עבור לתוכן העמוד
Menu

למקד את המאבק נגד העוינות השוודית

את הצעת ההחלטה השוודית, שהאיחוד האירופי יכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית יש לראות כפעולה עוינת נגד ישראל. ההצעה דוללה על ידי מדינות חברות אחרות. התנהגותה של שוודיה, שתעמוד בנשיאות האיחוד האירופי עוד כמה שבועות, עלולה לגרות את ישראל לפעולת-נגד המכוונת נגד ממשלת שוודיה. יש מספר סיבות מדוע אסטרטגיה זו (המכוונת נגד הממשלה כולה) […]


את הצעת ההחלטה השוודית, שהאיחוד האירופי יכיר במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית יש לראות כפעולה עוינת נגד ישראל. ההצעה דוללה על ידי מדינות חברות אחרות. התנהגותה של שוודיה, שתעמוד בנשיאות האיחוד האירופי עוד כמה שבועות, עלולה לגרות את ישראל לפעולת-נגד המכוונת נגד ממשלת שוודיה.

יש מספר סיבות מדוע אסטרטגיה זו (המכוונת נגד הממשלה כולה) תהיה שגויה. המסע האנטי-ישראלי מובל על ידי אדם אחד, הוא שר החוץ וראש הממשלה לשעבר, קרל בילדט, הדמות הדומיננטית בממשלה הנוכחית. במקום לשים על הכוונת את כל הממשלה השוודית, יש להתמקד באויב המרכזי של ישראל בקואליציה הנוכחית.

תיק העבודות האנטי-ישראלי של קרל בילדט הוא עניין מוכח. בחודש אפריל השנה, בתכנית ברדיו השוודי, הוא אמר: "ניתן לעשות שלום בלי חמאס באותו אופן שניתן לעשות שלום בלי נתניהו בצד הישראלי". פקיד ישראלי במשרד החוץ הגיב בצורה דיפלומטית: " ברור שהוא לא מבין את ההבדל בין מנהיג ישראלי של מפלגה פוליטית לבין קבוצה העוסקת בטרור ומאיימת על אירופה לא פחות מאשר על ישראל".

רגשותיו האנטי-ישראליים נחשפו בפרשת "התחקיר" של ה'אפטונבלאדט' שהאשים את ישראל בהרג פלסטינים לצורך קצירת אבריהם למטרות סחר באיברים. בילדט סירב לגנות אותו, בטענה שבשוודיה יש חופש עיתונות ולכן הממשלה אינה יכולה לגנות את העתונות. כאשר פורסם כעבור כמה שבועות ב'אפטונבלאדט' מאמר של מנהיג ממפלגת הימין, הדמוקרטים השוודים, ראש הממשלה פרדריק ריינפלדט מצא דרך לגנותו. פתאום, כשישראל לא מעורבת, אפשר לבקר את אותו עיתון.

איליה מאייר, כותב שהחזיק בתפקידים בכירים בקהילה היהודית השוודית, מדווח בבלוג שלו בתדירות גבוהה על התנהגותה השלילית של שוודיה כלפי ישראל. מאייר מציין, כי שוודיה מממנת מתקציבה כמעט את כל התקציב של שישה מליון דולר של הארגון השוודי הקיצוני הפרו-פלסטיני  'פלסטינאגרופרנה'. לארגון הזה יש קשרים שונים המחברים אותו לארגוני טרור. בדו"ח השנתי שלהם, 'פלסטינאגרופרנה' טוען, שבילדט אמר להם כי הוא מסכים איתם בכל נקודה ונקודה בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אבל אסור לשכוח שלישראל יש ידידים רבים בקרב ארבע המפלגות המרכיבות היום את הקואליציה בשוודיה. אלו הן 'המתונים', הנוצרים הדמוקרטים, הליברלים ומפלגת המרכז. הקואליציה הנוכחית נמצאת בפיגור רב בסקרים מאחורי מפלגות האופוזיציה. הבחירות הבאות לפרלמנט ייערכו בספטמבר של השנה הבאה, בעוד עשרה חודשים.

האופוזיציה מורכבת מהסוציאל דמוקרטים, המפלגה הגדולה בשוודיה, הירוקים, ומפלגת השמאל, והיא הרבה יותר עוינת לישראל מהממשלה הנוכחית, כאשר היוצא מהכלל העיקרי הוא קרל בילדט.

מונה סאלין, מנהיגת הסוציאל דמוקרטים, השתתפה בהפגנה אנטי-ישראלית בשטוקהולם בזמן מבצע עופרת יצוקה, שבה הונפו דגלי חמאס וחיזבאללה ודגל ישראל נשרף. חברים בכירים רבים במפלגה השתתפו באירוע ההוא ובאירועים פוליטיים אחרים שנשאו אופי דומה. בנורקופינג נאם מזכיר המפלגה לשעבר לארס סטיירנקוויסט, כשדגל חיזבאללה וצלב קרס מאחוריו. במלמה נאם חבר הפרלמנט לוצ'יאנו אסטודילו ואדם אחר הניף לידו תמונה גדולה של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

יחסה של מונה סאלין לישראל עלול להתפתח באותו כיוון שבו הלך ראש הממשלה השוודי המפורסם ביותר אולוף פלמה. הוא היה ראש הממשלה המערב-אירופי הראשון שכינה את ישראל מדינה נאצית.

בשנים האחרונות החמיצה ישראל את ההזדמנות להתעמת עם הממשלה הנוכחית בעניינים רבים הנוגעים לפעילות אנטי-ישראלית. כך, למשל, לגבי הסבסוד הממשלתי שמקבלים גופים יצרני-שנאה אנטי-ישראלית, תופעה שנשארה מימי הממשל הסוציאל דמוקרטי. עתה, כשהבחירות באופק, מוטב להתמקד בהתקפות על קרל בילדט ולרדת מהממשלה.

אם הקואליציה הנוכחית, המונהגת על ידי 'המתונים', בכל זאת תשאר בשלטון, תהיה הזדמנות להעלות מחדש את הבעיות האלה במטרה לפתור אותן במהלך ארבע השנים הבאות. אם הסוציאל דמוקרטים ינצחו בבחירות, יהפכו העימותים הבלתי פוסקים עם שוודיה לתופעה בלתי נמנעת. על אחת כמה וכמה מכיוון שבפעם הראשונה עתידות מפלגות הירוקים והשמאל להשתתף בממשלה.