עבור לתוכן העמוד
Menu

הודעת דובר ממשלת מצרים – סנונית המבשרת על קרע עם ארצות הברית?

הודעת דובר ממשלת מצרים, חוסאם זכי, כי אין תועלת בדיאלוג עם איראן הייתה יותר מאיתות של אי שביעות רצון מצד מצרים להדגשים המזרח תיכוניים של ממשל אובאמה. הידיעות על הדיאלוג המתקרב בין ארצות הברית לאיראן מזעזעות את המבנה המקובל של "מדינות מתונות מול רדיקליות", ובתוך האסלאם את המבנה המקובל של "סונה מול שיעה". בסוף השבוע האחרון, בעת שעשה השליח […]


הודעת דובר ממשלת מצרים, חוסאם זכי, כי אין תועלת בדיאלוג עם איראן הייתה יותר מאיתות של אי שביעות רצון מצד מצרים להדגשים המזרח תיכוניים של ממשל אובאמה. הידיעות על הדיאלוג המתקרב בין ארצות הברית לאיראן מזעזעות את המבנה המקובל של "מדינות מתונות מול רדיקליות", ובתוך האסלאם את המבנה המקובל של "סונה מול שיעה".

בסוף השבוע האחרון, בעת שעשה השליח הנשיאותי, ג'ורג' מיטשל, את דרכו לרמאללה, מסר דובר ממשלת מצרים, חוסאם זכי, ליומון "א-שרק אלאווסט" את הדברים הבאים: "הדיאלוג עם איראן לא יועיל. איראן מנהלת מדיניות של משברים יזומים ומערערת על יציבות המזרח התיכון. דיאלוג עמה רק יקדם את שאיפותיה להגמוניה במזרח התיכון". היה זה יותר מאיתות של אי שביעות רצון מצד מצרים להדגשים המזרח תיכוניים של ממשל אובאמה, שבמקום לטפל בסכנה האיראנית, מעמיד את המוקטעה ברמאללה במרכז התעניינותו.

ואכן, התפתחויות השבוע האחרון הן לא פחות מדרמטיות. מפרסומים מצריים התברר כי רשת הטרור של חזבאללה איימה להפוך את השלטון במצרים. בנוסף, סעודיה נקלעה למשבר פנימי, אותו יזמה איראן. מדיווחים ערביים עולה כי ממשלת סעודיה נמצאת מזה שבוע במרדף אחר דרשן שיעי הפועל במחוזות המזרחיים של הממלכה, אשר קרא לפצל את מזרח המדינה מסעודיה גופא, או להכריז על סעודיה כעל "מדינת כל אזרחיה". הדרשן אף כינה את בני בית סעוד "בוגדים". בעקבות דרשה זו, התמלאו יישוביה של מזרח סעודיה בסיסמאות נגד הממשלה ודווח על התנגשויות בין המשטרה הסעודית למפגינים.

הידיעות על הדיאלוג המתקרב בין ארצות הברית לאיראן מזעזעות את המבנה המקובל של "מדינות מתונות מול רדיקליות", ובתוך האסלאם את המבנה המקובל של "סונה מול שיעה". מתברר כי מדינות ערביות שלא היה ספק לגבי השתייכותן למחנה המתון החלו לגלות סימני התקרבות לאיראן, ובהן נסיכות עומאן היושבת על מיצרי הורמוז. אחד הגילויים המטרידים בחשיפת הקשר של חזבאללה נגד ממשלת מצרים הוא מידת שיתוף הפעולה עם גורמים מרכזיים בתנועת האחים המוסלמים במצרים. בעקבות החמאס, שהיה החלוץ בברית הסונה-שיעה נגד המדינות המתונות, גם אגפים באחים המוסלמים של מצרים עברו לצד האיראני. הדברים שופכים אור חדש על פריסתם של האחים המוסלמים של סוריה מקואליציית המתנגדים למשטרו של אסד והתקרבותם לציר סוריה-איראן.

אלה הבעיות המטרידות כרגע את מדינות ערב, המתבוננות בהשתאות אחר סדר העדיפויות של ממשל אובאמה במזרח התיכון. ייתכן כי הודעתו של דובר ממשלת מצרים היא סנונית ראשונה בקרע בין העולם הערבי לבין ארצות הברית, אם זו תמשיך במדיניות ההתקרבות לטהראן.