עבור לתוכן העמוד
Menu

האם חיזבאללה השתנה? הועידה הכללית השביעית של חיזבאללה והאידיאולוגיה המתמשכת של התנגדות

לקמן נקודות מתורגמות מתוך המסמך:  Has Hizbullah Changed? The 7th Hizbullah General Conference and Its Continued Ideology of Resistance ישנם חוקרים מערביים, המאמינים כי מסמך העקרונות הפוליטי שפורסם בועידה הכללית השביעית של החיזבאללה בסוף נובמבר 2009 מייצג שינוי ייסודי במדיניות החיזבאללה. בעוד שהקשר שלה לאיראן כמקור הסמכות האולטימטיבי לא הוזכר במסמך זה או מסמכים פוליטיים […]


לקמן נקודות מתורגמות מתוך המסמך:

 Has Hizbullah Changed? The 7th Hizbullah General Conference and Its Continued Ideology of Resistance

ישנם חוקרים מערביים, המאמינים כי מסמך העקרונות הפוליטי שפורסם בועידה הכללית השביעית של החיזבאללה בסוף נובמבר 2009 מייצג שינוי ייסודי במדיניות החיזבאללה.

בעוד שהקשר שלה לאיראן כמקור הסמכות האולטימטיבי לא הוזכר במסמך זה או מסמכים פוליטיים קודמים, קשר זה – שהוא שייך לעצם מהותה של חיזבאללה – הופיע ב"מכתב פתוח" משנת 1985, שנותר המניפסט המייסד של חיזבאללה וממשיך להוות הבסיס האידיאולוגי של התנועה.

ההקדמה למסמך האחרון מתארת את נסיגתה של ארה"ב ממעמד של מעצמת על יחידה ואת היחלשות העוצמה האמריקאית בכל העולם. לאור שינויים גלובאליים אלו, מציע חיזבאללה את התנגדותו לישראל ולארה"ב כמודל לחיקוי בכל העולם.

ההתעקשות הנמרצת של חיזבאללה לכך שתחזיק צבא משלה שלא יהיה תחת סמכות המדינה, אלא ישמש כנציג של מנהיג איראן בלבנון, שם ללעג את הסעיפים במסמך הפוליטי המתייחסים לכך שלבנון היא המולדת הנצחית. יתר על כן, באמצעות בניית מערכת הדומה למדינה, שמקבילה לזאת של המדינה הלבנונית ומסתמכת על סיוע ומימון מאיראן וסוריה, חיזבאללה לא תורם לחיזוקה של לבנון.

החלטת ממשלת לבנון להכיר בקיום הלגיטימי המתמשך של המיליציה החמושה של חיזבאללה מדגימה כי יותר מאשר החיזבאללה עבר תהליך של "לבנוניזציה",  לבנון עברה תהליך של "חיזבאלליזציה".

הצעד של חיזבאללה לכאורה לעבר פרגמטיזם מבוסס במידה רבה על החלטה איראנית ליצור אווירה חדשה בלבנון, שתאפשר לה לפעול ללא הפרעות. איראן מבקשת לייצר דממה מוחלטת בזירה הלבנונית, כדי לאפשר לחיזבאללה לבנות מחדש את היכולות האסטרטגיות שלו בלבנון (כולל טילים טילים ארוכי טווח), על מנת לעשות בהן שימוש בזמן שיקבע על ידי טהראן.

תת-אלוף (במיל') ד"ר שמעון שפירא הוא עמית מחקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.