עבור לתוכן העמוד
Menu

פיתרון הצבת כוח בינלאומי ביו"ש – זריית חול בעיניים

ההצעה להכניס כוח בינלאומי ליהודה ושומרון היא זריית חול בעיניים. במקרה הטוב, הוא לא יעזור לצה"ל להילחם בטרור. במקרה הרע, כוח בינלאומי יהיה המטרייה שתחתיה יפעל הטרור בלא שצה"ל יוכל לעשות מאומה. הקולות הרמים הבוקעים מוושינגטון, כמו גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית בישראל, מתעצמים לאחרונה. הסיסמה המובילה היא "שתי מדינות לשני עמים". לא ברורה […]

ההצעה להכניס כוח בינלאומי ליהודה ושומרון היא זריית חול בעיניים. במקרה הטוב, הוא לא יעזור לצה"ל להילחם בטרור. במקרה הרע, כוח בינלאומי יהיה המטרייה שתחתיה יפעל הטרור בלא שצה"ל יוכל לעשות מאומה.

הקולות הרמים הבוקעים מוושינגטון, כמו גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית בישראל, מתעצמים לאחרונה. הסיסמה המובילה היא "שתי מדינות לשני עמים". לא ברורה האופטימיות המשודרת כאן ושם, שהרי תחת סיסמה זאת מנוהלות השיחות עם הפלשתינים מאז 1993 והן הניבו יותר דם ודמעות מאשר תקווה ושקט משני צידי הקו הירוק, בקרב הפלשתינים והיהודים גם יחד.

המחזיקים בדעה שיש להשלים הסדר ומהר מתעלמים מכמה סוגיות כבדות משקל: אי ההסכמה של הפלשתינים להכיר במדינת ישראל כמדינת היהודים; החזרת הפליטים שתיצור לחץ חזק על ישראל לנוכח הבדלי היכולת הכלכלית בין שתי הישויות; מעמדו של החמאס השולט בעזה ואינו מכיר כלל בזכות קיומה של ישראל; מעמדה של ירדן כשכנה של מדינה פלשתינית החותרת למרחב שליטה גדול יותר.

זאת ועוד: מי ידאג לביטחון של ישראל אחרי הנסיגה מיהודה ושומרון? מי יערוב לכך שהחמאס לא ישתלט על השטח בבחירות דמוקרטיות או בכוח הזרוע? מי ימנע טרור מקלקיליה לכפר סבא ומבית לחם לירושלים?

לאיש מבין מקדמי המדינה הפלשתינית אין תשובה לשאלה כיצד מונעים חזרה למצב שלאחר מימוש הסכמי אוסלו, שהניבו למעלה מ- 130 הרוגים בחודש לפני מבצע כיבושם מחדש של יהודה ושומרון במבצע חומת מגן באפריל 2002. מי יתקע לידנו שלא נעמוד במצב דומה, או חמור ממנו, לאחר שבמסגרת הקמת המדינה הפלשתינית ייאלצו את ישראל לסגת גם מבקעת הירדן? מה ימנע את תהליך הפיכת המרחב הזה לעוד מהדורה של ציר פילדלפי?

יש המציעים כי מוטב לסמוך על כוח בינלאומי שיתפרש ביהודה ושומרון. מעניין מהיכן שואבים תומכי הרעיון הזה את ביטחונם בו. האם מיכולותיו של הכוח הבינ"ל בלבנון – שם הפך הכוח לבדיחה שבצילה חזר החזבאללה ליכולתו הקודמת ואף למעלה מכך?

האם מהדוגמה של סרביה – שם הפך צבא האו"ם למשל לחוסר יעילות ולהיעדר אפקטיביות בזמן לחימה? המאמין מישהו כי כוח בינלאומי יילחם נגד גורמי הטרור בסמטאות ג'נין?

נדמה לי שאין דוגמה לכוח בינלאומי שנלחם היכן שהוא נגד טרור. האם רק אנו נתפתה לסמוך על כך שכוח כזה יגן על מדינת ישראל?

ההצעה להכניס כוח בינלאומי ליהודה ושומרון היא זריית חול בעיניים. במקרה הטוב, הוא לא יעזור לצה"ל להילחם בטרור. במקרה הרע (והסביר לצערי), כוח בינלאומי יהיה המטרייה שתחתיה יפעל הטרור בלא שצה"ל יוכל לעשות מאומה.