עבור לתוכן העמוד
Menu

העימות בין ארה"ב למזרח התיכון סביב קישור הגרעין האיראני לבעיה הפלסטינית

ממשל אובאמה מבצע משגה חמור בכך שהוא קושר את פתרון הבעיה הפלסטינית לנכונותה של ארצות הברית לפעול נגד הגרעין האיראני. הקישור הזה מעורר התנגדות גורפת במזרח התיכון וארה"ב ניצבת למעשה לבדה בעמדתה. סוגיית הכפר רג'ר עולה בימים אלה שוב לחדשות. בהתאם לדיווחים, על ישראל למלא את חלקה בהחלטה 1701 של האו"ם ולעמוד בהתחייבויות קודמות על […]

ממשל אובאמה מבצע משגה חמור בכך שהוא קושר את פתרון הבעיה הפלסטינית לנכונותה של ארצות הברית לפעול נגד הגרעין האיראני. הקישור הזה מעורר התנגדות גורפת במזרח התיכון וארה"ב ניצבת למעשה לבדה בעמדתה.

סוגיית הכפר רג'ר עולה בימים אלה שוב לחדשות. בהתאם לדיווחים, על ישראל למלא את חלקה בהחלטה 1701 של האו"ם ולעמוד בהתחייבויות קודמות על מנת "לעזור למתנגדיחזבאללה לנצח בבחירות הקרובות בלבנון". עם זאת, ההקשר הנכון של סוגיית הכפר רג'ר איננו המצב הפוליטי בלבנון, אלא הבעיה הפלסטינית.

סוגיית הכפר רג'ר היא למעשה "קישור" (Linkage) בין בעיית לבנון לבעיה הפלסטינית. הקישור בין רג'ר לבין הבעיה הפלסטינית טמון בעקרון הנסיגה של ישראל והחלפת צה"ל בכוחות בינלאומיים, שהוא הדגם המוצע גם ליהודה ושומרון.

בתוך כך, ממשל אובאמה מבצע קישור חמור עוד יותר בין הבעיה האיראנית לבעיה הפלסטינית, בכך שהוא קושר את פתרון הבעיה הפלסטינית או התקדמות בה, לנכונותה של ארצות הברית לפעול נגד הגרעין האיראני.

הקישור עצמו אינו עניין חדש. מי שיזמו אותו הם ראש אש"ף לשעבר, יאסר ערפאת, ונשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין, לאחר הכיבוש העיראקי של כווית. השניים טענו כי הנסיגה מכווית תהיה אפשרית רק לאחר פתרון הבעיה הפלסטינית. הקישור הזה נדחה על ידי העולם כולו, ובעיקר על ידי ארצות הברית ומדינות ערב, מכיוון שהיה ברור להם שקשירת כיבוש כווית עם הבעיה הפלסטינית פירושה הנצחת ומתן לגיטימציה לכיבוש העיראקי של כווית.

הקישור הנוכחי שמבצעת ארצות הברית בין הבעיה הפלסטינית לבעיית הגרעין האיראני מעורר התנגדות גורפת במזרח התיכון. שר החוץ של מצרים, אחמד אבו אלרייט, כבר דחה אותו למעשה בפגישתו עם שר ההגנה של ארצות הברית, רוברט גייטס, באומרו כי הבעיה הפלסטינית היא בעיה שעל הערבים לעסוק בה, ולא איראן. עצם קישור איראן לבעיה הפלסטינית דוחק את העולם הערבי כלא רלוונטי לבעיות המזרח התיכון.

איראן, מצדה, מוטרדת לא פחות. קשירת הבעיה הפלסטינית לתכנית הגרעין משמעותה שתכנית הגרעין עדיין נמצאת על השולחן וכך עלולות להיווצר נסיבות שיחייבו טיפול מצדה של ארצות הברית. לפיכך, צפוי שאיראן תגביר את מאמצי הסיכול בעניין הבעיה הפלסטינית על מנת שלא יתאפשרו הנסיבות שיחייבו את ארצות הברית לדרוש ממנה לבטל את תכנית הגרעין.

גם הפלסטינים עשויים להיות מוטרדים וזאת משום שיופעל עליהם מכבש לחצים לוותר על זכות השיבה ולהתפשר בעניינים אחרים, כמו ירושלים או מתווה קלינטון שכבר נדחה על ידי ערפאת, על מנת להגיע להסכם שיאפשר לארצות הברית לפעול מול איראן. עם זאת, בשלב הנוכחי, אין תנאים המאפשרים לפלסטינים לוותר על זכות השיבה.

לסיכום, ישראל איננה ניצבת לבדה בהתנגדותה לקישור שעורך הממשל האמריקאי בין הבעיה הפלסטינית לבעיית הגרעין האיראני. למעשה, ארצות הברית היא שניצבת לבדה בעניין הזה מול המזרח התיכון כולו.