עבור לתוכן העמוד
Menu

שלוש שנים לחטיפת גלעד שליט: יש לחתור לעסקה מבלי להתחשב ברמאללה

במסגרת המו"מ לשחרור גלעד שליט, ממשלת קדימה לקחה בחשבון את האינטרסים של הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן וסלאם פיאד ודאגה שלחמאס לא יהיה הישג גורף בעסקה עצמה. נכון לעכשיו, רמאללה כבר לא רואה עצמה בעלת ברית של ממשלת ישראל. אם ישראל תנקוט בשורה של צעדים שיהלמו את האינטרסים שלה, מבלי להתחשב ברמאללה, ייתכן כי יהיה סיכוי לקדם את העסקה. […]

במסגרת המו"מ לשחרור גלעד שליט, ממשלת קדימה לקחה בחשבון את האינטרסים של הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן וסלאם פיאד ודאגה שלחמאס לא יהיה הישג גורף בעסקה עצמה. נכון לעכשיו, רמאללה כבר לא רואה עצמה בעלת ברית של ממשלת ישראל. אם ישראל תנקוט בשורה של צעדים שיהלמו את האינטרסים שלה, מבלי להתחשב ברמאללה, ייתכן כי יהיה סיכוי לקדם את העסקה.

במלאת שלוש שנים לחטיפתו של גלעד שליט, שב ומתעורר מסע ההערכות והספקולציות לגבי השלמת העסקה לשחרורו. יש לציין כי עסקת שליט עם חמאס שונה מהעסקאות שעשתה ישראל עם חזבאללה ועם ארגונו של אחמד ג'יבריל בזמנו. בעוד המגעים עם חזבאללה עסקו אך ורק בפרטי חילופי השבויים, העסקה מול חמאס עמוסה לעייפה בעניינים נוספים המכבידים על השלמתה.

מן הבחינה הזאת, דבר לא השתנה באופי המו"מ מאז תקופת ממשלת קדימה. לישראל ולמצרים יש אינטרסים הקשורים לחמאס ובחמאס עצמו, כמו פתיחת מעברי הגבול, ההתפייסות הפנים-פלסטינית והעמקת התהדייה. כל נושא ונושא הוא סיפור בפני עצמו המכביד על מימוש העסקה, שהיא קשה כשלעצמה בגלל דרישותיו הגבוהות של החמאס.

בעניין המעברים, למשל, לא השתנה דבר. חמאס דורש להפוך את מעבר רפיח למעבר העיקרי לעזה, ואת המעברים לישראל להפוך למעברים משניים. לעומת זאת, בישראל ובמצרים תופסים את סדר העדיפויות באופן הפוך: המעברים לישראל הם העיקר, בעוד מעבר רפיח אמור להיות משני. לעניין זה נכרך הסכם המעברים מתקופת קונדוליזה רייס, המחייב הצבת משקיפים אירופיים, ניהול מעבר רפיח על ידי אבו מאזן ושליטה של אנשי מוחמד דחלאן במעברים האחרים.

חמאס, מצדו, מתקשה לחזור לסטטוס קוו אנטה מלפני השתלטותו על עזה. מצרים חותרת עכשיו להקמת ועדה מתאמת בין עזה לגדה שבראשה יעמוד אבו מאזן. מנגד, חמאס מוכן לקבל את עקרון הוועדה המתאמת, אבל מתנגד לכך שאבו מאזן יעמוד בראשה. שלל הבעיות הללו מונחות על השולחן עוד בטרם נכנסים לפרטי חילופים השבויים עצמם.

גם ההתפתחויות הנוכחיות באיראן עלולות להשפיע לרעה על מצב המו"מ לשחרורו של שליט. איראן עלולה להסלים את מעורבותה במזרח התיכון על מנת לייצא את קשייה לעולם הערבי. פירוש הדבר הוא שהיא עשויה להטיל וטו על התיווך המצרי בעסקת שליט.

מצד שני, יכול להיות שנפתח שביב תקווה מכיוון אחר. במסגרת המו"מ לשחרור שליט, ממשלת קדימה לקחה בחשבון גם את האינטרסים של הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזןוסלאם פיאד ודאגה שלחמאס לא יהיה הישג גורף בעסקה עצמה. נכון לעכשיו, רמאללה כבר לא רואה עצמה בעלת ברית של ממשלת ישראל. לפיכך, ישראל יכולה לראות עצמה חופשייה להגיע להסכם שלא יביא בחשבון את האינטרסים של ה"שותפה" מרמאללה. אינדיקציה לכיוון הזה ניתנה השבוע עם שחרורו מן הכלא הישראלי של עזיז דוויק, מי שעל פי החוקה הפלסטינית משמש כממלא מקומו של אבו מאזן.

סביב שחרורו של דוויק נפוצו שמועות על הסכם קרוב בין ישראל לחמאס, אולם, כאמור, הקשיים עדיין מרובים. עם זאת, אם ישראל תנקוט בשורה של צעדים שיהלמו את האינטרסים שלה, מבלי להתחשב ברמאללה, ייתכן כי בשלב אחר יהיה סיכוי לקדם את העסקה. יש לקוות כי הדבר לא ייקח עוד הרבה זמן.