין ערב ההליכה לאו"ם בספטמבר.