עבור לתוכן העמוד
Menu

הברית הישנה עם טורקיה לא תחזור לקדמותה

בעת האחרונה פורסמו ידיעות כי בין טורקיה לישראל מתנהלות שיחות ועל פיהן יסתיים הסכסוך בין שתי המדינות אחרי שישראל תתנצל לפני טורקיה על הרג אזרחיה על המרמרה ותשלם פיצויים למשפחות ההרוגים. עוד דווח, כי על הפרק עומדות עסקאות נשק חדשות שבמסגרתן תחזור ישראל למכור לטורקיה טכנולוגיה צבאית מתקדמת. כמובן שהתפייסות עם טורקיה הוא מטרה ישראלית […]


בעת האחרונה פורסמו ידיעות כי בין טורקיה לישראל מתנהלות שיחות ועל פיהן יסתיים הסכסוך בין שתי המדינות אחרי שישראל תתנצל לפני טורקיה על הרג אזרחיה על המרמרה ותשלם פיצויים למשפחות ההרוגים. עוד דווח, כי על הפרק עומדות עסקאות נשק חדשות שבמסגרתן תחזור ישראל למכור לטורקיה טכנולוגיה צבאית מתקדמת.

כמובן שהתפייסות עם טורקיה הוא מטרה ישראלית ראשונה במעלה ויש ללכת כברת דרך ארוכה על מנת לממש אותה. בנוסף, אי אפשר לזלזל בסיכויי חיזוק תעשיות הביטחון הישראליות על ידי יצוא לחו"ל.

ובכל זאת, יש לבדוק את המצב עם טורקיה בזהירות רבה ולא לקבל החלטות פזיזות.

ראשית כל, האם טורקיה באמת מוכנה לפיוס עם ישראל? ספק גדול. טורקיה היום היא מדינה המנוהלת בידי מפלגה בעלת מודעות איסלאמית חזקה, בעלת אמביציות אימפריאליות, וברית עם ישראל לא עולה בקנה אחד עם הגשמת המטרות האיסלאמיות האגרסיביות האלה.

בכל החלטה שישראל תקבל היא חייבת לקחת בחשבון כי הברית הישנה עם טורקיה הכמאליסטית לא תחזור לקדמותה תחת שלטון ארדואן.

התנצלות ישראלית "טקטית," כלומר לצאת ידי חובה, באה בחשבון על מנת להגיע לרגיעה טקטית עם המעצמה האיסלאמית המתעוררת. התנצלות אמיתית לא תוכל לעזור לשקם את היחסים והיא תפגע באינטרסים ישראליים אמיתיים אחרים. ראשית, הכוחות הרפובליקניים והצבא עדיין לא סיימו את תפקידם ההיסטורי בטורקיה, ועדיין לא נסתם עליהם הגולל. בנסיבות שאין אנו יכולים לחזות עכשיו, אולי בכל זאת הם יחזרו לשלטון. התנצלות משפילה של ישראל תפגע קשות ביוקרתה בעיניהם והם לא יחזרו לחידוש הברית האסטרטגית עם ישראל. גם יוון, מדינות הבלקן רומניה ובולגריה, שרואות בישראל בעלת ברית מול השאיפות הניאו-עותומאנית של טורקיה, יתרשמו לרעה מכושר עמידתה ויכולתה לשמש בעלת ברית אמין.

חידוש עסקאות הנשק בעייתי עוד יותר. בלי לזלזל בחשיבות הכלכלית של העסקאות האלה, יש לקחת בחשבון שישראל עלולה להסתכן לא רק בכך שהטכנולוגיות שלה יגיעו לידי אויביה, אלא שטורקיה עלולה להפנות את הנשק הזה נגד ישראל.

יש לזכור כי טורקיה כבר איימה על ישראל – במשתמע – במשבר המשט הראשון, והיא גם מגניבה איומים בקשר לעזה. במידה ומעמדה בסוריה יתחזק בעקבות חילופי שלטון בדמשק, הרי היא גם עלולה לתת תמיכה צבאית לממשלת אחים מוסלמים בסוריה.

טכנולוגיה ישראלית בטורקיה גם תאיים על יוון, קפריסין והבלקן, ידידותיה החדשות של ישראל באזור.

המגעים עם טורקיה חייבים להתנהל. אי אפשר לשמוט סיכוי לשפר את היחסים עם מדינה חשובה זאת. אבל אסור "להיסחף". טורקיה איננה בעלת ברית, הוא אפילו אוייב בפוטנציה וכבר השמיעה איומים על ישראל. ישראל חייבת לחזק את בריתה האסטרטגית עם השותפות החדשות, שחוששות כמוה מהיומרות האימפריאליות של טורקיה האיסלאמית.

1. מסקנות חכמות ונכונות
סטפן קרנצדורף מרכז (24/07/2011 18:19:15)

2. חשיבה אסטרטגית נכונה מקווה שהמשלה תלך בכיוון (לת)
אשר דעדוש (24/07/2011 20:55:01)