עבור לתוכן העמוד
Menu

אלג'זירה וקטאר: הממלכה האפלה של האחים המוסלמים?

הקשר בין אמיר קטאר ורשת התקשורת שבבעלותו, "אלג'יזרה", לבין תנועת האחים המוסלמים הפך לתופעה מסוכנת המדאיגה רבים בעולם הערבי. באמצעות הקרבה לאחת התנועות הקיצוניות ביותר בעולם המוסלמי, "אלג'זירה" משמשת אמצעי חשוב במאמציה של איראן לערער על יציבות המשטרים הערבים הסונים.            לקריאת המאמר באנגלית: Al Jazeera and Qatar: The Muslim Brothers' Dark Empire? האם קטאר, ורשת הלוויין "אלג'זירה" הפועלת משטחה, נתונות […]


הקשר בין אמיר קטאר ורשת התקשורת שבבעלותו, "אלג'יזרה", לבין תנועת האחים המוסלמים הפך לתופעה מסוכנת המדאיגה רבים בעולם הערבי. באמצעות הקרבה לאחת התנועות הקיצוניות ביותר בעולם המוסלמי, "אלג'זירה" משמשת אמצעי חשוב במאמציה של איראן לערער על יציבות המשטרים הערבים הסונים.     
      

לקריאת המאמר באנגלית: Al Jazeera and Qatar: The Muslim Brothers' Dark Empire?

האם קטאר, ורשת הלוויין "אלג'זירה" הפועלת משטחה, נתונות למניפולציה חשאית מצד ארגון האחים המוסלמים? שאלה זו שבה ועולה בתקשורת הערבית, המתקשה לפענח את אישיותו של מנהיג המדינה המדברית הקטנה ואת התוכן האסלאמי הלאומני והרדיקלי של הערוץ שבבעלותו.

לאחים המוסלמים יש נוכחות משמעותית בקטאר מאז המחצית השניה של המאה ה- 20. הגל הראשון של הפעילים הגיע בשנת 1954 ממצרים, לאחר שנאצר הכריז על תנועת האחים המוסלמים כבלתי חוקית ושלח עשרות אלפים מפעיליה לבתי הכלא. הגל השני הגיע בשלהי שנות ה- 80 מסוריה, לאחר שחאפז אסד חשש שפעילות האחים המוסלמים מסכנת את משטרו. הגל השלישי והאחרון הגיע מסעודיה לאחר פיגועי ה- 11 בספטמבר בניו יורק. לאחר שנודע שמרבית המפגעים היו סעודים, משפחת המלוכה הסעודית הבינה שהאחים המוסלמים מטילים איום על יציבות המדינה וגירשה אותם מתחומה.

בקטאר, האחים המוסלמים הלכו וצברו לעצמם השפעה לאחר שהאמיר, שייח' חמד בן חליפה אל ת'אני, הדיח את אביו מכסאו בהפיכת חצר בשנת 1995. אחד הצעדים הראשונים של האמיר החדש היה להקים את רשת "אלג'זירה", תחנת הטלוויזיה הפופולארית ביותר בעולם הערבי, עם קהל צופים שמספרו מוערך ב- 60 מיליון איש.

מקובל לחשוב שהקמתה של "אלג'זירה" סימנה את תחילתו של עידן חדש בעולם הערבי. הרשת החדשה, ששידרה חדשות ופרשנות מסביב לשעון, הפכה תוך שנים ספורות לבעלת מעמד מוביל בעולם התקשורת הערבי. כיום מהווה "אלג'זירה" אימפריה של ממש וכוללת מגוון ערוצים, אתר אינטרנט ותחנת רדיו.

אשר לנטייתה הפוליטית של רשת "אלג'זירה", לגבי זו מעולם לא היה ספק. במהלך האינתיפאדה השניה, "אלג'זירה" ניהלה מתקפות חריפות נגד ישראל וכך עשתה גם ביחס לארצות הברית, בעת המלחמות באפגניסטן ובעיראק. בהמשך אף נתגלה כי "אלג'זירה" עומדת בקשר עם אוסאמה בן לאדן ושימשה כאמצעי התקשורת המועדף על מנהיג אל-קעידה לשידור מסרי הארגון. דיווחי "אלג'זירה", שנדמים בעיני הצופים הערבים כאמיתיים ועובדתיים, מתקבלים ללא עוררין על ידי קהל הצופים במזרח התיכון ובקהילות הערביות באירופה.

עלייתה המטאורית של "אלג'זירה" והפופולאריות ההולכת וגדלה שלה הובילה פרשנים רבים בעולם הערבי לתהות מי ומה עומד מאחורי מה שנראה כמטרתה העיקרית של הרשת: עידוד התנגדות וקידום הסתה נגד משטרים ערבים. לא לקח זמן רב עד שעלה שמה של תנועת האחים המוסלמים.

החשד לגבי הקשר בין האחים המוסלמים ל"אלג'זירה" נתמך על ידי מספר עובדות. המנהל הכללי של הרשת, וודח ח'נפר, היה פעיל באחים המוסלמים בירדן, שם גם נעצר. כיום הוא אחד מיועציו הקרובים של אמיר קטאר. בנוסף, במאמר שפרסם ב- 2003 הליברל המצרי הנודע, מאמון פנדי, נכתב כי כמחצית מעובדי "אלג'זירה" משתייכים לאחים המוסלמים. לטענת פנדי, קטאר הצליחה, באמצעות אימוץ האחים המוסלמים מחד ואירוח בסיסי צבא אמריקאים בשטחה מאידך, למצוא את הנוסחה המושלמת שתגן עליה מפני נקמת מנהיגי ערב והארגונים הקיצונים.

ואמנם, קטאר ו"אלג'יזרה" הן תופעה מסוכנת ביותר. באמצעות רשת הלוויין רבת העוצמה שהקים, אמיר קטאר, אדם שלא מפגין אכפתיות רבה לגבי דמוקרטיה וחופש הביטוי, מנסה להפוך למעצמה אמיתית. זאת הוא עושה בסיועם של האחים המוסלמים, אחת התנועות הקיצוניות ביותר בעולם המוסלמי. האמיר גם הולך ומתקרב לאיראן, ועל כך מעידה העובדה שהמתקפות החוזרות ונשנות של "אלג'זירה" נגד המשטרים הסונים משמשות כלי חשוב במאמציה של טהראן לערער על יציבותם הפנימית.