עבור לתוכן העמוד
Menu

שר החוץ לשעבר מאשר כי אולמרט הציע לאבו מאזן ליישב 100 אלף פליטים בישראל

שר החוץ לשעבר, שלמה בן עמי, אישר אתמול בתוכניתם של לונדון וקירשנבאום ידיעה שפירסמנו בבלוג הפורום האסטרטגי בתקופת שיחות אנאפוליס, כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הציע לאבו מאזן ליישב בישראל 100 אלף פליטים מלבנון במהלך עשר שנים. בן עמי אמר, כי שוחח על עניין זה עם אולמרט עצמו. ראש הממשלה לשעבר אמר לו כי מיד לאחר […]

שר החוץ לשעבר, שלמה בן עמי, אישר אתמול בתוכניתם של לונדון וקירשנבאום ידיעה שפירסמנו בבלוג הפורום האסטרטגי בתקופת שיחות אנאפוליס, כי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הציע לאבו מאזן ליישב בישראל 100 אלף פליטים מלבנון במהלך עשר שנים. בן עמי אמר, כי שוחח על עניין זה עם אולמרט עצמו. ראש הממשלה לשעבר אמר לו כי מיד לאחר שהגיש את ההצעה לאבו מאזן, משך אותה בחזרה ולא הציע אותה עוד. על פי הידיעה המקורית, שפורסמה במדור זה, אבו מאזן דחה את הצעתו של אולרמט באומרו, כי מספר הפליטים מלבנון שייושבו בישראל יעמוד על 250 אלף, לפני שאש"ף בא בדברים עם סוריה וירדן לברר את מספר הפליטים שייושבו בישראל מתחומן. מוזר שידיעה כל כך חשובה להבנת השיחות עם הפלסטינים לא הובאה ככותרת ראשית בעיתונות הישראלית. פירוש הדבר, שגם אחרי שישראל תיסוג לגבולות 1967, לא יהיה "סוף הסכסוך" וכי שאלת הפליטים תשאר פתוחה להמשך מו"מ.

כזכור, תומכי הנסיגה לגבולות 1967 קושרים את נכונותם למהלך לשמירה על אופיה היהודי של מדינת ישראל. קשה לראות איך ישמר אופיה היהודי של המדינה אם היא תקלוט בין 100 אלף לחצי מיליון פליטים פלסטינים.

שר החוץ לשעבר הודה כי יש אמת בטענותיו של שר החוץ הנוכחי, אביגדור ליברמן, כי לא ניתן להגיע למצב של "סוף סכסוך" עם הפלסטינים גם אחרי הנסיגה לגבולות 1967, אבל הוא חלק עליו בשאלה אם ישראל צריכה לנתק מגע עם הפלסטינים או להמשיך בשיחות איתם. שר החוץ לשעבר חושב כי עדיף לישראל להמשיך בשיחות על מנת לפחות להגיע לגבול מוכר, שיוכר על ידי העולם והפלסטינים. אבל גם בכך יש ספק גדול, מכיוון שניסיונה של ישראל בנסיגה עד הגבול הבינלאומי המוכר עם לבנון, כאשר קווי 1967 אינם גבול בינלאומי מוכר, לא פתר שום סכסוך גבול עם לבנון ועדיין ישנן דרישות נוספות מישראל. סוריה בכלל רוצה שישראל תחזיר לה שטחים שסוריה עצמה כבשה מישראל ב-1948.

עדותו של השר לשעבר בן עמי חשובה מאוד, מכיוון שאין הוא מדבר כאנליסט מלומד, אלא כמי שהתנסה על בשרו במו"מ עם הפלסטינים בקמפ דיוויד ובטאבה.