עבור לתוכן העמוד
Menu

מהימנות נתוני ארגוני זכויות האדם: המקרה של אסעיד ואסעד אבו סיתה

  קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם. בצלם: לא ידוע אם אסעיד ואסעד אבו סיתה "השתתפו בלחימה" […]


 

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: לא ידוע אם אסעיד ואסעד אבו סיתה "השתתפו בלחימה"

ברשימת "הפלסטינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעות באתר בצלם הרשומות הבאות:

סעיד [במקורותה פלסטיניים מצוין אסעיד] אבו סיתה – בן 20, תושב ח'אן-יונס, נהרג ב-12.12.2001 בח'אן-יונס, מירי ממסוק. פרטים נוספים: נהרג בבית הקברות בח'אן יונס.

אסעד עבד אל-כרים אבו סיתה – בן 24, תושב ח'אן-יונס, נהרג ב-12.12.2001 בח'אן-יונס, מירי כדורים חיים ממסוק. פרטים נוספים: נהרג בבית הקברות בח'אן יונס.

ארגון בצלם טוען שהוא אינו יכול לקבוע אם אסעיד ואסעד אבו סיתה נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה או אולי מדובר בתושבים פלסטינים תמימים ששהו בבית הקברות של ח'אן יונס, נקלעו לרוע מזלם ל"חילופי אש" ונהרגו על לא עוול בכפם בידי צה"ל.

כמו כן, ארגון בצלם אינו מוסר כל פרט באשר לעברם של אסעיד ואסעד אבו סיתה, שיוכם הארגוני או פעילותם הטרוריסטית נגד ישראל. הכללתם של אסעיד ואסעד אבו סיתה במסגרת הקטגוריה של "לא ידוע עם השתתף בלחימה בעת נהרג" מגדילה את היחס בין "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" לבין "ההרוגים שהשתתפו בלחימה", ובכך נמסרים נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע").

PCHR: אסעיד ואסעד אבו סיתה היו אזרחים תמימים שנהרגו בתקיפת מסוק ישראלי

ארגון זכויות האדם הפלסטיני PCHR טוען, כי התקיפה שביצע צה"ל, ובה נהרגו אסעיד ואסעד אבו סיתה כוונה לעבר אזרחים. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר הרשמי של PCHR:

"בתאריך 11 בדצמבר 2001 המשיכו כוחות הכיבוש להפציץ באמצעות מסוקים את שכונות המגורים והמתקנים האזרחיים.ההתקפות הקשות ביותר היו בעיר ח'אן יונס, שם נפלו ארבעה חללים במהלך ההפצצה. החללים הם: 1) יאסר חסן אבו נאמוס בן 21, 2) פדל מוחמד אבו עוביידה בן 24, 3) אסעיד עבד אל-כרים אבו סיתה בן 24, 4) סעיד אחמד אבו סיתה בן 20."

אל-מיזאן: אסעיד ואסעד אבו סיתה היו אזרחים תמימים שנהרגו בתקיפת מסוק ישראלי

ארגון זכויות האדם הפלסטיני אל-מיזאן טוען אף הוא במשתמע שיעד התקיפה הישראלי היו אזרחים פלסטינים שלא היו מעורבים בלחימה. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר האינטרנט של אל-מיזאן:

"בשעה 12:00 לערך שיגרו שלושה מסוקי קרב ישראליים טיל ראשון שכוון לעבר חמישה פלסטינים שנמצאו באזור בין בית הקברות אל-שוהדא ושיכון אל-פרא. כאשר מיהרו התושבים לבדוק מה קרה ובעת הגיעם לפצועים שיגרו המסוקים טיל נוסף לעברם, שגרם למותם של יאסר חסן נאמוס בן 26 ופדל מוחמד אבו עוביידה בן 23. בשעה 12:40 לערך הפציצו המסוקים את האזור הסמוך למקום עצמו, ומקום ההפצצה החדש היה כארבע מאות מטר מהמקום הקודם בסמוך לבית המטבחיים של העירייה. הפעם יעד ההפצצה היה אוהל, שהיו בו אסעיד עבד אל-כרים אבו סיתה בן 31 וסעיד אחמד אבו סיתה בן 20."

מקורות פלסטיניים: מדובר בשני פעילי טרור שנהרגו בעת משימה מבצעית

מקורות פלסטיניים מדווחים על גרסה שונה מזו של ארגוני זכויות האדם, וממנה עולה כי אסעיד ואסעד אבו סיתה היו פעילים בארגון טרור והם נהרגו בנסיבות מבצעיות.

אסעיד אבו סיתה נולד בח'אן יונס ולמד בבית הספר היסודי אל-שיח' ג'מיל בעיר. באינתיפאדה הראשונה הוא נעצר למשך שישה חודשים בידי ישראל. מאוחר יותר עבד כפקיד בעיריית ח'אן יונס בתחום הפיקוח העירוני. מיד לאחר הקמתם הצטרף אסעיד לשורות גדודי אחמד אבו ריש, אחת הזרועות הצבאיות של ארגון פתח (ניצי הפתח).

בעת התכנסות פסגת שרם אל-שיח' באביב 2000 ביצע אסעיד ירי צלפים לעבר אזרח ישראלי בהתנחלות כפר דרום. אינתיפאדת אל-אקצה ביצע פיגועים נגד יעדים ישראליים והיה בין הראשונים ששיגר פצצות מרגמה לעבר ישובים ישראליים. הוא נהרג ב-12 בדצמבר 2001 במהלך "משימה צבאית" עם חבריו לדרך סעיד אבו סיתה, פדל אבו עוביידה ויאסר אבו נאמוס.

אסעד אבו סיתה נולד ב-20 באפריל 1980 בח'אן יונס. הוא למד בבית הספר היסודי אל-שיח' ג'מיל, בחטיבת הביניים אחמד עבד אל-עזיז ובית הספר התיכון כמאל נאסר בח'אן יונס. בגיל צעיר הצטרף אסעד לגדודי אחמד אבו ריש. הוא נהרג בהתקפה שכוונה נגד קבוצת פלסטינים שהיה עימה ב"משימת לחימה".