עבור לתוכן העמוד
Menu

המתיחות הגוברת בפתח לקראת כינוס הוועידה הכללית

המתקפה חסרת התקדים של פארוק קדומי על מחמוד עבאס העלתה את רמת המתח הגבוהה ממילא סביב כינוס ועידת הפתח, האמורה להיערך בראשית החודש הבא בבית לחם. הבעיות ההולכות וגוברות בפתח מעלות את החשש מפני כניסת החמאס לגדה המערבית. פארוק קדומי, מי שנחשב לסגנו של אבו מאזן באש"ף, פתח לאחרונה במתקפה חסרת תקדים על יו"ר הרשות הפלסטינית והאשים אותו ואת […]

המתקפה חסרת התקדים של פארוק קדומי על מחמוד עבאס העלתה את רמת המתח הגבוהה ממילא סביב כינוס ועידת הפתח, האמורה להיערך בראשית החודש הבא בבית לחם. הבעיות ההולכות וגוברות בפתח מעלות את החשש מפני כניסת החמאס לגדה המערבית.

פארוק קדומי, מי שנחשב לסגנו של אבו מאזן באש"ף, פתח לאחרונה במתקפה חסרת תקדים על יו"ר הרשות הפלסטינית והאשים אותו ואת מוחמד דחלאן בהשתתפות בקנוניה עם ישראל וארצות הברית לחסל את מנהיג אש"ף המנוח, יאסר ערפאת. הכרזתו של קדומי העלתה את רמת המתח סביב כינוס ועידת הפתח, האמורה להיערך בראשית החודש הבא בבית לחם. ייתכן כי ההכרזה לא תשפיע על עצם כינוס הוועידה, אבל היא מהווה התרת דם ומגבירה את החששות בקרב הפתח מפני פתיחתה של מערכת חיסולים.

לוועידת הפתח נודעת משמעות החורגת מענייניהם הפרטיים של הפלסטינים. נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, אף ממתין עם תכניתו המדינית למזרח התיכון עד אשר יתבררו תוצאותיה של הוועידה. אובאמה מקווה שניצחון "הדור הצעיר" בוועידת הפתח יכשיר את "האגף הפרגמטי" לעמדות הנהגה, ויכריח את ישראל לשתף פעולה עם תכנית השלום.

עם זאת, בחינת העובדות סביב ועידת הפתח לא יכולה לעודד את תקוותיו של אובאמה לתוצאות חיוביות. גם בלי המתיחות שנוצרה סביב הכרזת קדומי, ההכנות לוועידה התנהלו בצליעה. למעשה, חוץ מקביעת מספר הצירים, מקום הכינוס ומועד הכינוס, לא הוסכם דבר. אדרבא, נראה כי הוויכוחים רק הולכים ומתעצמים.

כך, למשל, סוגיית מספר הצירים (1550) מהווה בעיה קשה. מספר הצירים שנבחרו במחוזות הבחירה של הפתח עומד על כמה אלפים, ולפיכך צירים רבים שנבחרו לא יוכלו להשתתף בוועידה, והם אינם צפויים לקבל העדפת צירים אחרים על פניהם. בנוסף על כך, יש כוונה להכניס מספר צירים שכלל לא התמודדו בפריימריס על חשבון צירים שנבחרו במחוזות.

בעיה קשה אחרת היא הפרוגרמה של התנועה. ארצות הברית לוחצת בכיוון של ביטול סעיף "המאבק המזוין", שהוא המוטו המקודש של הפתח. רוב הצירים מתנגדים לכך, כמובן. על פי הצעת פשרה שהועלתה, המונח "המאבק המזוין" יוחלף במונח "המאבק על כל צורותיו", המקפל בתוכו את המאבק המזוין ואת הסיסמא שטבע סלאם פיאד ("אינתיפאדה של שלום"). האמריקאים מעדיפים את הנוסח הזה.

אם כל הסוגיות לעיל לא ייפתרו עד מועד כינוס הוועידה, ומן הסתם הן לא ייפתרו, יצטרך אבו מאזן לדחות את הוועידה. אם הוא לא יעשה זאת, הויכוחים המתנהלים כרגע מאחורי הקלעים יפרצו לעיני כל מול כלי התקשורת העולמית ותנועת הפתח תסיים את תפקידה.

עם היעלמות תנועת הפתח מהזירה הפוליטית, תיפתח עבור החמאס דלת הכניסה לגדה המערבית. הסכנה שכך יקרה גדולה מציפיותיו של אובאמה כי תנועת הפתח תפתח לו הדלת לתהליך שלום.