עבור לתוכן העמוד
Menu

מהימנות נתוני ארגוני זכויות האדם: המקרה של מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב

  קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם. בצלם: לא ידוע אם מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב "השתתפו בלחימה" […]

 

קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל עושה שימוש בנתונים שמספקים ארגוני זכויות אדם על ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדת אל-אקצה על מנת להעצים את מספר ההרוגים האזרחים שנהרגו בידי צה"ל ולהאשימו ב"פשעי מלחמה". בדיקת המקורות הגלויים מעלה במקרים רבים סימני שאלה על מהימנות הנתונים שמספקים ארגוני זכויות האדם.

בצלם: לא ידוע אם מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב "השתתפו בלחימה"

ברשימת "הפלסטינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעות באתר בצלם הרשומות הבאות:

מוניר עומר מוסא אל-ג'מאל – בן 38, תושב עזה, נהרג ב-18.05.2007 בעזה, מירי טיל ממסוק. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע ברכב בשכונת א-נסר בעיר.

עאטף אחמד פרג' חביב – בן 29, תושב עזה, נהרג ב-18.05.2007 בעזה, מירי טיל ממסוק. פרטים נוספים: נהרג בעת שנסע ברכב בשכונת א-נסר בעיר.

ארגון בצלם טוען שהוא אינו יכול לקבוע אם מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה או אולי מדובר בתושבים פלסטינים תמימים שנהרגו בעת תקיפת חיל האוויר כלי רכב בעיר עזה.

כמו כן, ארגון בצלם אינו מוסר כל פרט באשר לעברם של מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב, שיוכם הארגוני או פעילותם הטרוריסטית נגד ישראל. הכללתם של השניים במסגרת הקטגוריה של "לא ידוע עם השתתף בלחימה בעת נהרג" מגדילה את היחס בין "ההרוגים שלא השתתפו בלחימה" לבין "ההרוגים שהשתתפו בלחימה", ובכך נמסרים נתונים שאינם מדויקים הפועלים לרעת צה"ל (אחוז גבוה יותר של הרוגים "אזרחים חפים מפשע").

PCHR: מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב היו פעילים בגדודי אל-קסאם

ארגון זכויות האדם הפלסטיני PCHR טוען, כי התקיפה שביצע צה"ל, ובה נהרגו מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב כוונה כלי רכב בו שהו פעילי גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר הרשמי של PCHR:

"בסביבות השעה שש וחצי בערב באותו יום [18.5.07] שיגור כלי טיס קרבי ישראלי טיל לעבר כלי רכב מסוג פולקסווגן בצבע כחול, שבו נסעו שני פעילים של גדודי אל-קסאם, ואשר היה בדרכו ברחוב אל-ג'יסר מול צומת אל-עויון, צפונית לעיר עזה. התקיפה גרמה למותם של שני הפעילים ולפציעתם של שישה הולכי רגל. ההרוגים הם ראיד עאטף חביב בן 29 ומוניר עומר אל-ג'מאל בן 30."

אל-מיזאן: מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב היו פעילים בחמאס

ארגון זכויות האדם הפלסטיני אל-מיזאן מציין, כי מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב היו "חברים בחמאס", אך נמנע מלציין את אופי פעילותם בארגון. להלן תיאור האירוע כפי שהתפרסם באתר האינטרנט של אל-מיזאן:

"מטוס תצפית שיגר טיל אחד בשעה שש וחצי לערך בערב יום שישי 15.5.07 לעבר מיניבוס מסוג פולקסווגן בצבע כחול שנסע על גשר שכונת אל-שיח' רדוואן בצומת אל-עויון. התקיפה הביאה למותם של שני חברים בתנועת חמאס שהיו במיניבוס, והם: ראיד עאטף חביב בן 30 ומוניר עומר אל-ג'מאל בן 30, וכן ההפצצה גרמה לפציעתם של שישה אזרחים שהיו במקום בזמן ההפצצה…".

חמאס: מדובר בפעילי גדודי אל-קסאם שהיו בפעילות מבצעית

אתר גדודי אל-קסאם מאשר, כי מוניר אל-ג'מאל ועאטף חביב היו פעילים בזרוע הצבאית של חמאס, נטלו חלק בפעילות טרור נגד ישראל ונהרגו בעת פעילות מבצעית. על פי האתר השניים נהרגו לאחר שעשו דרך ארוכה בתחום הג'יהאד ובפרט ביחידת הייצור הצבאי של גדודי אל-קסאם.

עאטף אחמד חביב נולד ב-21 בינואר 1978 בשכונת שג'עיה בעזה. הוא למד בבית הספר היסודי "חיטין", אך לא סיים את חוק לימודיו בשל מעורבותו בפעילות אלימה באינתיפאדה הראשונה.

מגיל צעיר נהג עאטף לפקוד את המסגד עם אביו, השתלב בפעילות המיועדת לצעירים במסגד, ומאוחר יותר נשבע אמונים לאחים המוסלמים במסגד אל-ג'ולאני בעיר עזה והיה פעיל בוועדת הדעווה של המסגד. באינתיפאדה הראשונה היה פעיל במנגנון האירועים (הפעילות ההמונית) ונהג להצטרף לצעירי המסגד בפעילויות שונות שכללו הפצת כרוזים ויידויי אבנים לעבר יעדים ישראליים.

עאטף, שהיה במקצועו מכונאי רכב ונהג של בית מאפה, לחץ על הנהגת האזור (של חמאס) להצטרף לגדודי אל-קסאם, והדבר עלה בידו בשנת 2000. בתחילה שימש נהג בגדודי אל-קסאם והיה אחראי על העברת פעילי הגדודים למקומות היערכות שונים וכן בהעברת אמצעי לחימה ורקטות. בשלב מאוחר יותר נטל חלק בשיגור רקטות ופצצות מרגמה לעבר יעדים ישראליים ועבד ביחידת הייצור הצבאי של גדודי אל-קסאם.[1]

מוניר אל-ג'מאל נולד ב-1968 בשכונת שג'עיה בעזה. הוא למד בבית הספר "חיטין" ובחטיבת הביניים אל-האשימיה, אך לא סיים את חוק לימודיו מסיבות כלכליות. מגיל צעיר הצטרף מוניר לפעילויות של חמאס במסגד המקומי והיה חבר באחת הוועדות של המסגד. הוא חבר לגדודי אל-קסאם ושובץ בתפקיד של נהג המופקד על העברת ציוד צבאי ורקטות. בעת שנהרג בתקיפת צה"ל עסק מוניר בפעילות ג'יהאדיסטית שעניינה העברת ציוד צבאי ללוחמי גדודי אל-קסאם.[2] (יש לציין, כי באותו יום תקף צה"ל יעדים שונים של חמאס בעקבות שיגור מתמשך של רקטות לעבר ישראל).

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

 


[1]    http://www.alqassam.ps/arabic/sohdaa5.php?id=1707

[2]    http://www.alqassam.ps/arabic/sohdaa5.php?id=1711