עבור לתוכן העמוד
Menu

התקרבותה של טורקיה לתנועת אחים המוסלמים: מתכון להגברת חוסר היציבות בעולם הערבי

אתר אינטרנט ירדני פרסם אתמול דברים שאמר מנהיג חמאס ח'אלד משעל בדמשק בפורום של ארגוני הסירוב ובו הביע תקווה שטורקיה תחדש את "המורשת העות'מאנית" בירושלים. הדברים האלה שופכים אור חדש על טיב המגעים שמנהלת ממשלת טורקיה עם חמאס בפרט ועם תנועת האחים המוסלמים בכלל, ויש בה כדי להצביע על מגמות מדיניותה של טורקיה במזרח התיכון. שר החוץ של טורקיה, אחמט דבוטוגלו, הידוע בתפיסותיו […]

אתר אינטרנט ירדני פרסם אתמול דברים שאמר מנהיג חמאס ח'אלד משעל בדמשק בפורום של ארגוני הסירוב ובו הביע תקווה שטורקיה תחדש את "המורשת העות'מאנית" בירושלים. הדברים האלה שופכים אור חדש על טיב המגעים שמנהלת ממשלת טורקיה עם חמאס בפרט ועם תנועת האחים המוסלמים בכלל, ויש בה כדי להצביע על מגמות מדיניותה של טורקיה במזרח התיכון. שר החוץ של טורקיה, אחמט דבוטוגלו, הידוע בתפיסותיו ה"ניאו עות'מאניות" , קיים שורה של פגישות עם ח'אלד משעל ובמקביל דבריו של מנהיג חמאס מעידים, כי התנועה מאמצת את התפיסות ה"ניאו עות'מאניות" של ממשלת טורקיה. מפלגתו של ארדואן, "מפלגת הצדק והפיתוח", הולכת ומתגלה ככזו המזדהה עם תנועת האחים המוסלמים העולמית. יתר על כן, תפיסותיה ה"ניאו עות'מאניות" שמתבררות רק עכשיו, מייצבות אותה בזרם הקיצוני ולא בזרם המתון בקשת התנועות האסלאמיות המשתייכות לאחים המוסלמים. עד כה הסתירה הממשלה את השתייכותה הרעיונית לאחים המוסלמים וכעת הדברים מתגלים. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מתברר כמי שמזדהה עם הקו של חמאס לקשור קשר אסטרטגי דווקא עם איראן ולא עם הממשלות הסוניות הפרו-אמריקאיות.  חימום הקשרים עם איראן וביקורו בטהראן, מעצימים את הקשר שלחמאס עם המעצמה השיעית. גם הקשרים המיוחדים של טורקיה עם קטר, הקרובה לחמאס ולאיראן, מצביעים על אותה מגמה.

על מדינות ערב הסוניות להיות מוטרדות מן המגמה הזאת, שכן בחישתה של טורקיה בענייני העולם הערבי מעצימות דווקא את התנועות הקוראות תיגר על היציבות, המסתמכת על גבולות מדינות ערב על פי הסכמי סייקס-פיקו שנקבעו בתום מלחמת העולם הראשונה בידי צרפת ובריטניה על חורבות האימפריה העות'מאנית. דברי משעל על "המורשת העות'מאנית" בירושלים הם גם קריאת תיגר על מעמדה של ירדן. גם מצרים, המעצמה הערבית המובילה במזרח התיכון, צריכה להיות מוטרדת ממעורבותה הגוברת של טורקיה בעולם הערבי.