עבור לתוכן העמוד
Menu

על ההשתלטות האיראנית על באר הנפט בעיראק וביקור חרירי בדמשק

בסוף השבוע שעבר קרו שני אירועים שצריכים לעורר דאגה לגבי ההתפתחויות במזרח התיכון ולהעביר מסר לישראל: יחידות של משמרות המהפכה האיראניים חצו את גבול עיראקותפסו באר נפט נטושה וראש ממשלת לבנון החדש, סעד חרירי, נסע לדמשק לביקור התפייסות עם המשטר הסורי. שני האירועים האלה מלמדים על התחזקות ציר הרשע במזרח התיכון והתרופפות האמון של המדינות הפרו-מערביות בהנהגה האמריקנית. […]

בסוף השבוע שעבר קרו שני אירועים שצריכים לעורר דאגה לגבי ההתפתחויות במזרח התיכון ולהעביר מסר לישראל: יחידות של משמרות המהפכה האיראניים חצו את גבול עיראקותפסו באר נפט נטושה וראש ממשלת לבנון החדש, סעד חרירי, נסע לדמשק לביקור התפייסות עם המשטר הסורי. שני האירועים האלה מלמדים על התחזקות ציר הרשע במזרח התיכון והתרופפות האמון של המדינות הפרו-מערביות בהנהגה האמריקנית.

אשר לאירועים בעיראק, כעבור כמה ימים נמסר כי אמנם הכוח האיראני נטש את באר הנפט, אבל ידיעות אחרות מצביעות על כך כי הכוח נשאר בתחום עיראק ולא עבר לצידו האיראני של הגבול. פירוש הדבר הוא שאיראן לא מכירה בגבול עם עיראק באזור החוצץ בין השיעים של עיראק לבין השיעים של איראן. כלומר, שכשתבוא "ההתפוצצות הגדולה" במזרח התיכון לא רק אזור המפרץ המאוכלס בשיעים רבים יהיה בעין הסערה, אלא גם האזור השיעי של דרום עיראק, המאוכלס ברובו בשיעים ובו המקומות הקדושים לשיעה, כרבלה ונג'ף.

אשר ליחסי סוריה ולבנון, ראש ממשלת לבנון החדש בעצם "הלך לקנוסה" על מנת לבקש את סליחת בשאר אלאסד על ההתקפות של הסונים הדרוזים והנוצרים בלבנון על המשטר הסורי. זה אירוע שחייב לבייש לא רק את לבנון, אלא את המערב כולו, שאיננו מסוגל לספק הגנה לגורמים הפרו-מערביים בלבנון. הסורים הם החשודים העיקריים ברצח אביו של סעד חרירי, רפיק אלחרירי. ולא זו בלבד שהמערב יזם את ביטול החרם על סוריה, אלא ביקש לתת לסוריה מעמד עדיף בעניינים שונים במזרח התיכון.

ומה הלקח לישראל? המערב לא מסוגל לתת בעתיד ערבויות לשום הסכם בין ישראל לפלסטינים, והסכם שלא יוכל להתקיים בזכות עצמו, עדיף שלא ייחתם. פרשת הגבול בין עיראקלאיראן צריכה להמחיש לנו כי אין דבר כזה גבולות קבע במזרח התיכון. רוב הגבולות במזרח התיכון אינם גבולות מוכרים, לא בין עיראק לאיראן, לא בין סוריה ולבנון, לא במפרץ הפרסי ולא בתימן. אפילו המשא ומתן בין ישראל לסוריה איננו על קביעת הגבול הבינלאומי המוכר בין שתי המדינות, אלא על קיבוע השטח שסוריה כבשה מישראל בשנת 1948 כגבול המוכר. אחרי לקח הנסיגה מלבנון, שהותירה את חוות שבעא כסלע המחלוקת בין ישראל ללבנון, זהו תמרור אזהרה לכך שגם נסיגת ישראל לגבולות של 1948 עם סוריה לא יהיה סוף פסוק לסכסוך גבולות לאחר מכן.