עבור לתוכן העמוד
Menu

האסלאם דוחה את ידו המושטת של אובאמה

בנאומו הפרוגרמטי הגדול בדמשק בשבוע שעבר, מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, לא רק דחה את ידו המושטת של ברק אובאמה לאסלאם, הוא אף הציב את מדיניותו הכוללת של אובאמה כלפי המזרח התיכון מול אתגרים גדולים. בכך הצטרף משעל לנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, שדחה גם הוא את מדיניות הדיאלוג האמריקאית כלפי איראןוהאסלאם. בנאומו הפרוגרמטי הגדול בדמשק בשבוע שעבר, […]

בנאומו הפרוגרמטי הגדול בדמשק בשבוע שעבר, מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, לא רק דחה את ידו המושטת של ברק אובאמה לאסלאם, הוא אף הציב את מדיניותו הכוללת של אובאמה כלפי המזרח התיכון מול אתגרים גדולים. בכך הצטרף משעל לנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, שדחה גם הוא את מדיניות הדיאלוג האמריקאית כלפי איראןוהאסלאם.

בנאומו הפרוגרמטי הגדול בדמשק בשבוע שעבר, מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, לא רק דחה את ידו המושטת של ברק אובאמה לאסלאם, הוא אף הציב את מדיניותו הכוללת של אובאמה כלפי המזרח התיכון מול אתגרים גדולים. בכך הצטרף משעל לנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, שדחה גם הוא את מדיניות הדיאלוג האמריקאית כלפי איראן והאסלאם.

בנאומו בדמשק, משעל דחה את תנאי הקוורטט הידועים לצורך מימוש הדיאלוג עם החמאס, ואף העמיד דרישות לאמריקאים ול"מערב". הוא דרש לנתק את הקשר עם ישראל, לבגוד בממשלת סלאם פיאד, להכיר ב"התנגדות" ולפזר את כוחות דייטון בגדה המערבית. משעל אמנם לא התבטא בכזו בוטות, אך זוהי משמעות דבריו הלכה למעשה.

עוד אמר משעל כי אם המערב חושב שמה שחמאס דורש הוא מדינה פלסטינית בהנהגתו, הרי שהמערב טועה. בהתאם למשעל, לחמאס יותר חשוב לשחרר את פלסטין מאדמיניסטרציה כזו או אחרת, ואם המערב לא יקבל את דרישותיו, אין לחמאס בעיה לוותר על הרשות הפלסטינית, על ניהול ממשלה וכיו"ב על מנת להתמסר שוב למאבק בכיבוש.

משעל לא זו בלבד שדחה בבוטות את מסר הפיוס של אובאמה, הוא גם העמיד ציוני דרך לעתיד. דבריו על "סדר עדיפויות נכון" – שחרור מהכיבוש הישראלי ודבקות בזכות השיבה כיעדים עדיפים על פני הקמת מנגנון ממשלתי – הם חזרה על דעות דומות שהשמיע בעבר פארוק קדומי, מנהיג הזרם הרדיקלי בפתח. מבחינה זו, דבריו של משעל הם תמרור אזהרה לעתיד המאותת על האפשרות של פירוק הפתח והתחברות של קדומי אל משעל במטרה להקים אש"ף חדש, בראשות משעל וקדומי ובחסות איראו וסוריה, שישתלט על בעיית הפליטים במחנות בלבנון. רמאללה, שכבר איבדה את עזה, עלולה לאבד גם את מחנות הפליטים בלבנון.

משעל הקפיד לצמצם את המסר של נאומו לבעיה הפלסטינית, ולא לאסלאם בכלל. הסיבה לכך היא הבנתו של משעל כי ארגון האחים המוסלמים, בייחוד במצרים, דווקא בוחן בחיוב את מסריו של אובאמה, לאחר שהנשיא האמריקאי הכיר בתפקידו המוביל במצרים כעת ובשלב העתיד לבוא. בכל זאת, דבריו של משעל מהווים מסר ראשון מצד מנהיג המזוהה עם האחים המוסלמים, אפילו אם הלה קשור באיראן, הדוחה את מחוותו של אובאמה. כאמור, אחמדינג'אד באיראן פועל בדרכים דומות ושם מכשולים בפני הדיאלוג עם ארצות הברית על ידי ערעור מכוון של היחסים בין איראן לבריטניה. לפיכך, התגובה הרשמית הראשונה של האסלאם לנאומו של אובאמה בקהיר נושאת עמה מסר של דחייה.