עבור לתוכן העמוד
Menu

פרופורציונאליות במלחמות מודרניות א-סימטריות

תקציר מתוך המאמר Proportionality in Modern Asymmetrical Wars עיקרון הפרופורציונאליות מאפשר לאנשי צבא להרוג אזרחים חפים מפשע, בהינתן העובדה שהמטרות המכוונות של המבצע הם כוחות אויב ולא אזרחים. באוקטובר 1993 במוגאדיש, סומליה, נהרגו יותר מאלף אזרחים מאש אמריקאית. במבצע האווירי נגד סרביה ב-1999, אימץ נאט"ו מדיניות של סיכון אפסי לחייליו. טייסים הטיסו את מטוסיהם בגובה רב […]


תקציר מתוך המאמר 
Proportionality in Modern Asymmetrical Wars

עיקרון הפרופורציונאליות מאפשר לאנשי צבא להרוג אזרחים חפים מפשע, בהינתן העובדה שהמטרות המכוונות של המבצע הם כוחות אויב ולא אזרחים.

באוקטובר 1993 במוגאדיש, סומליה, נהרגו יותר מאלף אזרחים מאש אמריקאית. במבצע האווירי נגד סרביה ב-1999, אימץ נאט"ו מדיניות של סיכון אפסי לחייליו. טייסים הטיסו את מטוסיהם בגובה רב יחסית ומספר ההרוגים בקרב האזרחים היה סביב 500. באפריל 2004, בפאלוג'ה שבעיראק, כוחות ארה"ב ירו כמויות תחמושת עצומות באזור עירוני שהיה ידוע כמאוכלס באזרחים, כדי להגן על חייהם של חיילים אמריקאיים.

בתקיפה האווירית נגד סרביה בשנת 1999, נאט"ו אימץ מדיניות של סיכון אפסי לחייליו. משמעו שהטייסים טסו בגובה רב יחסית, דבר שהגדיל את הסיכון לחיי אזרחים על הקרקע. בתקיפות נאט"ו נהרגו כ-500 אזרחים.

השימוש בכוח בסומליה, קוסובו ועיראק מראה שצבאות מערביים מעוניינים מאוד לשמור על חיי חייליהם ולטובת מטרה זו מוכנים לסכן את חייהם של אזרחים רבים. הם גם רואים אובדן חיים של אזרחים כדבר מקובל בדרך להגשמת מטרותיהם הצבאיות.

אי אפשר לנתק את שאלת הפרופורציונאליות משאלת האחריות: איזה צד יצר את המצב שבו נתונים האזרחים?

ברגע ששחקן לא מדינתי מפנים את העובדה שהאויב שלו מחויב להגנה על אזרחים, אפילו על חשבון פעולות צבאיות, שחקן זה ישתמש באזרחים כמגנים אנושיים שאולי יגנו עליו מפני ההתקפות של האויב. זו בדיוק הטקטיקה שאומצה על ידי חמאס וחיזבאללה.

המבצע של ישראל בעזה מוכיח בבירור שמפקדים ישראליים מילאו אחר הדרישות של פרופורציונאליות. צה"ל דרש ממפקדיו לקחת בחשבון את החוק ההומניטרי הבינלאומי כשהם מתכננים את שלבי המבצע. יועצים משפטיים היו מעורבים בתכנון מבצעים רבים וסיפקו ייעוץ ביחס למטרות מבצעיות ספציפיות. השאלות הנכונות נשאלו, הבדיקות נעשו, והנזק המקרי לאזרחים צומצם ככל הניתן.