עבור לתוכן העמוד
Menu

רמת הגולן –ההבטחות שלא ניתנו

השגת שלום אמיתי בין ישראל לסוריה היא מטרה ראויה לשבח אשר עשויה להוות את אבן הפינה ליציבות אזורית. למרבה הצער, בניסיון לטעון לטובת הסכם ישראלי-סורי, ריצ'רד האס ומרטין אינדיק (Foreign Affairs, ינואר/פברואר, 2009) מפרשים בצורה מוטעית את ההצעות שהגיש לסוריה ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במהלך תקופת כהונתו, מ- 1996 ל-1999. השניים טוענים שנתניהו הציע […]


השגת שלום אמיתי בין ישראל לסוריה היא מטרה ראויה לשבח אשר עשויה להוות את אבן הפינה ליציבות אזורית. למרבה הצער, בניסיון לטעון לטובת הסכם ישראלי-סורי, ריצ'רד האס ומרטין אינדיק (Foreign Affairs, ינואר/פברואר, 2009) מפרשים בצורה מוטעית את ההצעות שהגיש לסוריה ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במהלך תקופת כהונתו, מ- 1996 ל-1999. השניים טוענים שנתניהו הציע לנשיא הסורי חאפז אל אסד "נסיגה ישראלית מלאה מרמת הגולן".

טענה זו פשוט איננה נכונה. למעשה, ב- 1996 נתניהו ביקש ממזכיר המדינה האמריקאי, וורן כריסטופר, להבהיר שההצהרות ההיפותטיות שהשמיע יצחק רבין, ראש הממשלה המנוח, בדבר נסיגה מהגולן – שנודעו בקרב חוגים דיפלומטיים כ"פיקדון רבין" – לא יחייבו את מדינת ישראל. שנינו נשלחנו לוושינגטון על מנת להבטיח את ההבנה הזו, אותה השגנו אחרי סדרת פגישות עם הדרגים הגבוהים ביותר בממשל קלינטון. איתמר רבינוביץ', לשעבר השגריר הישראלי בארה"ב, אשר עמד בראש צוות המגעים של רבין עם הסורים, מאשר בספרו סף השלום כי כריסטופר כתב במכתב לנתניהו שמממשלתו אינה מחויבת בשום צורה לתכני המהלכים הדיפלומטיים שהתנהלו קודם לכן.

יתרה מזאת, ב- 1998, בעת שנתניהו החליף מסרים עם אסד באמצעות רונלד לאודר, נתניהו לא הסכים בשום שלב לסגת מרמת הגולן, כפי שטוענים האס ואינדיק. בתום היוזמה הזו, אסד אכן ביקש מנתניהו מפה שתשרטט במדויק את היקף הנסיגה הישראלית העתידית מרמת הגולן. אין ספק שהשפה בה נעשה שימוש במהלך המגעים בין ירושלים לדמשק לא השביעה את רצונו של המנהיג הסורי, ששאף לכונן ריבונות סורית ממש על קו החוף של הכנרת. נתניהו סירב לספק מפה של הנסיגה, ובטח שלא את קו הגבול בו אסד היה מעוניין. בתום המגעים, אסד שאל שוב איך נתניהו רואה את קו הגבול העתידי בין ישראל לסוריה ביחס לקווי 1967. הוא רצה לדעת עד כמה יימתח מזרחה הקו הסופי: "עשרות מטרים, מאות מטרים או מה?". תשובתו של נתניהו, שהועברה לדמשק, הייתה שהגבול יסומן "כמה מיילים" מזרחה (רוחבה של רמת הגולן כולה עומד על 12 מיילים). בעקבות תשובתו של נתניהו, החליט אסד להפסיק את המגעים עם ישראל.

לנתניהו היו עוד סיבות לנקוט את העמדה הזו ולא לחשוף את ישראל לסיכונים הטמונים בנסיגה מלאה מרמת הגולן. בשנת 1975, הנשיא האמריקאי ג'ראלד פורד כתב לרבין שלמרות שארה"ב טרם נקטה עמדה בנוגע לקווי הגבל הסופיים של ישראל, בעת שתעשה זאת היא "תעניק משקל רב להישארותה של ישראל על רמת הגולן". במהלך שנות ה- 90, הממשלים האמריקאים שבו והבטיחו לממשלות ישראל שההתחייבויות שהביעה וושינגטון במכתב פורד יכובדו.

רמת הגולן עודנה מהווה קו הגנה חיוני עבור ישראל. יציבותו של גבולה הצפוני של ישראל עם סוריה נובעת בחלקה מהעובדה שכוחות צה"ל מוצבים כרגע ברמת הגולן ולא בעמק שלמרגלותיה.

ד"ר דורי גולד, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ויועץ למדיניות חוץ של רה"מ בנימין נתניהו.

תא"ל (מיל.) שמעון שפירא, לשעבר מזכיר צבאי של רה"מ בנימין נתניהו.