עבור לתוכן העמוד
Menu

דרום סודאן יוצאת לעצמאות

  דרום סודן עומדת להכריז על עצמאותה ב-9 ביולי תכריז דרום סודאן על עצמאותה. הדבר יקרה אחרי שתי מלחמות עקובות מדם עם הצפון, שנמשכו לסרוגין מ-1955 עד 2005, ושבמהלכן נהרגו כשניים וחצי מיליון אנשים ומיליונים רבים נאלצו לברוח מבתיהם והפכו לפליטים. כמה אלפים מהם אף הגיעו לישראל דרך מצרים. המלחמות ארעו על רקע התנגדות תושבי […]


 

דרום סודן עומדת להכריז על עצמאותה

ב-9 ביולי תכריז דרום סודאן על עצמאותה. הדבר יקרה אחרי שתי מלחמות עקובות מדם עם הצפון, שנמשכו לסרוגין מ-1955 עד 2005, ושבמהלכן נהרגו כשניים וחצי מיליון אנשים ומיליונים רבים נאלצו לברוח מבתיהם והפכו לפליטים. כמה אלפים מהם אף הגיעו לישראל דרך מצרים. המלחמות ארעו על רקע התנגדות תושבי הדרום הנוצרים ואלה המחזיקים בדתות אפריקאיות מסורתיות להשלטת השריעה המוסלמית על ידי הממשל המרכזי בח'רטום.

יהיה זה יום של שמחה גדוש בטקסים, תפילות, קונצרטים ומופעי ספורט. 3500 נכבדים מרחבי העולם הוזמנו להשתתף. מצפים לבואם של 30 נשיאים וראשי ממשלות מיבשת אפריקה ונציגים רמי דרג ממדינות רבות בעולם. גם נשיא סודאן עומר אלבשיר הבטיח להגיע ויהיה אורח הכבוד לצידו של מזכ"ל האו"ם. שניהם אמורים לשאת את הנאומים המרכזיים.

שם המדינה החדשה – הרפובליקה של דרום סודאן

המדינה החדשה תקרא הרפובליקה של דרום סודאן. בירתה תהיה העיר ג'ובא שהייתה עד עכשיו בירת האזור. יהיה זה משטר נשיאותי והנשיא יבחר לתקופה של ארבע שנים. כל שפות ילידי המקום תחשבנה שפות לאומיות, אך האנגלית תהיה השפה הרשמית ובכך היא תתפוס את מקומה של הערבית. הרפובליקה של דרום סודאן תהיה המדינה מספר 54 ביבשת אפריקה והחברה ה-193 באו"ם. אוכלוסייתה מונה כ-9 מיליון נפש. היא מורכבת מכ-200 קבוצות אתניות, שהדומיננטית מבניהן הם הדינקה שמונים כשלושה מיליון איש.

דרכה של דרום סודאן לעצמאות היתה כאמור ארוכה ומלאה בסבל במשך חמישה עשורים. רק ב -2005 הבין  נשיא סודאן אלבשיר שצבאו אינו מסוגל להכריע את התנועה העממית לשחרור סודאן והסכים לחתום על הסכם שלום. בהתאם להסכם הוענקה לדרום סודאן אוטונומיה והוחלט כי ב-9 בינואר 2011, דהיינו אחרי חמש שנות אוטונומיה, יתקיים באזור משאל עם ותושביו יחליטו אם רצונם להמשיך באוטונומיה או להיפרד מסודאן ולהקים מדינה עצמאית. באזור הוקם ממשל מקומי שבראשו מונה נשיא שכיהן גם כראש הממשלה של האזור וגם כסגן נשיא סודאן. ג'ון גראנג, ראש התנועה האגדי של התנועה לשחרור דרום סודאן שהביא את הניצחון לתנועתו ושאמור היה לאייש את התפקידים האלה, נהרג בתאונת הליקופטר ימים ספורים לפני שההסכם נכנס לתוקפו. במקומו מונה סגנו, סלווה קיר, שכיהן כנשיא האוטונומיה ומ-9 ביולי יהיה נשיאה הראשון של המדינה העצמאית. ברפרנדום שהתקיים במועד הנ"ל הצביעו תושבי הדרום ברוב מכריע של 98.83% למען העצמאות.

עדיין לא נחתם הסכם על חלוקת ההכנסות מנפט

דרום סודאן מימשה איפוא את שאיפותיה והפכה לעצמאית, אך מצפים לה ימים לא קלים. המדינה אינה מפותחת ו-98 אחוז מתקציבה מבוסס על הכנסות מהנפט. עיקר רזרבות הנפט נמצאות דווקא בדרום ואחד מתנאי ההסכם היה כי שתי המדינות תגבשנה הסכם על חלוקת ההכנסות, שכן ללא הנפט תפגע קשות כלכלתה של צפון סודאן. אלא שעדיין לא נחתם הסכם על חלוקת ההכנסות עם צפון סודאן ונראה שבענין זה עוד צפויים עימותים. גם סימון הגבול בין המדינה החדשה לצפון עדיין לא בוצע ומצויים על התוואי הוירטואלי סיבות רבות למחלוקות. אחת מהן היא בעיית אזור אביי העשיר בנפט והשוכן על הגבול בין הדרום לצפון. בהתאם להסכם השלום אמור היה להתקיים שם משאל עם נפרד סמוך למשאל העם בדרום, אך בשל העדר הסכמה על רשימת המצביעים הוא נדחה. בחודשים האחרונים התנהלו שם קרבות לאחר שצבא הצפון חדר לאזור בניגוד להסכם השלום וגרש את התנועה לשחרור דרום סודאן ואת המינהל המקומי שהקימה. רק בשבוע שעבר הצליחו מדינות אפריקה לאחר מאמצים רבים, במהלך הפיסגה של האיחוד האפריקאי שהתקיימה במלאבו בירת גינאה המשוונית ובסיוע תיווך של בריטניה, להחתים את ממשלות סודאן ודרום סודאן על הסכם לפרוז האזור. אתיופיה התנדבה לשגר כוח של 4200 חיילים לשמירת השלום ומועצת הביטחון אישרה את הצבתם. זה אינו אלא פתרון זמני וספק אם חילוקי הדעות יבואו על פתרונם בקרוב.

סכסוך נוסף נתגלע רק בימים האחרונים בדרום קורדופן, אזור השוכן גם הוא על הגבול הבלתי מסומן בין שתי המדינות. שם התחילו בחודש יוני קרבות בין צבא סודאן לבין אלמנטים של תנועת השחרור של דרום סודאן שניהלו את השטח בזמן המלחמה וסרבו להתפנות בהתאם להסכם השלום. במהלך הקרבות באביי ובקורדופן נהרגו כבר 1800 אנשים.

האם תוקם דמוקרטיה אמיתית?

גם בתוך דרום סודאן נמשכים סכסוכים אלימים בין קבוצות אתניות שונות ונמסר על קרבות ספורדיים בתשעה מתוך עשרת המחוזות של הדרום. נראה שהבעייה המרכזית המדאיגה רבים היא האם התנועה העממית לשחרור דרום סודאן, השלטת במדינה והמחזיקה בצבא, תקים דמוקרטיה אמיתית ותאפשר חילופי שלטון. או אולי תושבי דרום סודאן ימצאו את עצמם בדיקטטורה אפריקאית כפי שאירע במרבית מדינות היבשת, שם מנהיגי תנועות השחרור סרבו לקבל את כללי הדמוקרטיה ומצאו דרכים עקלקלות להישאר בשלטון – מה שהביא לשחיתות ופגע אנושות בפיתוח הכלכלי.

גם צפון סודאן נמצאת במצוקה. היא הובסה ונאלצה להיכנע לצבא השחרור של דרום סודאן ולהסכים לניתוק של שליש משטחה בו מצויים המקורות העיקריים של כלכלתה. אומנם הנשיא בשיר הסכים, כאמור לעיל, לבוא לטקס הכרזת העצמאות, אך הוא רחוק מלהיות מרוצה מן המצב שאליו הוא נדחק בלית ברירה. הבעיות המרכזיות בין שתי המדינות עדיין לא באו על פתרונן וקיים פוטנציאל לחידוש המלחמה. הקרבות בדרפור שבמזרח המדינה עדיין נמשכים ומאות אלפי אנשים נהרגו או הפכו לפליטים. על רקע זה הואשם בשיר עצמו בביצוע רצח עם על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי שהוציא נגדו צו מעצר – מה שלא מונע משליט זה מלהסתובב בעולם באין מפריע. השבוע אף חזר מביקור בסין, שאינה חתומה על אמנת בית הדין הפלילי הבינלאומי ואינה מחוייבת לכן במעצרו. בנוסף, תנועות אסלאמיות כגון האחים המוסלמים וקבוצות סלפיות בסודאן ובעולם הערבי הביעו התנגדות לקריעת חלקים מסודאן לטובת מדינה לא מוסלמית מאחר שיש כאן פגיעה בוטה בעקרון ששטחים שנכבשו על ידי האסלאם ישאר לתמיד כהקדש אסלאמי. (עיקרון זה תופס גם לגבי ישראל אצל חוגים אלה).

מצרים עוקבת מקרוב אחרי המתרחש בדרום סודאן שכן הנילוס הלבן העובר בשטחה מהווה כ-20% מסך מימי הנילוס המגיעים אליה. במצב הנוכחי של מחלוקת עם מדינות אפריקה של מעלה הנהר על חלוקת המים   זקוקה מצרים לרצון טוב ושת"פ מצד דרום סודאן. מספר משלחות מצריות כבר ביקרו שם והבטיחו סיוע בתחום החקלאות.

הרפובליקה של דרום סודאן וישראל

אשר ליחסים עם ישראל – במהלך השנה האחרונה נשמעו מספר הצהרות מצד גורמי שלטון כי היחסים עם ישראל יהיו בהחלט על סדר היום של המדינה החדשה כאשר תקום. מנכ"ל משרד ההסברה של דרום סודאן, שהתיחס להתקפות התקשורת הערבית על כוונתה של דרום סודאן להקים יחסים עם ישראל, אמר (אלשרק אלאווסט 15.1.2011) שלדרום סודאן אין אויבים וכי היא תקים יחסים עם כל המדינות בהתאם לאינטרסים שלה. הוא הוסיף כי תושבי דרום סודאן אינם ערבים ומדינתם לא תצטרף לליגה הערבית. עורך היומון הדרום סודאני "The Citizen" אמר שאין ספק כי דרום סודאן תכונן יחסים דיפלומטים עם ישראל שיהיו בעיקר בעלי אופי כלכלי וכי דרום סודאון תבקש לנצל את המומחיות הישראלית בתחום ניהול המים. סגן השר לשיתוף פעולה אזורי, מז'וק וואלדן שנשאל לגבי היחסים עם ישראל אמר לאחרונה ל"סודאן טריביון" (30/6), כי בשלב ראשון תקים דרום סודאן יחסים דיפלומטיים עם מדינות האזור הגובלות בה.

הרפובליקה של דרום סודאן עומדת לצאת לעצמאות על רקע של סכסוכים מורכבים עם מדינת האם שעדיין לא נמצא להם פתרון. גם הזירה הפנימית עדיין לא שקטה ורבים צופים בחשדנות למהלכיה של התנועה לשחרור סודאן שכל מנגנוני השלטון נמצאים בידיה. יהיה עליה לעמול קשות כדי להשיג את אימון אזרחיה, למצוא פתרונות לבעיות סבוכות ולהניח יסודות לכלכלה שתוכל לענות לציפיות של תושבי המדינה שנלחמו במשך שנים רבות להשגת עצמאותם. אלה אינם תנאי התחלה קלים. נאחל למדינה החדשה שתתגבר על הקשיים ותדע לתפוס את מקומה בין מדינות אפריקה ובקהילייה הבינלאומית.

תגובות
1. עצמאות דרום סודן
סטפן קרנצדורף מרכז (12/07/2011 20:24:41)