עבור לתוכן העמוד
Menu

על הגברת הפעילות הדיפלומטית של סעודיה כתוצאה ממצוקתה

התקרבות בין סעודיה לסוריה בשבועות האחרונים אנו עדים להתגברות הפעילות הדיפלומטית הסעודית. ההיבט המסקרן ביותר הוא ההפשרה ביחסיה של הממלכה עם סוריה. בתחילת השבוע הגיע הנשיא אסד לביקור מפתיע בג'דה, שם השתתף בחנוכתה של האוניברסיטה החדשה למדעים על שם המלך עבדאללה ונועד עם המלך. לנסיעתו של אסד קדם ביומיים ביקור דיסקרטי של הנסיך עבד אלעזיז […]

התקרבות בין סעודיה לסוריה

בשבועות האחרונים אנו עדים להתגברות הפעילות הדיפלומטית הסעודית. ההיבט המסקרן ביותר הוא ההפשרה ביחסיה של הממלכה עם סוריה. בתחילת השבוע הגיע הנשיא אסד לביקור מפתיע בג'דה, שם השתתף בחנוכתה של האוניברסיטה החדשה למדעים על שם המלך עבדאללה ונועד עם המלך. לנסיעתו של אסד קדם ביומיים ביקור דיסקרטי של הנסיך עבד אלעזיז בן עבדאללה , אחד מבניו של המלך ויועצו הבכיר. יש המעריכים שהוא העביר לנשיא הסורי הצעות פשרה בנושא הלבנוני, שעיקרן כנראה התגמשות דרישות האופוזיציה הפרו סורית במהותה לגבי הקמת הממשלה על ידי סעד אלחרירי. סעד אלחרירי מנסה מזה ארבעה חודשים להקים ממשלה בעקבות הבחירות שהתקיימו ב-7/6 , אך נתקל בדרישות מופרזות מצד חיזבאללה ובן בריתו המנהיג הנוצרי מישל עאון.

בעקבות מפגש הפסגה הסעודי-סורי, הודיעו שתי המדינות על מינוי שגרירים חדשים: עבדאללה אלעיפאן מונה לשגריר סעודיה בדמשק ודר' מהדי דחלאללה שגריר סוריה בריאד. דחלאללה, המקורב לנשיא אסד, כיהן כשר ההסברה והיה גם העורך הראשי של בטאון מפלגת הבעת'.

אלה מהלכים דיפלומטים משמעותיים, אשר נועדו כנראה לסיים תקופה בת חמש שנים של יחסים קרירים בין שתי המדינות, בעקבות ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אלחרירי ב-2004  ומעורבותה המשוערת של סוריה בפשע. חרירי האב היה מקורב מאד למשפחת המלוכה הסעודית ורציחתו נחשבה כפגיעה במלך עצמו. בהמשך התקרבה סעודיה למצרים ושתי המדינות פעלו לבודד את סוריה בשיתוף עם האיחוד האירופי וארה"ב  – מה שהביא לקבלת החלטה 1559 של מועבי"ט ב-2005 ,שאילצה את סוריה להסיג את צבאה מלבנון, ולהקמת בית דין בינלאומי לחקירת רצח חרירי ושפיטת החשודים, כאשר כל האצבעות מופנות לדמשק. עם זאת, סוריה המשיכה את מעורבותה בארץ הארזים באמצעות גורמים פרו סורים כגון המפלגה הסוציאלית הסורית, חיזבאללה ואחרים.

נראה שמגעים סעודיים ראשוניים עם סוריה התחילו כבר בפסגת כוויית בינואר השנה ולאחר מכן לקראת הבחירות בלבנון ומיד לאחריהן, כאשר התברר שחיזבאללה ובני בריתו הפסידו מול הברית בין הסונים לנוצרים בהנהגת סעד אלחרירי, שבידו הופקדה הרכבת הממשלה החדשה. סעודיה ביקשה להרגיע את המצב ולמצוא מכנה משותף ערבי שיאפשר הקמת ממשלה יציבה בבירות העמידה מול החדירה האיראנית. חשיפת  תא המחבלים של חיזבאללה לפני כמה חודשים שפעל במצרים פגעה במהלכים אלה. בעוד סעודיה מוסיפה ללחוץ על סוריה, נראה שמצרים משכה את ידה בהמתינה לתוצאות המשפט המתנהל נגד פעילי התא של חיזבאללה.

סעודיה מעריכה עתה שהנתק עם סוריה גורם לה נזק והיא סבורה שחידוש הדיאלוג עמה יכול להפחית את המתיחות באזור ובזירה הערבית עצמה ולקדם את שיתוף הפעולה מול איראן.

הכל ממתינים אפוא למהלכים הבאים: ביקור אפשרי של מלך סעודיה בכבודו ובעצמו בדמשק ואולי אף ביקור של סעד אלחרירי בבירה הסורית, לפני או מייד לאחר הקמת הממשלה. מימושם של אחת מהאפשרויות הללו יאשר כי סעודיה וסוריה אכן הגיעו להבנה מסוימת. מכל מקום, בלבנון גברה האופטימיות ונציגי מפלגות הרוב והאופוזיציה אמרו בראיונות לתקשורת ביומיים האחרונים כי סביר שהממשלה תוקם תוך שבועיים.

פעילותה של סעודיה נגד התחמשות איראן בטילי הגנה רוסיים

התזוזה במשולש סעודיה – סוריה  לבנון אינו אלא צד אחד של הפעילות הסעודית. סעודיה הובילה בשבועות האחרונים את מדינות ערב בסירובן ליישם מחוות נורמליזציה כלפי ישראל על פי בקשתו של הנשיא אובמה. נציגים סעודים בדרגים העליונים ביותר הודיעו כי נורמליזציה עם ישראל תיכון רק אחרי שהיא תחתום על הסכם שלום עם הפלסטינים על בסיס היוזמה הסעודית/ערבית, שאינה מקובלת על ישראל.

מאידך, התקשורת המערבית דיווחה כי סעודיה תאפשר מעבר של מטוסי ישראל בדרכם להפציץ את מתקני הגרעין באיראן, מה שהוכחש מייד בריאד. מקור מערבי אחר טוען שסעודיה לוחצת על רוסיה להימנע מאספקת מערכת הטילים המודרנית אס. 300 לאיראן ומציעה בתמורה לרכוש ממנה מערכת טילים משוכללת יותר – אס. 400, כדי להגן על שטחה נגד איראן. בהתחשב שמחירה של המערכת אס. 400 כפול ממחיר המערכת אס 300  (750 מילון דולר מול מיליארד וחצי דולר), סבורים הסעודים שהצעתם תפצה את הרוסים על ביטול העסקה עם איראן. בינתיים לידיעות אלה אין אישור ממקורות אחרים, אך נראה שסעודיה אכן מוטרדת מהאיום האיראני ומנסה לפעול בדרכים דיסקרטיות לנטרולו.

ניסיונה של סעודיה לשפר את תדמיתה הקיצונית

סעודיה, אשר צריכה לחפות על היותה מדינה דיקטטורית הנשלטת ע"י משפחה אחת ועל בסיס הסכם עם הממסד הווהאבי, ממסד קיצוני ביותר של האסלאם המגביל בצורה חמורה את פעילות האישה ומעכב את התפתחותה הכלכלית חברתית של המדינה, גם אינה מזניחה את מערכת יחסי הציבור שלה. במטרה לכסות ככל שאפשר על מצב עגום זה, יצא מלך סעודיה ביוזמתו לקיים "דיאלוג בין-דתי והשפעתו על קידום ערכים אנושיים". הסיבוב השלישי של דיאלוג זה נפתח ב-30/9 בג'נבה תחת חסותו של רודולף מירז, נשיא יו"ר הפדרציה השווייצית (נשיא תורן של שווייץ). בכנס, המאורגן על ידי האגודה האסלאמית העולמית (ארגון סעודי המפיץ את דת האסלאם בעולם והבונה מאז 1961 מסגדים ומרכזי תרבות אסלאמיים), משתתפים 200 אנשי דת והוגים מרחבי העולם והם דנים בערכי המוסר של החברה האנושית, בתפקיד התקשורת ובפתרון סכסוכים והשפעת הדת על נושאים אלה ורפורמות בחברה האנושית. מיותר לציין שכל הנושאים האלה אסורים לדיון בסעודיה הווהאבית, אך נראה שהעולם אוטם את עיניו ואוזניו ומעדיף להתעלם מן המציאות, מתוך אשליות כי דיונים כאלה ישנו את המציאות ההולכת והמתעצמת של ההתנגשות עם האסלאם.


מצוקתה של סעודיה

סעודיה נמצאת במצוקה. כמדינה סונית אדוקה השומרת על שני המקומות הקדושים של האסלאם, מכה ומדינה, היא מוצאת את עצמה מאוימת על ידי איראן השיעית, החותרת לכפות את מהפכתה האסלאמית על מדינות האזור. סעודיה ומדינות המפרץ נמצאות בקו החזית הראשון מול איראן ועדיין אינן יודעות מאיפה תבוא ישועתן: האם משיתוף פעולה ערבי שסיכוייו קטנים? מארה"ב של אובמה, שמנסה לפייס את איראן? או אולי מישראל – הס מלהזכיר – אשר אולי תפציץ את מתקני הגרעין של איראן?. נראה שאלה הם ההסברים לפעילותה המתגברת של סעודיה, כאשר התוצאות רחוקות מלהיות ברורות.