עבור לתוכן העמוד
Menu

אמריקה הלאטינית: המקפצה של איראן לחצר האחורית של אמריקה

  מאז שנבחר הנשיא האיראני מחמוד אחמדינג'אד ב-2005, איראן עבדה במרץ לבסס דריסת רגל במדינות אמריקה הלאטינית – בחצר האחורית של ארה"ב. השותפים של הנשיא האיראני בקידום מדיניות זו הם הנשיאים של ונצואלה ובוליביה, שמספקים לו מקפצה לפעילות באמריקה הלאטינית. איראן מנצלת את קשריה הגדלים והאינטרסים המשותפים עם מדינות אמריקה הלאטינית כדי לפרוס שם את כליה המוכרים […]

 

מאז שנבחר הנשיא האיראני מחמוד אחמדינג'אד ב-2005, איראן עבדה במרץ לבסס דריסת רגל במדינות אמריקה הלאטינית – בחצר האחורית של ארה"ב. השותפים של הנשיא האיראני בקידום מדיניות זו הם הנשיאים של ונצואלה ובוליביה, שמספקים לו מקפצה לפעילות באמריקה הלאטינית.

איראן מנצלת את קשריה הגדלים והאינטרסים המשותפים עם מדינות אמריקה הלאטינית כדי לפרוס שם את כליה המוכרים מלוחות השחמט של המזרח התיכון ושל אפריקה. "כלים" אלה כוללים פעילות חתרנית ופרופגנדה, טרור והברחות, ופיתוח של יכולות צבאיות ארוכות טווח. בהקשר זה, היו דיווחים שאיראן מבקשת להקים בסיס טילים בונצואלה, על סף דלתו של "השטן הגדול."

בנוסף לפעילות פלילית וטרור על ידי איראן וחיזבאללה בקרב הבסיס המוסלמי באמריקה הלאטינית, איראן ושליחיה באזור עסוקים גם בפעילות חברתית, תרבותית ודתית נרחבת שמכוונת להפצת המהפיכה האיסלאמית ובעיקר להפצת והצגת האיסלאם השיעי, אף עד לנקודה של המרת אוכלוסיות שונות ברחבי היבשת לשיעה.

התשתית של איראן באמריקה הלאטינית תוכל במקרה הצורך לסייע לאיראן לפעול נגד ארה"ב עצמה או נגד האינטרסים המערביים באמריקה הלאטינית בתסריטים שונים: אם מתקניה הגרעיניים מותקפים על ידי ישראל ו/או ארה"ב, או אם תחושת הבידוד והכיתור גוברת, היא תחפש לפתוח במשברים עם ארה"ב, אולי על מודל משבר הטילים בקובה. בינתיים, איראןמנצלת את הקירבה היחסית לארה"ב כדי לחדור באופן לא חוקי לשטחה (דרך מקסיקו), כמו גם להכין תשתית טרור וחבלה בתוך ארה"ב עצמה.

לתשתיות שאיראן יוצרת – חלקן כבר פעילות ואחרות בתהליך הקמה – תהיה השפעה כפולה אם איראן תצליח להשיג נשק גרעיני ותוכל להפעיל תשתיות אלה תחת הכיסוי של המטריה הגרעינית שלה.

תגובות
1. אמריקה הלטינית קרש קפיצה
ויקטור חיים תורגמן הרצליה (20/06/2011 01:10:47)

2. החיזבאלה כבר בתוך ארה'ב
יוסף אגמון (20/06/2011 23:31:06)