עבור לתוכן העמוד
Menu

מוושינגטון לקהיר, בין ביקור אבו מאזן לביקור אובאמה

הנשיא אובאמה השלים בפגישתו עם אבו מאזן את סבב פגישותיו עם מנהיגי המזרח התיכון לקראת נאומו הגדול בקהיר. למרות עמדתו הפרו-פלסטינית המובהקת, שינויים שאובאמה רוצה להכניס ביוזמת השלום הערבית ייתקלו בהתנגדות וישאירו את נאומו חסר תוכן ממשי. הנשיא אובאמה השלים בפגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן את סבב פגישותיו עם מנהיגי המזרח התיכון, לקראת נאומו הגדול לערבים ולמוסלמים […]


הנשיא אובאמה השלים בפגישתו עם אבו מאזן את סבב פגישותיו עם מנהיגי המזרח התיכון לקראת נאומו הגדול בקהיר. למרות עמדתו הפרו-פלסטינית המובהקת, שינויים שאובאמה רוצה להכניס ביוזמת השלום הערבית ייתקלו בהתנגדות וישאירו את נאומו חסר תוכן ממשי.

הנשיא אובאמה השלים בפגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן את סבב פגישותיו עם מנהיגי המזרח התיכון, לקראת נאומו הגדול לערבים ולמוסלמים שבו יבקש להתפייס איתם. אבו מאזן יכול להיות שבע רצון מהפגישה, אבל גם מוטרד מההמשך. בפגישה מצא אבו מאזן נשיא אמריקני האוהד באופן חסר תקדים את הבעיה הפלסטינית ואף מוכן להתעמת עם ישראל למענה. עם זאת, גם אבו מאזן נדרש לשלם מחיר שספק אם יוכל לעמוד בו. הנשיא אובאמה מעוניין להציג עסקה מאוזנת שבה ישראל מקבלת גמול על ויתוריה. העסקה – הכוללת שלום מלא עם העולם הערבי תמורת נסיגה מלאה של ישראל והקמת מדינה פלסטינית – היא, כמובן, היוזמה הערבית.

ה"בעיה" היא שאובאמה קיבל עמדה ישנה של ציפי לבני, בעת שכיהנה כשרת החוץ, לפיה העולם הערבי צריך לשלם כבר עכשיו עבור מחוות שישראל תעשה. מדובר בהגבלה של זכות השיבה לישראל ונורמליזציה של העולם הערבי. אשר לזכות השיבה, מדובר בהגבלתה ל- 100 אלף פליטים בלבד, וזו הגבלה שאבו מאזו אינו יכול לקבל. אשר לצעדי נרמול עם ישראל כבר בשלב זה, הבעיה העיקרית תהיה עם סעודיה. היא אמנם בעלת היוזמה, אבל פתיחת שגרירות ישראלית בריאד או אפילו טיסות ישראליות לשם, יפילו את השלטון. אבו מאזן עשוי להיות מואשם ביצירת קשיים פנימיים בסעודיה ולכן הוא מיהר להכריז כי לא ייתן את ידו לשינוי כלשהו ביוזמה הערבית, כלומר יש לשמור על מתכונתה המקורית כשהנורמליזציה עם ישראל תתבצע רק לאחר ההסכם עם הפלסטינים.

אובאמה החליט לשנות שוב את סדר פגישותיו עם מנהיגי העולם הערבי והחליט לבוא לסעודיה יום לפני קהיר. יש סימן שאלה גדול מדוע מלכתחילה אובאמה התעלם מסעודיה, אבל זה עניין לבירור נפרד. לעניינינו, אבו מאזן יבקש מהסעודים לאפשר שינוי ביוזמה הערבית באופן שיינתנו לישראל מקדמות ליישום הנורמליזציה, ומן הסתם הוא יקבל תשובה שלילית. אם כך, הוא לא יוכל לבוא לקהיר ולהציג תוכנית אמיתית אלא להסתפק בהכרזות מליציות שאין בהן ממש.