עבור לתוכן העמוד
Menu

המכשול שמציבה רוסיה בפני המדיניות האמריקאית כלפי איראן

  בממשל אובאמה ובאירופה נשמעים קולות הטוענים שהקרמלין יכול להפעיל לחץ על איראן בנושא תכנית הגרעין. עם זאת, בחינת מערכת היחסים הארוכה בין מוסקבה לטהראן מוכיחה שרוסיה פועלת לחתור תחת השליטה האמריקאית במפרץ ושואפת לפרק את הברית בין אמריקה לאירופה. לקריאת המאמר המלא באנגלית: The Russian Handicap to U.S. Iran Policy נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, מקווה שרוסיה […]

 

בממשל אובאמה ובאירופה נשמעים קולות הטוענים שהקרמלין יכול להפעיל לחץ על איראן בנושא תכנית הגרעין. עם זאת, בחינת מערכת היחסים הארוכה בין מוסקבה לטהראן מוכיחה שרוסיה פועלת לחתור תחת השליטה האמריקאית במפרץ ושואפת לפרק את הברית בין אמריקה לאירופה.

לקריאת המאמר המלא באנגלית: The Russian Handicap to U.S. Iran Policy

נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, מקווה שרוסיה ואירופה יסייעו למאמצים האמריקאים לעצירת תכנית הגרעין האיראנית. עם זאת, משיחות שערכתי עם גורמים רשמיים בגרמניה, ולאחר שעקבתי מקרוב אחר המדיניות הרוסית בנוגע לאיראן מאז אמצע שנות ה- 90, עולה המסקנה כי תקוותו של אובאמה צפויה שלא להתממש. זאת לאור השוני הרב בין האינטרסים הרוסיים והאירופיים בנוגע לאיראן לבין האינטרסים האמריקאים.

בממשל אובאמה ובאירופה נשמעים קולות הטוענים שהקרמלין יכול ורוצה להפעיל לחץ על איראן למען תימנע מהשגת כלי נשק גרעיניים. לאחרונה אף פורסם דו"ח בארצות הברית הקורא להפוך את רוסיה ל"שותפה בהתנהלות מול איראן". אלא שקריאה זו אינה אלא משאלת לב, במיוחד כשבוחנים את טיב מערכת היחסים בין רוסיה לאיראן.

למעשה, רוסיה משחקת משחק שח מתוחכם. היא מודעת לחולשתה היחסית מול ארצות הברית, אך במקביל, שואפת לדחוק את אמריקה החוצה מאזור שליטתה הצבאי והפוליטי – המפרץ הפרסי. המתיחות סביב המפרץ הפרסי, אשר מעלה את מחירי האנרגיה ומעודדת את סחר הנשק, מהווה ברכה עבור רוסיה. לפיכך, התועלת הגיאו-פוליטית והכלכלית שהיא עשויה להפיק מאי-היציבות במפרץ הפרסי מעניינת את רוסיה יותר מאשר החשש מפני הגרעין האיראני.

רוסיה מנסה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. היא אמנם מעכבת מפעם לפעם משלוחים של דלק גרעיני לאיראן ומגיבה ללחצים מצד ארצות הברית ואפילו ישראל, אבל באותו הזמן היא מאפשרת לאיראן להשיג את מבוקשה. האינטרסים הכלכליים של רוסיה באיראן נאמדים במיליארדים וכוללים עסקאות נשק, העברת ידע טכנולוגי בנושאי גרעין וחלל וחוזי ענק של נפט וגז.

רוסיה לא רואה באיראן איום, אלא שותפה ובת-ברית לאתגר ההשפעה האמריקאית. היא גם תופסת את איראן כבמה מרכזית להרחבת השפעתה האזורית והבינלאומית. לפיכך, תמיכתה של רוסיה בתכנית הגרעין האיראנית ושיתוף הפעולה בין המדינות אינם עניין כלכלי בלבד, אלא משקפים אג'נדה גיאו-פוליטית בת 20 שנה לפחות.

כיום, רוסיה ואיראן מעדיפות אסטרטגיה של "רב-קיטוביות", במזרח התיכון ובעולם כולו. אסטרטגיה זו שואפת לצמצם את כוחה של אמריקה, להחליש את נאט"ו, ולהציב כוח-נגד לברית האירו-אטלנטית שיורכב מרוסיה, איראן, ונצואלה, סוריה וארגוני טרור כחמאס וחזבאללה.

הסיוע הטכנולוגי שמעניקה רוסיה לאיראן ניכר בתוכניות הטילים והחלל האיראניות. מדענים ומומחים רוסים מילאו תפקיד ישיר ועקיף במסגרת תכניות אלה במשך שנים. כך, למשל, הלוויין האיראני הראשון יוצר ונבנה ברוסיה. על פי כמה דיווחים, רוסיה גם מסייעת בימים אלה לפיתוח הטיל האיראני "שיהאב 5".

אם איראן תצליח להשיג יכולת גרעינית/בליסטית, היא עלולה להגדיל את האיום על מדינות באירופה בהן קיימים בסיסים אמריקאים חשובים. סירוב של מדינות נאט"ו לעמוד לצדה של ארצות הברית בעימות עתידי עלול ליצור סדקים בברית ביניהן, התפתחות שרוסיה תקבל כמובן בשמחה. רוסיה, כאמור, משתמשת באיראן ככלי במשחק שח – לא רק כדי לאיים על האינטרסים האמריקאים במפרץ, אלא גם על מנת לחתור בסופו של דבר תחת הברית הטרנס-אטלנטית.

ד"ר אריאל כהן הוא עמית מחקר בכיר במחלקה ללימודי רוסיים ואירו-אסיאתיים במרכז דאגלאס ושרה אליסון ללימודי מדיניות חוץ.

1.  כיצד לא נהיה קורבן של המצב הגיאו-פוליטי?1(לת)
דוידי הרמלין צפת (03/05/2009 15:42:29)

2. בסוף יהיו כמו צפון קוריאה-כנסו
כפיר ברנס ארה (06/05/2009 14:54:44)