עבור לתוכן העמוד
Menu

הדילמות הניצבות בפני אבו מאזן לקראת פגישתו עם אובאמה

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, עומד לפגוש בימים הקרובים את נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, כאשר הדילמות הניצבות לפניו אינן פשוטות יותר מאלה הניצבות לפני ישראל. בעייתו העיקרית של אבו מאזן היא החזית הערבית נגד איראן, שמבקשת לדחוק הצדה את הטיפול בבעיה הפלסטינית. יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, עומד לפגוש בימים הקרובים את […]

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, עומד לפגוש בימים הקרובים את נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, כאשר הדילמות הניצבות לפניו אינן פשוטות יותר מאלה הניצבות לפני ישראל. בעייתו העיקרית של אבו מאזן היא החזית הערבית נגד איראן, שמבקשת לדחוק הצדה את הטיפול בבעיה הפלסטינית.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס אבו מאזן, עומד לפגוש בימים הקרובים את נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, כאשר הדילמות הניצבות לפניו אינן פשוטות יותר מאלה הניצבות לפני ישראל. אובאמה הוא הנשיא האמריקאי הראשון שאימץ לחיקו את הבעיה הפלסטינית, רואה בה את נושא הדגל של מדיניותו ומוכן באמת ובתמים להשקיע מאמץ רב להביא לפתרונה, כולל הפעלת לחץ על ישראל לצורך השגת הסכם שיענה על דרישות הפלסטינים. עם זאת, הבעיה הניצבת בפני אבו מאזן היא שדווקא בשעת כושר היסטורית זו, עומדים בפניו אתגרים שהוא מתקשה להתמודד עמם. לא זו בלבד שאבו מאזן איבד את השלטון בעזה, תנועת הפתח – בסיס הכוח המרכזי שלו – יוצאת נגדו, וגם שליטתו ברמאללה עשויה להתערער.

בנוסף לכך, אובאמה מחויב להעניק מחוות גם לישראל, כולל בעניין זכות השיבה של הפליטים הפלסטינים. אבו מאזן איננו מסוגל להתפשר בנושא זכות השיבה, ועל כן עלול שלא לספק הסחורה לאובאמה כבר בפגישתם הקרובה. אשר לסוגיית ירושלים – הפלסטינים דחו בעבר את הצעות הנשיא קלינטון ועדיין עומדים על דעתם כי גם בירושלים ישראל צריכה לסגת לגבולות 1967.

מעל לכל, הבעיה העיקרית המטרידה את אבו מאזן היא העובדה שמרבית מדינות ערב, ובראשן מדינות המפרץ, רואות בבעיה האיראנית – ולא בבעיה הפלסטינית – כסוגיה העיקרית העומדת על הפרק. מדינות אלה לא יסכימו שאובאמה ואבו מאזן ידחו את הטיפול בבעיה האיראנית לטובת טיפול בבעיה הפלסטינית.

לאור הדברים, נראה כי פגישת אובאמה-אבו מאזן עלולה להתברר כאכזבה הדדית. מוצא מהסבך עשוי להיות הגברת המעורבות הבינלאומית בתוך הרשות הפלסטינית, כולל הצבת כוחות בינלאומיים ורפורמה בסדרי השלטון הפלסטינים בפיקוח מערבי. אלא שמוצא זה רחוק מאד מפריצת הדרך הדרמטית שאובאמה ייחל לה ושהפלסטינים קיוו לה זמן רב כל כך, וכעת אינם יכולים לממשה.