עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ישראל הפכה מנכס אסטרטגי לנטל על ארצות הברית?

ראש מחלקת המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, גילה הלילה כי הרמטכ"ל האמריקאי, האדמירל מייקל מולן, אמר כי ארצות הברית מקימה מנגנון של שיתוף פעולה בינלאומי על מנת להביא להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. נראה כי כישלונה של ישראל במלחמת לבנון השניה וחתירתה להצבת כוחות בינלאומיים בשטחה הפכו אותה מנכס לנטל. ראש מחלקת המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, גילה הלילה […]

ראש מחלקת המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, גילה הלילה כי הרמטכ"ל האמריקאי, האדמירל מייקל מולן, אמר כי ארצות הברית מקימה מנגנון של שיתוף פעולה בינלאומי על מנת להביא להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. נראה כי כישלונה של ישראל במלחמת לבנון השניה וחתירתה להצבת כוחות בינלאומיים בשטחה הפכו אותה מנכס לנטל.

ראש מחלקת המו"מ באש"ף, סאיב עריקאת, גילה הלילה בראיון לסוכנות ידיעות פלסטינית כי הרמטכ"ל האמריקאי, האדמירל מייקל מולן, אמר כי ארצות הברית מקימה מנגנון של שיתוף פעולה בינלאומי על מנת להביא לידי הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. עריקאת השתתף בפגישתו של מולן עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ושימש כרושם הפרוטוקול מטעם הפלסטינים.

כך, על פי הציטוט, אמר האדמירל מולן: "אנחנו לא מחפשים בעלי ברית, אבל הגענו למסקנה שחייבים להקים מדינה פלסטינית בגבולות 1967 וזאת בהסכם בין ארצות הברית, רוסיה, הערבים והאיחוד האירופי. האינטרס האמריקאי העליון הוא שתוקם מדינה פלסטינית ושהנשיא (אובאמה) יגשים זאת מהר ככל האפשר". הווה אומר – הקמת מנגנון בינלאומי לכפיית הסדר על ישראל תוך רמיזה כי ארצות הברית איננה זקוקה לבעלי ברית במזרח התיכון.

אולי זאת ההזדמנות לנסות ולהבין כיצד הגענו למצב הנוכחי. למעשה, מדובר בתוצאה הכרחית של מדיניות הממשלה הקודמת בראשות מפלגת קדימה. הנשיא אובאמה, כך נראה, מבליט את המסקנות אליהן הגיעו כבר בתקופת ממשל בוש. יש לקשור זאת בשני עניינים מרכזיים: הכישלון הצורב במלחמת לבנון השניה, ומדיניותה של ישראל לדרוש מהעולם הצבת כוחות בינלאומיים שיגנו עליה מכל עבריה. חוסר יכולתה של ישראל להתמודד מול חזבאללה עורר ספקות ראשוניים באשר להיותה נכס אסטרטגי. יתרה מזאת, חתירתה להציב סביבה כוחות בינלאומיים הפכה אותה מנכס לנטל.

אובאמה בחר בנושא ההתנחלויות כציר העימות מול ישראל, אולם לא ההתנחלויות הן הבעיה אלא חוסר הרלוונטיות של ישראל להתפתחויות במזרח התיכון. ישראל הפכה להיות בעלת ברית אסטרטגית של ארצות הברית בעקבות מלחמת ששת הימים, כלומר לאחר האירוע הגדול שהביא לכיבוש ובעקבותיו להתנחלויות. כל עוד ארצות הברית העריכה את ערכה האסטרטגי של ישראל, היא הביעה אמנם אי שביעות רצון דיפלומטית מההתנחלויות וקבעה כללי משחק לגביהן, אך באופן כללי עברה בעניין הזה לסדר היום. אלא שכעת, כאשר ישראל איננה רלוונטית עוד ושמה עצמה לנטל על גב העולם, ההתנחלויות הפכו לסלע מחלוקת.