עבור לתוכן העמוד
Menu

דפוס הפעולה העות'מאני של טורקיה, כפי שבא לידי ביטוי ביחסיה עם סוריה

בהסכם החדש בין סוריה לטורקיה ישנו פרט אחד שלא שמו לב אליו, שעשוי לשפוך אור על כל המהלך: טורקיה ויתרה לסוריה על הצורך שאזרחיה יזדקקו לויזות כאשר הם נכנסים לטורקיה, ולהפך. זהו מהלך מאוד נדיר במזרח התיכון. למעשה, כל מדינות ערב שומרות על זכות הוויזה, כולל במעבר של ערבים בין מדינה ערבית אחת לשנייה. מה פירוש הדבר? […]


בהסכם החדש בין סוריה לטורקיה ישנו פרט אחד שלא שמו לב אליו, שעשוי לשפוך אור על כל המהלך: טורקיה ויתרה לסוריה על הצורך שאזרחיה יזדקקו לויזות כאשר הם נכנסים לטורקיה, ולהפך. זהו מהלך מאוד נדיר במזרח התיכון. למעשה, כל מדינות ערב שומרות על זכות הוויזה, כולל במעבר של ערבים בין מדינה ערבית אחת לשנייה. מה פירוש הדבר? שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטוגלו, ידוע בטורקיה כאיש המוביל את הקו הקרוי "ניאו-עות'מאניזם". הקו הזה דוגל בשיבתה של טורקיה למעמדה בתקופת האימפריה העות'מאנית. דבוטוגלו הציג את משנתו כניסיון לאזן בין רצונה של טורקיה להשתלב במערב ובין שיבתה למזרח, אבל ביטול הצורך בוויזות בין סוריה לבין טורקיה והסמל של טקס החתימה על ההסכם, שבו נראים הכוכבים של סוריה ושל טורקיה משלימים אלה את אלה, פותח פתח להנחה כי הדגש האמיתי של מדיניות החוץ החדשה היא שיבה להדר של האימפריה העות'מאנית, אפילו על חשבון הקשרים עם המערב. מהלך זה מתרחש במקביל להנחה שהולכת ומתבהרת לטורקים והיא שמערב אירופה לא רוצה לשלב אותה בתוכה.

את המהלך של ביטול הוויזות צריך להבין כמהלך אידיאולוגי, משום שהוא טומן בחובו סכנות פוטנציאליות. בתקופת האימפריה העות'מאנית היה מעבר חופשי לאזרחי כל העמים. יותר מזאת, באותה תקופה לא הוכרו עמים כעמים, אלא הנתינים הוגדרו על פי השתייכותם הדתית. בכך מתקרבת טורקיה לתפיסות של התנועות הפאן-אסלאמיות הפונדמנטליסטיות, השוללות את הגבולות בין מדינות ערב, שנקבעו על פי הסכמי סייקס- פיקו על חורבותיה של האימפריה העות'מאנית.

אם כך, טורקיה של ארדוגאן מנסה להחזיר את גלגלי ההיסטוריה אחורנית לתקופה שלפני המהפכה החילונית המודרנית של כמאל אתאטורק. הצבא הטורקי, בעל הנטייה הבסיסית הפרו-אמריקנית, יושב כעת בשקט, מכיוון שהוא סבור כי ארה"ב רואה בעין יפה את התחזקות מעמדה של טורקיה כמעצמה מוסלמית מתונה. אך אין לדעת אם הצבא, כשומר החוקה החילונית של אתאטורק, ימשיך לשבת בשקט, אם הקו הניאו-עות'מאני ימשיך ויתחזק.