עבור לתוכן העמוד
Menu

"אסטרטגיית קוסובו" החד צדדית של הפלסטינים: השלכות על הרשות הפלסטינית וישראל

  תקציר בעברית מתוך: The Palestinians' Unilateral "Kosovo Strategy": Implications for the PA and Israel התנאי המוקדם החדש של מחמוד עבאס, שהקהילה הבינלאומית תכיר בקווי 1967 בגדה המערבית כגבול הפלסטיני החדש, מחזק את ההערכה שהפלסטינים נטשו במידה רבה את הערוץ של יישוב הסכסוך באמצעות משא ומתן ובמקום זאת מקדמים במרץ את הערוץ החד צדדי להקמת מדינה. […]

 

תקציר בעברית מתוך: The Palestinians' Unilateral "Kosovo Strategy": Implications for the PA and Israel

  • התנאי המוקדם החדש של מחמוד עבאס, שהקהילה הבינלאומית תכיר בקווי 1967 בגדה המערבית כגבול הפלסטיני החדש, מחזק את ההערכה שהפלסטינים נטשו במידה רבה את הערוץ של יישוב הסכסוך באמצעות משא ומתן ובמקום זאת מקדמים במרץ את הערוץ החד צדדי להקמת מדינה.
  • פקידים פלסטינים בכירים מציינים כי חד הצדדיות הפלסטינית מעוצבת בדמות ההכרזה החד צדדית של קוסובו בפברואר 2008 על עצמאות מסרביה. התמיכה האמריקאית והאירופאית בהכרזה החד צדדית של קוסובו הובילה את המנהיגות הפלסטינית להחלטה, כי בשלו התנאים הגיאופוליטיים להשגת תמיכה בינלאומית להצעה החד צדדית שלה להקמת מדינה. זאת למרות העובדה שעל פי משפטנים בינלאומיים מובילים, המקרים של קוסובו והרשות הפלסטינית הם שונים מבחינה היסטורית ומשפטית.
  • הפלסטינים מחויבים משפטית לשאת ולתת על פיתרון דו-צדדי עם ישראל. מכיוון שכך, האיומים החד צדדיים הפלסטינים להכריז על מדינה, נדחו עד כה על ידי המעצמות האירופיות וארה"ב.
  • "אסטרטגיית קוסובו" הפלסטינית כוללת קמפיין של דה-לגיטימציה של ישראל השואפת לבודד את ישראל כמדינה מנודה, בעודה תוקעת טריז בין ישראל לארה"ב. הדרישה החד-צדדית הפלסטינית לריבונות תהפוך גם ככל הנראה את הפלסטינים לתובעים הראשיים נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי. למרות שהרשות הפלסטינית אינה מדינה ולכן לא צריך להיות לה מעמד חוקי בפני בית הדין, העצומה שהיא הגישה לבית הדין אחרי מלחמת עזה לא נדחתה על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי.
  • לסיכום, השאיפה הפלסטינית החד צדדית על פי קוי 1947 יכול להימשך, אפילו אם קווי 1967 יאושרו על ידי האו"ם. הכרזת העצמאות של אש"ף ב-1988 התבססה על החלטה 181 של העצרת הכללית של האו"ם, שהכירה בתוכנית החלוקה של 1947 עבור פלסטין, לא בקווי 1967, כבסיס לגבולות של ישראל והמדינה הפלסטינית.